The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Diana Cecil, Countess of Oxford
Dyck, Antonio van
Close Continuar a ficha de la obra

Dyck, Antonio van

Amberes (Bélgica), 1599 - Blackfriars, Londres (Reino Unido), 1641

Diana Cecil, Countess of Oxford

1638. Oil on canvas, 107 x 86 cm.

The wife of Robert de Vere, Count of Oxford, wears a black dress in the style popular in England in the sixteen thirties. She is depicted in a landscape or garden, in front of an outcropping of rock. In her hand is a rose, traditionally associated with fertility, is shown as withered, perhaps in a reference to the fact that the Countess was widowed at the age of thirty.. The placement of the model in the foreground, in front of a large object —architecture, stone or plant— with the vanishing point in an open landscape at one side, is a compositional solution characteristic of the artist´s final period in England and was to have an enormous influence on the development of English portraiture in the following centuries. The work is signed and dated on the boulder on which the Countess´s hands are resting, which may be a symbol of fortitude. In 1745, this painting entered the Royal Collection from that of the Duke of El Arco.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Museo del Prado, sala de la reina Isabel II
Gelatin / Collodion on photographic paper, Ca. 1899
Inventory number
P01481
Author
Dyck, Antonio van
Title
Diana Cecil, Countess of Oxford
Date
1638
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 107 cm.; Width: 86 cm.
Provenance
Royal Collection (Collection of Felipe V, Quinta of the Duke of El Arco, El Pardo-Madrid, “novena pieza que es de salón”, 1745, n. 256?; Quinta of the Duke of El Arco, “pieza octava de salón”, 1794, n. 205)

Bibliography +

Colección litográfica de cuadros del Rey de España, el Sr. D. Fernando VII, II, Imp. de Don Leon Amarita, Madrid, 1826, pp. CXIII.

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del R, [s.n, Madrid, 1834, pp. 61.

Viardot, L., Les musées d'Espagne. Guide et memento de l'artiste et du voyager suivis de notices biographiques sur les principaux peintres de l'Espagne, Librairie de L. Hachette et Cie., Paris, 1860, pp. 98.

Rousseau, J., Les Peintres Flamands en Espagne, Commissions Royales D'Art et D'Ar, Bruselas, 1868, pp. 326.

Guiffrey, J., Antoine van Dyck sa vie et son oeuvre, Paris, 1882, pp. 143.

Lefort, P., Les Musees de Madrid. Le Prado, San Fernando, L'Armeria, Gazette des BeauxArts, Paris, 1896, pp. 112.

Cust, L., Anthony Van Dyck. An historical study of his life and works, George Bell and Sons, London, 1900, pp. 280.

Ricketts, C.S., The Prado and Its Masterpieces, Archibald Constable and Company, Westminster, 1903, pp. 176.

Wurzbzch, Alfred Von, Niederlandisches Kunstler-Lexikon, I-II, Verlag Von Halm Und Goldmann, Wien-Leipzig, 1906, pp. 458.

Schaëffer, E., Van Dyck. Des meisters gemälde in 537 abbildungen, Deutsche Verlags-Anstalt, Stuttgart-Leipzig, 1909, pp. 416.

Beroqui, P., Adiciones y correcciones al catálogo del Museo del Prado, Imp. de E. Zapatero, Valladolid, 1917, pp. 194.

Mayer, A. L., Meisterwerke der Gemäldesammlung des Prado in Madrid, Franz Hanfstaengl, Munich, 1922, pp. 283.

Glück, G., Van Dyck. Des Meisters Gemalde in 571 Abbildungen, Deutsche Verlags-Anstalt, Stuttgart-Berlín, 1931, pp. 482, 574.

Noul, M., Sotomayor, F., Muguruza, P., Les chefs-d'oeuvre du Musée du Prado, Les chefs-d'oeuvre du Musée du Prado, Musée d'Art et d'Histoire, Genève, 1939, pp. 125.

Wilenski, R. H., Flemish Painters. 1430-1830, I, The Viking Press, Nueva York, 1960, pp. 457.

Pardo Canalís, E., La colección litográfica de cuadros del rey de España, Revista de ideas estéticas, 117, 1972, pp. 61, n. 113.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Díaz Padrón, Matías (1935-), Museo del Prado : catálogo de pinturas : escuela flamenca :, I, Museo del Prado: Patrimonio Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 105, n. 1481.

Díaz Padrón, M., La pintura flamenca del siglo XVII en España. Tesis Doctoral, III, Universidad Complutense, Madrid, 1976, pp. 1137-1138, n. 545.

Lafuente Ferrari, E., El Prado. La pintura nórdica, Madrid, 1977, pp. 249.

Díaz Padrón, Matías (1935-), La Escuela Flamenca del Siglo XVII., Ediciones Alfiz, Madrid, 1983, pp. 111.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 196-197.

Larsen, E., The paintings of Anthony van Dyck, II, Luca Verlag, Freren, 1988, pp. 365, n. 932.

Fernandez Miranda y Lozana, Fernando, Inventarios Reales Carlos III 1789-1790, II, Patrimonio Nacional, Madrid, 1988, pp. n. 4907.

Origen de la litografía en España: el Real Establecimiento L, Fábrica Nacional de Moneda y Timbre, Madrid, 1990, pp. n. 222.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. n. 1245.

Wheelock, A. K.; Barnes, S. J.; Held, J. S., Van Dyck. Paintings, The National Gallery of Art, Washington Dc, 1990-1991, pp. 61.

Díaz Padrón, Matías (1935-), El siglo de Rubens en el Museo del Prado : catálogo razonado, I, Prensa Iberica, Barcelona, 1995, pp. 446-447.

Aterido, A., Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio: inventarios reales, II, Fundación de Apoyo de la Historia, Madrid, 2004, pp. 393, n. 368.

Barnes, S. J., Van Dyck. A complete catalogue of the paintings, Yale University Press, New Haven, 2004, pp. 568, n. IV.178.

Díaz Padrón, M., Van Dyck en España, II, Prensa Ibérica, Madrid, 2012, pp. 642-645, n. 97.

Other inventories +

Inv. Felipe V, Quinta duque del Arco, 1745. Núm. ¿256?.
Nueve retratos de mugeres de medio cuerpo, de vara y tercia de alto, y cinco quartas de ancho vestidas a la antigua, sus marcos dorados

Inv. Testamentaría Carlos III, Quinta duque del Arco, 1794. Núm. 205.
[4907] 205 / Otro de cinco quartas de alto y algo mas de vara de ancho: representa el retrato de una Señora con una rosa en la mano: original de Vandik ... 3.000

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 1245.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1245.
Van-Dyck / 1245. LA DUQUESA DE OXFORD. / VESTIDA DE SEDA NEGRA CON MANGAS ANCHAS, DEJANDO DESCUBIERTO LA MITAD DEL BRAZO. EN LA MANO DERECHA TIENE UNA ROSA. (C.L.) / ALTO 3 PIES, 10 PULG; ANCHO 3 PIES, 1 PULG.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 1322.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 016B (On Display)

Update date: 18-05-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Dyck, Antonio van

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up