The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Hunter loading his Rifle
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza, 1746 - Burdeos, Francia, 1828

Miniatura autor

Hunter loading his Rifle

1775. Oil on canvas, 292 x 50 cm.

This tapestry cartoon shows a hunter loading a shotgun, with a dog lying at his feet and other hunters behind him. This work is as fine example of Goya´s interest in Nature. He perfectly integrates the hunter´s figure among the sinuous silhouettes of the trees whose vertical elongation fits the format of this composition. The resulting tapestry was intended to hang in the dining room of the Prince and Princess of Asturias —the future Carlos IV (1748-1819) and his wife, María Luisa de Parma (1751-1819)— at the Monastery of El Escorial, which explains its elongated format. This series was Goya´s first important commission for the Royal Tapestry Factory of Santa Bárbara. The overall subject, hunting, was in keeping with the monarchs´ use of that Royal Seat.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Dogs on a leash
Oil on canvas, 1775
Hunter with his Hounds
Oil on canvas, 1775
Decoy Hunting
Oil on canvas, 1775
Hunting Party
Oil on canvas, 1775
Hunter loading his Rifle
Oil on canvas, 1775
The Angler
Oil on canvas, 1775
Inventory number
P05539
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
Hunter loading his Rifle
Date
1775
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 292 cm.; Width: 50 cm.
Serie
Comedor de los Príncipes de Asturias, El Escorial, Madrid, 1774-1775, (2)
Provenance
Royal Collection: (Entregado a la Real Fábrica de Tapices de Santa Bárbara, Madrid, el 24 de mayo de 1775. Transferido entre 1856-1857 al Palacio Real de Madrid (sótanos del oficio de tapicería). Ingresó en el Prado por reales órdenes de 18.1 y 9.2. de 1870. Fue depositado, probablemente en 1933 en el Ministerio de Educación. Se levantó su depósito de forma definitiva por Orden Ministerial de 30.5.1983 y entró en el Prado el 12.5.1989.)

Bibliography +

Yriarte, C., Goya. Sa biographie. Les fresques, les toiles, les tapisseries, les eaux-fortes et le catalogue de l´oeuvre, París: Henri Plon, 1867.

Cruzada Villaamil, Gregorio (1832-1884)), Los tapices de Goya /, Madrid: [s.n.],, 1870, pp. 7.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de La, Goya. Su tiempo, su vida, sus obras, Madrid: Manuel G.Hernández, 1887.

Lafond, P., Goya, París: Librairie de L'Art Ancien et Modern, 1902.

Calvert, A. F., Goya, Londres: John Lane, 1908.

Loga, V. von, Francisco de Goya, Berlín: G. Grote'sche, 1921.

Mayer, A. L., Francisco de Goya, Leipzig: F. Bruckmann A.G, 1923.

Zapater y Gómez, Francisco, Colección. . . De cuadros, dibujos y aguafuertes de Francisco de Goya, Madrid: Saturnino Calleja, 1924.

Sambricio, V. de., Tapices de Goya, Madrid: Patrimonio Nacional, 1946, pp. 49, 59-61; 190-192, n. 4.

Desparmet Fitz-Gerald, X., L'oeuvre peint de Goya. Catalogue raisonné, París: F. de Nobele, 1950.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Vida y obras de Goya, Madrid: Peninsular, 1951, pp. 166.

Held, J., Farbe und licht in Goyas malerei, Berlín: Walter de Gruyter & Co., 1964.

Gudiol, José1904-1985, Goya, 1746-1828: biografía, estudio analítico y catálogo de, Barcelona: Polígrafa, 1970, pp. 243, n. 54.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illust, Friburgo: Office du Livre, 1970, pp. 84, n. 60.

Held, Jutta, Die Genrebilder Der Madrider Teppichmanufaktur Und Die Anfan, Berlín: Gebr.Mann Verlag, 1971.

Angelis, Rita De, L'Opera Pittorica Completa Di Goya, Milán: Rizzoli, 1974, pp. 92-93, n. 50.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra co, Barcelona: Juventud, 1974, pp. n. 60.

Angelis, Rita de, La obra pictórica completa de Goya, Barcelona: Noguer, 1975, pp. 92, n. 54.

Camón Aznar, José (1898-1979), Francisco de Goya /, Zaragoza: Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja,, 1980, pp. 77.

Espinós, Adela; Orihuela, Mercedes y Royo-Villanova, Mercedes, El Prado disperso. Cuadros depositados en Madrid. V. Ministerio de Educación : Museo del Prado., 1981, pp. 126.

Gállego, Julián1919-2006, Goya y la Caza, Madrid: Ediciones el Viso, 1985, pp. 38 y 90.

Arnáiz, José Manuel, Francisco de Goya, cartones y tapices, Madrid: Espasa Calpe, 1987, pp. 43-64; 235, n. 4 C.

Iglesias, Maria del Carmen, Carlos III y la ilustración: 1788-1988, Madrid: Ministerio de Cultura, 1988, pp. 498, n. 127.

Tomlinson, Janis, Francisco Goya. The Tapestry Cartoons and Early Career at th, Cambridge: Cambridge University Press, 1989, pp. 29, n. 7.

Mestre Sancho, J.A., Juego y Deporte en la Pintura de Goya, Valencia: Generalitat Valenciana, 1990, pp. 165.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Zaragoza: Academia de Bellas Artes de San Lui, 1994, pp. 136 y 137, n.45.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Madrid: Museo del PradoEspasa Calpe, 1996, pp. 604, n. 5621.

Goya: 250 Aniversario, Madrid: Museo del Prado, 1996, pp. 281-282, n. 3.

Tapices y cartones de Goya, Madrid: Patrimonio Nacional, 1996, pp. 30; 176, n. 7 y 9.

Herrero Carretero, Concha y Glendinning, Nigel, El estado de la cuestión: cartones y tapices, Marbella: Museo del Grabado Español Contemporáneo, 1996, pp. 31.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas : 1996, Madrid: Ministerio de Educación y Cultura, 1996, pp. 156, n. 5539.

Permanencia de la memoria: cartones para tapiz y dibujos de, Zaragoza: Gobierno de Aragón, Departamento de Educación y Cu, 1997, pp. 106, n. 3.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Madrid: Museo del Prado, 1997, pp. 24, n. 3.

Museo Nacional del Prado, Goya y la pintura española del siglo XVIII: guía, Madrid: Museo del PradoAldeasa, 2000, pp. 152 y 293.

Maurer, G., 'La caza. Partidas de caza.' En:, Madrid Museo Nacional del Prado, 2014, pp. 58-71 [62 f.1.31].

Sánchez, A., 'Un cartón recuperado. La restauración.' En:, Madrid Museo Nacional del Prado, 2014, pp. 82-84 f.1.31 f.1.41, f.1.50,f.1.51, f.1.52, f.1.53, f.1.54.

Alba, L. García-Maíquez, J., 'Un cartón recuperado. Estudio técnico.' En:, Madrid Museo Nacional del Prado, 2014, pp. 84-87 [84.f.1.50,f.1.51] [86 f.1.24-1.25, f.1.53, f.1.54].

Other inventories +

Inv. Cartones para Tapices. Núm. 5621.
''5621/ Un cazador cargando una escopeta. ancho 1,53 alto 2,06 por el mismo'' (Ramón Bayeu).

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 60.

Exhibitions +

Goya in Madrid
Madrid,
28.11.2014 - 03.05.2015

Permanencia en la memoria . Cartones para tapices y dibujos de Goya
Zaragoza
14.02.1997 - 06.04.1997

Carlos III y la Ilustración
Barcelona
27.02.1989 - 16.04.1989

Carlos III y la Ilustración
Madrid
09.11.1988 - 22.01.1989

Location +

Room 087 (On Display)

Update date: 15-12-2015 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up