The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Empress Maria of Austria, Wife of Maximilian II
Mor, Anthonis
Close Continuar a ficha de la obra

Mor, Anthonis

Utrecht (Netherlands), 1516 - Antwerp? (Belgium), 1576

See author's file

Empress Maria of Austria, Wife of Maximilian II

1551. Oil on canvas Not on display

Maria of Austria, the daughter of Charles V and Isabella of Portugal, was born in 1528. In 1548 she married her cousin, the Archduke Maximilian. She reigned as empress from 1564 to 1576, and in 1580 returned to Spain, entering the convent of Las Descalzas Reales (Madrid), where she remained until her death in 1603. This is a companion piece to a lifesize, full-length portrait of her husband (P-2111). Her arm rests on a table which, like the pedestal and the column, is a standard feature of royal portraits. Her reserved expression and ornate dress are also indicative of her rank.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Emperor Maximilian II
Oil on canvas, 1550
Inventory number
P002110
Author
Mor, Anthonis
Title
Empress Maria of Austria, Wife of Maximilian II
Date
1551
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 181 cm.; Width: 90 cm.
Provenance
Royal Collection (Palacio del Buen Retiro, Madrid, 1794, nº 890).

Bibliography +

Hymans, Henri, Antonio Moro, Son Oeuvre et Son Temps, G.Van Oest et Cie, Bruselas, 1910, pp. 63.

Roblot-Delondre, Louise, Portraits D'Infantes. XVI Siecle. Etude Iconographique, G.Van Oest & Cie, París, 1913, pp. lám.39.

Marlier, George, Antonio Moro, Bruselas, 1934, pp. 95.

Nowe, H., Keizer Karel en Zijn Tijd, Museum Voor Schone Kunsten, Gante, 1955.

Lassaigne, Jacques, La Peinture Flamande. De Jerome Bosch a Rubens, Albert Skira, Ginebra, 1958, pp. 97.

Muller, Priscilla E., Jewels in Spain, 1500-1800: [a fully documented account of jewels, jewelers and their patrons in the Peninsula from the reign of Ferdinand and Isabella through that of Charles IV and Maria Luisa of Parma], The Hispanic Society of America, Nueva York, 1972, pp. 60/ lám.65.

Salas, Xavier de, Museo del Prado. Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Friedländer, Max J., Early netherlandish painting, A.W.Sijthoff, Leyden, 1975, pp. 64,102 lám.173 n.349.

Menéndez Pidal, Ramón, Historia de España. Vol. XXIV. La España de Felipe III, XXIV, EspasaCalpe, Madrid, 1983, pp. 105.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 438.

Menendez Pidal, R., Historia de España. El Siglo del Quijote.2.Las Letra..., XXVI, Espasa: Calpe, Madrid, 1986, pp. 579/ lám.293.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, I, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.

Campbell, Lorne, Renaissance Portraits. European Portrait Painting in the 14t, Yale University Press, New Haven, 1990, pp. 240.

Checa Cremades, Fernando, Felipe II: mecenas de las artes, Nerea, Madrid, 1992, pp. 105.

Jordan, Annemarie, Retrato de Corte Em Portugal. O Legado de Antonio Moro 1552-1572, Quetzal Editores, Lisboa, 1994, pp. 109.

Sofonisba Anguissola e le sue sorelle [textos: Mina Gregori., Leonardo Arte, Cremona, 1994, pp. 136/ lám.22.

La monarquía hispánica: Felipe II, un monarca y su época, Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, Madrid, 1998, pp. 481.

Brown, Jonathan, Painting in Spain 1500-1700, Yale University Press, Yale, 1998, pp. 49/ lám.67.

Carolus. Charles Quint 1500-1558., Snoeck: Ducaju & Zoom, Gante, 1999.

Humfrey, Peter, Giovanni Battista Moroni. Renaissance Portraitist., Kimbell Art Museum, Fort Worth, 2000, pp. 48/ lám.30.

Seipel, Wilfried, Kaiser Karl V (1500-1558) Macht Und Ohnmacht Europas, Skira: Kunsthistoriches Museum, Milán, 2000, pp. 364.

Museo Nacional del Prado, Pintura flamenca de los siglos XV y XVI: guía, Museo del Prado, Aldeasa, Madrid, 2001, pp. 262.

Seipel, Wilfried, Kaiser Ferdinand I. 1503-1564 : Das Werden Der Habsburgermon..., Kunsthistor Museum, Viena, 2003, pp. 455.

Kusche, Maria, Retratos y retratadores: Alonso Sanchez Coello y sus competidores, Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, Madrid, 2003, pp. 38 /23 351 / 312.

Kusche, Maria, El retrato de representación de cuepo entero. El caballero cristiano y su dama, Cuadernos de Arte e Iconografía, 13, 2004, pp. 76.

Ruiz Gómez, Leticia, En nombre del Rey. El Retrato de Juana de Austria del Museo de Bellas Artes de Bilbao, Urtekaria. Anuario del Museo de B. A. de Bilbao, 2, 2006, pp. 88-123.

Woodall, Joanna, Anthonis Mor: art and authority, Waanders, Zwolle, 2007, pp. 203/ lám.69.

Ruiz Gómez, Leticia, En nombre del Rey 'El retrato de Juana de Austria' del Museo de Bellas Artes de Bilbao, Buletina, 6.II, 2007, pp. 85-123 [96 fg.3].

Zalama, Miguel Angel, Juana I : arte, poder y cultura en torno a una reina que no..., Centro de Estudios Europa Hispani, 2010, pp. 317.

Bodart, Diane H, 'Quizá mejor de Tiziano: Antonio Moro retratista' En: Maestros en la sombra, Fundación Amigos Museo del Prado, Madrid, 2013, pp. 131-162 [149].

Bernis, Carmen Descalzo, Amelia, 'El traje femenino español en la época de los Austrias' En: Vestir a la española en las cortes europeas (siglos XVI y XVII), I, CEEH, Madrid, 2014, pp. 39-75 [42 f.3].

Herrero García, Miguel, Estudios sobre indumentaria española en la época de los Austrias, Centro de Estudios Europa Hispánica, 2014, pp. 232 f.60, 376 f.97.

Pérez de Tudela, A, Varia. Nuevas noticias sobre el primer viaje de Antonio Moro a la Península Ibérica y su entreda al servicio de Felipe II, Archivo español de arte, LXXXIX Octubre - Diciembre, 2016, pp. 423-429 [427].

Other inventories +

Inv. Testamentaría Carlos III, Buen Retiro, 1794. Núm. 890.
Otra [pintura] de Pantoja con el retrato de una Señora, de dos varas y qtª. de alto y vara y quarta de ancho...300

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1258.
Antonio moro 1258. Doña Juana de Austria (figura de cuerpo entero) Lleva vestido de peto, negro, con lazos de pedrería. A su lado tiene una mesa cubierta con tapete rojo, sobre la cual apoya el brazo izquierdo.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 1486.
1486.-(1258-M.)- Retrato de la Emperatriz Doña María de Austria, hija de Cárlos V, mujer de Maximiliano II; en pié, junto á una mesa, en la que apoya el brazo izquierdo.- Figura de cuerpo entero y tamaño natural.- Compañero del anterior. Col. Felipe II, R. Alc. de Madrid.- F.L. / Alto 1.81; ancho 0.99. -L.

Exhibitions +

Las dos Cortes. Mujeres de la Casa de Austria en los monasterios de las Descalzas y de la Encarnación
Madrid
15.11.2019 - 15.03.2020

Kaiser Ferdinand I - Fernando I
Viena
14.04.2003 - 31.08.2003

Carolus - Bonn y Viena
Viena
15.06.2000 - 17.09.2000

Felipe II. La monarquía hispánica
San Lorenzo de El Escorial
30.05.1998 - 31.10.1998

Location +

(Temporary Exhibition)

Displayed objects +

Jewels: Luce broches dorados, puntas lazadas en blancos, y cruz al cuello sobre el pecho, todo ello elaborado en oro y piedras preciosas. Lleva el cabello ensortijado adornado con diadema hecha en oro y piedras y velo con aplicaciones doradas.

Clothing / Dress: Viste de negro. Deja ver las manguillas de color blanco con aplicaciones doradas. Va tocada con diadema y velo con aplicaciones . Lleva y sostiene a la vez en la diestra un par de guantes.

Update date: 16-01-2020 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Mor, Anthonis

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up