The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Curarlos, y a otra
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza (Spain), 1746 - Bordeaux (France), 1828

Goya y Lucientes, Francisco de See author's file

Curarlos, y a otra

1810. Black chalk, Red chalk on wove paper.
Not on display

Preparatory drawing for Disasters of War, 20, Get them well, and on to the next.

In this series Goya offers a critical and personal vision of the consequences of the Spanish Peninsular War (1808-14) that is remote from the propagandistic images produced by his contemporaries. Through his etchings the artist condemned the irrationality of war and the brutality of both sides, which inevitably resulted in suffering, pain and death. The series’ meaning transcends a visual presentation of a specific conflict and can be considered the first critique of war in general. Disasters of War was the title added by the Real Academia de San Fernando in 1863 for the first edition of these prints, which were not published in Goya’s lifetime.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Inventory number
D003968
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
Curarlos, y a otra
Date
1810
Technique
Black chalk; Red chalk
Support
Wove paper
Dimension
Height: 195 mm; Width: 245 mm
Series
Desastres de la guerra [dibujo], 20
Provenance
Javier Goya, Madrid, 1828; Mariano Goya, Madrid, 1854; Valentín Carderera, Madrid, c. 1861; Mariano Carderera, Madrid, 1880; Museo del Prado, 1886.

Bibliography +

D'Achiardi, Pierre, Les Dessins de D. Francisco de Goya y Lucientes au Musée du Prado à Madrid, II, D. Anderson, Roma, 1908.

Delteil, Loys, Francisco Goya: Le peintre graveur ilustré, I, Chez L'Auteur, Paris, 1922.

Mayer, August L., Francisco de Goya, Labor, Barcelona, 1925, pp. 231.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Sala de los dibujos de Goya, II, Museo del Prado, Madrid, 1928, pp. 23, n.125.

Lafuente Ferrari, Enrique, Los desastres de la guerra de Goya y sus dibujos preparatorios, Instituto Amatller de Arte Hispánico, Barcelona, 1952, pp. 61.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Los dibujos de Goya reproducidos a su tamaño y en su color. Estudios para Los Caprichos, Los Desastres de la guerra, La Tauromaquia y dibujos no grabados, I, Museo del Prado, Madrid, 1954, pp. 94.

Gassier, Pierre y Wilson-Bareau, Juliet, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Fribourg, 1970, pp. nº 1026.

Salas, Xavier de, El Arte de Goya, Ministerio de Auntos Exteriores, Tokio, 1971, pp. nº 125.

Gassier, Pierre, Dibujos de Goya. Estudios para grabados y pinturas, II, Noguer, Barcelona, 1973, pp. 226.

Sayre, Eleanor A., The Changing Image. Prints by Francisco Goya, Museum of Fine Arts, Boston, 1974, pp. nº125.

Derozier, C., La Guerre D'Independance Espagnole a Travers L'Estampe (1808..., II, Universidad de Lille, Lille, 1976, pp. 871.

Stuffmann, Margret, Goya. Zeichnungen Und Druckgraphik, Stadelschen Kunstinstitut, Frankfurt, 1981, pp. 179.

Blas, Javier, El libro de los desastres de la guerra Francisco de Goya, Museo del Prado: R.A.B.A.S.F., Madrid, 2000.

Nieto Alcaide, V, La guerra y lo imaginario en la pintura de Goya. En Historias inmortales, Barcelona, 2003, pp. 319-329.

Matilla, José Manuel, Estampas españolas de la Guerra de la Independencia: propaganda, conmemoración y testimonio, Universidad de Salamanca, 2008.

Bordes J., Matilla J.M. y Balsells, Goya : cronista de todas las guerras: los Desastres y la fotografía de Guerra, Centro Atlántico de Arte Moderno y Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Las Palmas De Gran Canaria Y Madrid, 2009, pp. 122.

Filigree +

Motive: Letras "[J K]OOL"


13 x 41 mm
Los productores de papel holandeses de la familia Kool comenzaron su actividad hacia 1728, fecha que Churchill atribuye al primer documento con esta marca de agua. Jan Kool figura como propietario del molino “De Bosem” en Koog aan de Zaan, Holanda, desde 1774, cuando lo compró a la disuelta compañía Van der Ley, que estaba especializada en la fabricación de papel blanco, continuando con esta misma producción. Kool trabajó bajo la firma “J. Kool” y “Jan Kool & Company” hasta su fallecimiento en 1816, cuando heredó la dirección del negocio su sobrino, Jan Jacobs Kool. Finalmente, tras la muerte de este en 1837, el molino “De Bosem” fue vendido de nuevo, dejando de producir papel definitivamente.

La filigrana de letra "J. Kool" suele ir acompañada con los diversos motivos de esta marca: flor de lis, escudo de Estrasburgo, racimo de uvas y otros.

Bibliography
Voorn, Henk, De papiermolens in de provincie Noord-Holland, Papierwereld,, Haarlem, 1960, pp. 553.
Churchill, William Algernon, Watermarks in paper, in Holland, England, France, etc., in the XVII and XVIII centuries and their interconnection, B. De Graaf, Nieuwkoop, 1985, pp. 5-18.

Other inventories +

Catálogo Gassier, 1975. Núm. II 179.

Colección Dibujos Goya (Numeración Sánchez Catón). Núm. 125.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 1026.

Inscriptions +

"63"
Inscribed. Front, lower left corner

Update date: 22-11-2021 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up