The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
An Avenue in Andalusia or The Maja and the cloaked Men
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza, 1746 - Burdeos, Francia, 1828

Miniatura autor

An Avenue in Andalusia or The Maja and the cloaked Men

1777. Oil on canvas, 275 x 190 cm.

This cartoon depicts an encounter between a young woman in elaborate traditional costume and her partner, described by Goya in his bill to the Tapestry Manufactory as a “gypsy man and woman”. Accompanying them are various sinister looking cloaked men. This scene of love and jealousy takes place in a park with dense Mediterranean pines enclosed by a fence, a location described by the artist in his bill as “an avenue in Andalusia”. The resultant tapestry was intended to hang in the dining room of the Prince and Princess of Asturias (the future Carlos IV and his wife Maria Luisa de Parma) at the Monastery of El Escorial. This work was part of a decorative series of ten cartoons for tapestries on “countryside” subjects. Goya, himself, invented the specific composition of the present one. This work entered the Prado Museum Collection in 1870 by way of Madrid´s Royal Palace. Access to the series of ten tapestry cartoons destined for the dining room of the Prince and Princess of Asturias at the palace of El Pardo: The Picnic (P00768); Dance on the Banks of the Manzanares (P00769); A Fight at the Venta Nueva (P00770); An Avenue in Andalusia or The Maja and the cloaked Men (P00771); The Drinker (P00772); The Parasol (P00773); The Kite (P00774); The Card Players (P00775); Children blowing up a Bladder (P00776); Boys Picking Fruit (P00777).

Multimedia

Technical data

Inventory number
P00771
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
An Avenue in Andalusia or The Maja and the cloaked Men
Date
1777
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 275 cm.; Width: 190 cm.
Serie
Comedor de los Príncipes de Asturias, Palacio de El Pardo, Madrid, 1776-78, (7)
Provenance
Royal Collection (Real Fábrica de Tapices de Santa Bárbara, Madrid, 12nd August 1777; Royal Palace, Madrid, “sótanos del oficio de tapicería”, 1856-1857; Prado Museum, 1870 (R. O. 18.1.1870 / R. O. 9.2.1870)

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio, Los tapices de Goya, [s.n.], Madrid, 1870, pp. 19; 116-117, n. IV.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado de Madrid, [s.n.], Madrid, 1876, pp. 383, n. IV.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de la, Goya: su tiempo, su vida, sus obras, Manuel G. Hernandez, Madrid, 1887, pp. 306, n. 4.

Araujo Sánchez, C., Goya, La España Moderna, Madrid, 1896, pp. 15-16; 89, n. 4.

Museo Nacional del Prado, Catalogue illustré des tableaux du Musée du Prado á Madrid, J. Laurent et Cie, Madrid, 1899, pp. 17, n. IV.

Lafond, P., Goya, Librairie de L'Art Ancien et Modern, París, 1902, pp. 144, n. 4.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote'sche, Berlín, 1903, pp. 213, n. 455.

Calvert, A. F., Goya, John Lane, Londres-Nueva York, 1908, pp. 172, n. 4.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, J. Lacoste, Madrid, 1910, pp. 142, n. 771.

Beruete y Moret, A. de., Goya: composiciones y figuras, II, Blass y Cía, Madrid, 1917, pp. 42-43, n. 4; 162, n. 57.

Exposition de Peinture Espagnole Moderne. Catalogue Officiel, Imp.Art, París, 1919, pp. 6, n. 19.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, [s.n.], Madrid, 1920, pp. 157, n. 771.

Loga, V. von., Francisco de Goya, G. Grote'sche Verlagsbuchhandlung, Berlín, 2ª Edic., 1921, pp. 211, n. 455.

Mayer, A. L., Francisco de Goya, F. Bruckmann A.G., Munich, 1923, pp. 210, n. 567.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo, Museo del Prado, Madrid, 1933, pp. 509, n. 771.

Sambricio, V. de., Tapices de Goya, Patrimonio Nacional, Madrid, 1946, pp. 97-101; 207-209, n. 13.

Desparmet Fitz-Gerald, X., L'oeuvre peint de Goya: catalogue raisonné, I, F. De Nobele, París, 1950, pp. 63, n. 4.

Sánchez Cantón, F. J., Vida y obras de Goya, Editorial Peninsular, Madrid, 1951, pp. 18, 166.

Held, Jutta, Farbe und licht in Goyas malerei, Walter de Gruyter & Co., Berlín, 1964, pp. 11-12; 175, n. 136.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Escultura y pintura del siglo XVIII. Francisco de Goya. En: Ars hispaniae: historia universal del arte hispánico, Plus Ultra, Madrid, 1965, pp. 339.

Perez de Lama, E., Nueva Guia Oficial del Pabellon de España. New Official Guide, Comision del Pabellon Español, Madrid-New York, 1965, pp. s/n.

Baticle, Jeannine, Goya, Mauritshuis, La Haya, 1970, pp. n. 2.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Friburgo, 1970, pp. 86, n. 78.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, I, Polígrafa, Barcelona, 1970, pp. 245, n. 66.

Held, Jutta, Die Genrebilder der Madrider Teppichmanufaktur und die Anfange Goyas, Gebr.Mann Verlag, Berlín, 1971, pp. 35-36, 63.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 273, n. 771.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra completa: pinturas, dibujos y grabados, Juventud, Barcelona, 1974, pp. n. 78.

Angelis, Rita de, L'Opera Pittorica Completa Di Goya, Rizzoli, Milán, 1974, pp. 94-95, n. 73.

Angelis, Rita de, La obra pictórica completa de Goya, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 95, n. 77.

Camón Aznar, José, Francisco de Goya, I, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, Zaragoza, 1980, pp. 87.

Bozal, Valeriano, Imagen de Goya, Lumen, Barcelona, 1983, pp. 70.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue de ses Peintures, I, Ediciones PoligrafaS.A., Barcelona, 1984.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 286, n. 771.

Arnáiz, José Manuel, Francisco de Goya, cartones y tapices, Espasa Calpe, Madrid, 1987, pp. 65-86, 254, n. 17 C.

Álvarez Lopera, José, La jeune fille et les ''embozados''. En: Du Greco a Goya: chefs-d'oeuvre du Prado et de collections espagnoles, Musée d'Art et d'Histoire, Ginebra, 1989, pp. 138-140, n. 63.

Tomlinson, Janis, Francisco Goya. The Tapestry Cartoons and Early Career at the Court of Madrid, Cambridge University Press, Cambridge, 1989, pp. 40, 46-48, 64, 220.

Gállego, J., El paseo de Andalucía, 1777. En: Tesoros del arte español, Electa, Barcelona, 1992, pp. 138.

Tomlinson, Janis, Francisco de Goya: los cartones para tapices y los comienzos de su carrera en la corte de Madrid, Cátedra, Madrid, 1993, pp. 61, 68-70, 89, 282.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Academia de Bellas Artes de San Luis, Zaragoza, 1994, pp. 86; 143-144, n. 62.

Bozal, Valeriano, Goya y el gusto moderno, Alianza Editorial, Madrid, 1994, pp. 93-97.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, III, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996, pp. 636, n. 5750.

Luna, J. J., Moreno de las Heras, M. (dir.), Goya: 250 Aniversario, Museo del Prado, Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. n. 10.

Herrero Carretero, Concha, Tapices y cartones de Goya, Patrimonio Nacional, Madrid, 1996, pp. 30, 49; 180-181, n. 24-26.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 147, n. 771.

Herrero Carretero, C. y Glendinning, N., El estado de la cuestión: cartones y tapices, en J. L. Morales y Marín (coord.), Actas del congreso internacional Goya. 250 años después: 1746-1996, Museo del Grabado Español Contemporáneo, Marbella, 1996, pp. 32.

Helliesen, S. (dir.), Francisco Goya: Maleri, Tegning, Grafikk, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1996, pp. 102, n. 2.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Museo del Prado, Madrid, 1997, pp. 45-46, n. 10.

Tomlinson, Janis, Nouveau regard sur les cartons des tapisseries. En: Goya Un regard libre, Goya un regard libre, París, 1998, pp. 64-65.

López Vázquez, José Manuel B., Declaración de las pinturas de Goya, Diputacion Provincial de a Coruña, A Coruña, 1999, pp. 53.

Sancho, J. L., El Palacio de Carlos III en el Pardo, Fund. Apoyo Historia Arte Hispánico, Madrid, 2002, pp. 102, 165-169.

Reuter, A., A Walk in Andalusia, 1777. En: Goya: Images of Women, National Gallery of Art, Washington, 2002, pp. 104-106, n. 2.

Bozal, Valeriano, Francisco Goya: vida y obra, I, T.F., Madrid, 2005, pp. 51, 57-58.

Otaka, Y., La maja y los embozados, o El Paseo de Andalucía. En: Goya: luces y sombras. Obras maestras del Museo del Prado, The Yomiuri Shimbun, 2011, pp. 82, n. 7.

Albarrán Martín, Virginia, El Paseo de Andalucía o La maja y los embozados, 1777. En: Goya. Luces y sombras, Fundación ''la Caixa'', Barcelona, 2012, pp. 88-89, n.5.

López Vázquez, José Manuel B., Goya: el programa iconográfico del comedor de los príncipes de Asturias del Palacio del Pardo, Mirando a Clío: el arte español espejo de su historia: actas del XVIII Congreso CEHA, Santiago de Compostela, 2012, pp. 934.

Other inventories +

Inv. Cartones para Tapices. Núm. 5750.
''5750'', sin descripción.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 78.

Exhibitions +

Goya. Light and Shade
CaixaForum Barcelona
16.03.2012 - 24.06.2012

Luces y Sombras. Barcelona
Barcelona
15.03.2012 - 24.06.2012

Luces y Sombras
Tokio
22.10.2011 - 29.01.2012

Goya. Light and Shade
Tokio,
22.10.2011 - 29.01.2012

Goya´s Image of Women
Washington D.C.
10.03.2002 - 02.06.2002

Francisco de Goya
Oslo
10.02.1996 - 14.04.1996

Tesoros del arte español
Sevilla
20.04.1992 - 12.10.1992

Obras maestras de la Pintura Española: del Siglo de Oro a Goya
Ginebra
14.06.1989 - 24.09.1989

Location +

Room 087 (On Display)

Update date: 18-05-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up