The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Adoration of the Magi
Bassano, Francesco
Close Continuar a ficha de la obra

Bassano, Francesco

Bassano del Grappa, Veneto (Italy), 1549 - Venice (Italy), 1592

See author's file

Adoration of the Magi

Second half of the XVI century. Oil on canvas Not on display

This is a condensed version in vertical format of the Adoration of the Magi at the Galleria Borghese in Rome (inv. 150), a painting that is difficult to attribute and which Arslan believed to be by Francesco and Rearick by Leandro, though Ballarin ascribed it to Jacopo, dating it around 1576. The inferior quality of the Prado painting, which is signed by Francesco, supports Ballarin´s hypothesis. There are further perceptible differences deriving from the smaller size of the Prado version (86 x 71 cm compared to 126 x 140) which forced Francesco to omit the area and figures between Baltasar´s page and the camel on the left. Another variation is the position of the Christ Child, which is gazing at Mary in Jacopo´s painting and is paying attention to Melchor´s offering in the version by Francesco. However, the main difference is Francesco´s emphasis on the crepuscular light, which highlights the contrasts between the different figures, emphasising the group formed by the Virgin and Child (Text drawn from Falomir, M.: Los Bassano en la España del Siglo de Oro, Museo Nacional del Prado, 2001, p. 248).

Technical data

Related artworks

Flight into Egypt
Oil on canvas, Second half of the XVI century
Inventory number
P000033
Author
Bassano, Francesco
Title
Adoration of the Magi
Date
Second half of the XVI century
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 86 cm.; Width: 71 cm.
Provenance
Royal Collection (Collection of Isabel Farnesio, Palacio de La Granja de San Ildefonso, Segovia, pieza donde se decía misa antiguamente, 1746, nº 743; La Granja, pieza tercera de azulejos, 1766, nº 743; La Granja, 1794, nº 743; La Granja, 1814-1818, nº 743)

Bibliography +

Ponz, Antonio, Viage de España. Vol. I, I, Joachin Ibarra, Madrid, 1776, pp. 440.

Inventario: Pinturas del Real Sitio de San Ildefonso. Inventari hecho a la muerte del Señor Carlos III. 1794., Madrid, 1794, pp. 40.

Inventario La Granja 1814, Madrid, 1814, pp. 29.

Bermejo, Damián, Descripcion artística del Real Monasterio de S. Lorenzo del, [s.n.], Madrid, 1820, pp. 193, 194, 142.

Manuel Napoli y la colección de cuadros del exconvento del Rosario, Revista de Archivos, Bibliotecas y museos, nov., 1904, pp. 192-199 [193].

Arslan, Edoardo, I Bassano, I-II, Casa Editrice Ceschina, Milano, 1960, pp. 194, 219; il. 234.

Arslan, Edoardo, I Bassano, I, Casa Editrice Ceschina, Milano, 1960, pp. 339.

Hempel Lipschutz, I., El despojo de obras de arte en España durante la Guerra de la Independencia, Arte español, XXIII, 1961, pp. 215-270 [236, 242].

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 27.

Inventarios reales: testamentaria del Rey Carlos II : 1701-1, III, Museo del PradoPatronato Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 93.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: pintura italiana anterior a 1600, Gredos, Madrid, 1979, pp. 226, 230.

Ximénez, A., Descripción del Real Monasterio de San Lorenzo de el Escorial. Facs. 1764, Editorial Patrimonio Nacional, Madrid, 1984, pp. 172.

Burke, Marcus B., Private Collections of Italian Art in Seventeenth Century Sp, II, University Microfilm International, New York, 1984, pp. 252d, 252e, 252j, 376.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 30.

Castillo Aguilar, S. En:, IV Centenario del Monasterio de El Escorial. Las Colecciones del Rey. Pintura y Escultura, Dirección General de Cultura, Madrid, 1986, pp. 107, n. 19.

Morterero Simón, C., El Escorial. Octava maravilla del mundo, Patrimonio Nacional, Madrid, 1987, pp. il. 344, 345, 346, 347.

Fernandez Miranda y Lozana, Fernando, Inventarios Reales Carlos III 1789-1790, II, Patrimonio Nacional, Madrid, 1988, pp. 264.

Fernández Miranda y Lozana, Fernando, Inventarios Reales Carlos III 1789-1790, I, Patrimonio Nacional, Madrid, 1988, pp. 385.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. 186, 187.

Ruiz Gómez, Leticia, Catálogo de las colecciones históricas de pintura veneciana, Editorial Patrimonio Nacional, Madrid, 1991, pp. 196-201, 204-205.

Checa Cremades, Fernando, Tiziano y la monarquía hispánica: usos y funciones de la pintura veneciana en España (siglos XVI y XVII), Nerea, Madrid, 1994, pp. 305-306.

Burke, M. B., Cherry, P., Collections of paintings in Madrid, 1601-1755, I, The J. Paul Getty Trust, Ann Arbor, 1997, pp. 831, 834, 835, 839, 876.

Falomir, Miguel, Los Bassano en la España del Siglo de Oro, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2001, pp. 108-109, 163-164, n. 15, 35.

Bassegoda i Hugas, B., El Escorial como museo. La decoración pictórica mueble en el Monasterio de El Escorial desde Diego Velázquez hasta Frédéric Quilliet (1809), Universidad Autnoma de Barcelona, Barcelona, 2002, pp. 250-252.

Aterido Fernández, A.; Martínez Cuesta, J.; Pérez Preciado, J. J., Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio: inventarios reales, II, Fundación de Apoyo de la Historia, Madrid, 2004, pp. 72, 294, 355, n. 37, 38.

Ruíz Manero, J. M., Seis cuadros de una 'Serie de la vida de Cristo' de Francesco Bassano. En: In sapientia libertas. Escritos en homenaje al profesor Alfonso E. Pérez Sánchez, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2007, pp. 191-197.

Cottrell, P.; Mulcahy, R., Succeding Titian: Parrasio Micheli and Venetian painting at the court of Philip II, The Burlington Magazine, 149, 2007, pp. 232-245 [240, 242].

Gómez Cano, J.; Orellana Escudero, G.; Varela Simó, J., Las aves en el Museo del Prado, SEO/BirdLife, Madrid, 2010, pp. 82, 218.

Ruíz Manero, J. M., Los Bassano en España, Fundación Universitaria Española, Madrid, 2011, pp. 131-139; 493,n.1Fb, il. XVII.

Other inventories +

Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 743.
Dos Pinturas en Lienzo, de mano del Bassano, qe reptªn la una la adoracion de los Reyes, descubriendose en lo alto la Estrella que los guio; un Page buelto de Espaldas, y inmediato à èl, un Perro qe le mira. La otra la huida de Egipto. Nuestra Srª sobre un Jumento, y un Perro siguiendo. Tienen à vara, y dos dedos de alto; tres quartas de ancho. Marcos dorados lisos...2

Inv. Testamentaría Isabel Farnesio, La Granja, 1766. Núm. 743.
Ôtro de tres pies, y medio de alto, por tres de ancho, marco dorado liso, del Bassano, representa la adoracion de los Reyes, vale trescientos y cincuenta rrs

Inv. Testamentaría Carlos III, La Granja, 1794. Núm. 743.
{2431} 743 / Otra [pintura] en lienzo de 3 pies y 1/2 de alto por 3 de ancho: representa la Adoracion de los Reyes: marco dorado liso. Basano: en ... 350

Inv. Fernando VII, La Granja, 1814-1818. Núm. 743.
{20358} 743 / tres pies y medio de lato tres de ancho la adoracion de los Reyes Bassano

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 654.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 654.
654. / Bassano (Leandro) / La adoracion de los Magos. / Alto 3 pies, 1 pulg; ancho 2 pies, 6 pulg, 6 lin.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 39.

There are no temporary exhibitions related to this work

Update date: 03-05-2019 | Registry created on 02-12-2015

Other works by Bassano, Francesco

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up