The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Antinous of Bithynia
Anonymous
Close Continuar a ficha de la obra

Anonymous

Antinous of Bithynia

130 - 150. Marble, 78 x 70 cm.

Antinous (c. 105-130AD), the Emperor Hadrian’s favourite, was deified with the name of Osiris to commemorate his death in the Nile and he was venerated as a god under the Roman Empire. By the fifteenth century his beautiful head with its ideal features had become the model for numerous artists. The present bust, which depicts him as a satyr with small horns, was acquired in Italy by the Spanish poet and ambassador, Diego Hurtado de Mendoza (1504-1575).

Technical data

Inventory number
E00193
Author
Anonymous
Title
Antinous of Bithynia
Date
130 - 150
Technique
Sculpted
Medium
Marble
Dimension
High/Height: 78 cm.; Width: 70 cm.; Base/bottom: 37 cm.; Weight: 131.6 Kg.
Provenance
Collection of Diego Hurtado de Mendoza; Royal Collection

Bibliography +

Hübner, Emil, Die Antiken Bildwerke in Madrid, Druck Und Verlag Von Georg Reimer, Berlín, 1862, pp. 163.

Barrón. Eduardo, Catálogo de la escultura, Imprenta y fototipia de J. Lacoste, Madrid, 1908, pp. 146-147, n.193.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de la escultura, [s.n.], Madrid, 1908, pp. 146,147.

Inventarios reales : bienes muebles que pertenecieron a Feli, [s.n.], Madrid, 1956, pp. 184.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de la escultura, Madrid, 1957.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de la escultura, Patronato Nacional de Museos, Madrid, 1981, pp. 146.

Fernandez Miranda y Lozana, Fernando, Inventarios Reales Carlos III 1789-1790, Patrimonio Nacional, Madrid, 1988, pp. 83.

Coppel, R., Esculturas del Renacimiento italiano en el Museo del Prado: La colección de Don Diego Hurtado de Mendoza, Accademia Spagnola di Storia. Archeologia e Belli Arti, 1996, pp. 95-97.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de la escultura de época moderna. Museo del Prado: siglos XVI-XVIII, Museo del Prado, Madrid, 1998, pp. 196.

Carolus, Sociedad Estatal para la Commemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, Madrid, 2000, pp. 396-397.

Arte y poesía: el amor y la guerra en el renacimiento, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, Madrid, 2002, pp. 427.

Coppel, R, ''La colección de un joven príncipe del Renacimiento. Don Carlos y las esculturas inspiradas en el mundo antiguo'', Reales Sitios, 2003, pp. 16-29.

Cacciotti, Beatrice, La tradizione degli ''Uomini Illustri'' nella collezione di don Diego Hurtado de Mendoza ambasciatore tra Venezia e Roma (1539-1553), Annali del dipartimento di Storia, 2005, pp. 208.

Morán Turina, Miguel, La memoria de las piedras: anticuarios, arqueólogos y coleccionistas de antigüedades en la España de los Austrias, Centro de Estudios Europa Hispánica, 2010, pp. 297-348.

Azcue Brea, Leticia, El origen de las colecciones de escultura del Museo del Prado. El Real Museo de Pintura y Escultura, El taller europeo. Intercambios, influjos y préstamos en escultura moderna europea. I Encuentro europeo de museos con colecciones de escultura, 2012, pp. 73-108.

Claveria, Montserrat (Ed. científica), Antiguo o moderno. Encuadre de la escultura de estilo clásico en su período correspondiente., Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, 2013, pp. 67-69.

Helmstutler Di Dio, K., 'Sculpted Diplomacy. State gifts of sculpture from Italy to Spain in the sixteenth and seventeenth centuries' En:, L'Arte del Dono. Scambi artistici e diplomazia tra Italia e Spagna, 1550-1650. Studi della Biblioteca Hertziana 8. Jornata di studi 14-15 enero 2008, Milan, 2013, pp. 51-65 [52 nt.9].

Other inventories +

Inv. Felipe II, 1598-1607. Núm. 3649.
3649. Otra estatua de medio cuerpo, de mármol, con su pedestal, de Antinoo, favorito de Adriano, que fue rey de Egipto, figura antigua; tiene una bara de alto. Tasada en sessenta ducados

Inv. Carlos III, 1789-1790. Núm. 793.
Bustos y cabezas antiguas de mármol blanco, medidas sus alturas con sus peanas. 793. Yd: otro de un Antinoo de tres pies menos quarto, su peana es de calatrao negro en... 10.000

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 354.
354. Un busto semicolosal de Antinoo de marmol de Carrara, sobre pedestal de lo mismo igual al nº 345.</br>Alto 2 pies, 8 pulg.

Exhibitions +

Pintura y poesía: del amor y la guerra en el Renacimiento
Madrid
01.11.2002 - 31.01.2003

Carolus - Toledo
Toledo
05.10.2000 - 12.01.2001

Location +

Room 031 (On Display)

Expuesto
Update date: 29-04-2017 | Registry created on 28-04-2015

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up