The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Saint Dominic
Berruguete, Pedro
Close Continuar a ficha de la obra

Berruguete, Pedro

Paredes de Nava, Palencia, 1445 - Madrid (?), 1503

See author's file

Saint Dominic

1493 - 1499. Oil on panel

This is the central panel of the Altar piece of Saint Dominic, brought -with three other paintings in the Prado (P-609, P-610 and P-615)- from the Convent of Santo Tomás in Ávila, the headquarters of the Inquisition. As the founder of the Dominican Order, Saint Dominic is shown holding a book and a fleur-de-lis. With his cross, he crushes a demon dog surrounded by flames, a symbol of evil. This image -reflecting the particular-interest of the Inquisitor General, Torquemada, who commissioned the work- identifies Saint Dominic as an inquisitor, which he never was.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Saint Dominic and the Albigensians
Oil on panel, 1493 - 1499
Saint Dominic resurrects a Boy
Oil on panel, 1493 - 1499
The Miracle of the Cloud
Oil on panel, 1493 - 1499
Saint Peter the Martyr praying
Oil on panel, 1493 - 1499
Death of Saint Peter Martyr
Oil on panel, 1493 - 1499
Saint Peter Martyr
Oil on panel, 1493 - 1499
Inventory number
P000616
Author
Berruguete, Pedro
Title
Saint Dominic
Date
1493 - 1499
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
Height: 177 cm.; Width: 90 cm.
Series
Retablo de Santo Domingo. Monasterio de Santo Tomás, Ávila.
Provenance
Ávila, Real Monasterio de Santo Tomás, de dominicos; Museo de la Trinidad.

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio, Catálogo provisional, historial y razonado del Museo Nacional de Pinturas, Madrid, 1865, pp. nº1676.

Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del arte hispánico, Salvat, Barcelona, 1940, pp. 332-333.

Sajonia, J de, 'Libellus de principiis ordinis predicatorum' En: Santo Domingo de Guzmán visto por sus contemporáneos, Madrid, 1966, pp. 181 y ss..

Franchet, G de, 'Vidas de frailes predicadores' En: Santo Domingo de Guzmán visto por sus contemporáneos, Madrid, 1966, pp. 482 y ss..

Post, Chandler Rathfon, A History of Spanish Painting, Harvard University Press, Cambridge. Nueva York, 1970, pp. 55.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Checa Cremades, Fernando, Pintura y escultura del renacimiento en España: 1450-1600, Cátedra, Madrid, 1983, pp. 108/lám. 88.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 57.

García Felguera, María de los Santos, Pedro Berruguete, Fundación Universitaria Española, Madrid, 1985, pp. 70.

García Páramo, Ana, Elementos influyentes en la generación y difusión de motivos iconográficos: un ejemplo castellano, CUADERNOS DE ARTE E ICONOGRAFIA, II, 1989, pp. 82.

Silva Maroto, Maria Pilar, Notas sobre Pedro Berruguete y el Retablo Mayor de la Catedr..., Universidad Complutense, Madrid, 1989.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Inventario general de pinturas, Museo de la Trinidad, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1991, pp. nº1679.

Silva,P. Garrido, C., La construction de l' espace chez Pedro Berruguete, Colloque XI pour l' étude du dessin sous-jacent et technologie dans la peinture. Perspectives.( Louvain-la-Neuve 14-16 septiembre 1995), Lovaina, 1997, pp. 205-210.

Silva Maroto, María Pilar, Pedro Berruguete, Junta de Castilla y León, Salamanca, 1998, pp. 240/ lám.81.

Silva Maroto, María Pilar, Pedro Berruguete, Junta de Castilla y León, Salamanca, 1998, pp. 241.

Yarza Luaces, J., Una imagen dirigida: Los retablos de Santo Domingo y San Pedro mártir de Pedro Berruguete. En Historias inmortales, Barcelona, 2003, pp. 25-54.

Yarza, Joaquín, Algunas reflexiones sobre iconografía en Pedro Berruguete y su época, Simposium Internacional "Pedro Berruguete y su entorno", Palencia, 2004, pp. 266 / lám. 16.

Dávila, Mª Teresa; Sánchez, Almudena; López de Asiaín, Mª Antonia, Restauración de los retablos de Santo Domingo y San Pedro Mártir del Museo del Prado, Simposium Internacional "Pedro Berruguete y su entorno", Palencia, 2004, pp. 451.

Yarza, Joaquín, Los dominicos y los Reyes Católicos. Relación e instrumentalización de sus Santos, Hagiografía peninsular en els segles medievals, Lleida, 2008, pp. 269-288.

Santo Domingo de Guzmán: el burgalés más universal, Consejería de Cultura y Turismo, Valladolid, 2008, pp. 17.

Caballero Escamilla, Sonia, Los Santos Dominicos y la propaganda inquisitorial en el convento de Santo Tomás de Ávila, Anuario de estudios medievales, 39/1, 2009, pp. 357-387.

Gómez Chacón, Diana Lucia, Santo Domingo de Guzmán, Revista digital de iconografía medieval, V n.10, 2013, pp. 89-106 [96].

Silva, P, 'Pedro Berruguete. Apparition de la Vierge à une communauté de dominicains' En:, Les Borgia et leur temps . De Léonard de Vince à Michel-Ange, Gallimard. Musée Maillol, Paris, 2014, pp. 160-161 n.66.

Other inventories +

Inv. Museo de la Trinidad, Pintura. Núm. 1679.
1679. Tabla. Sto domingo con un libro y azucenas en la mano izqda y una cruz en la dra figra de cuerpo entª menor del nat.l / Autor / Alto 1,63 ancho 0,92. / Sin emb.ar ni restaurar y en restauracion / Galofre 2ª clase / N 11.

Catálogo Museo de la Trinidad, 1865. Núm. 1679.
PRIMITIVAS ESCUELAS ESPAÑOLAS / PEDRO BERRUGUETE [...] SANTOS CRUZ [...] Las siguientes nueve tablas, núms. 1676, 1689, 1671, 1681, 1682, 1680, 1669, 1668 y 1670 estuvieron, con otras tres más que faltan, en el claustro alto de los Reyes, del convento de Santo Tomás de Ávila [...]a ambos pintores, Berruguete y Cruz se les atribuyen pro indiviso. Debieron ser pintadas por los años de 1480 a 1490 [...] 1676.[errata] Santo Domingo de Guzman. Tabla. - Al. 1,625. - An. 0,92. / El Santo, de frente, en hábito de su órden, empuña un báculo que termina en una cruz, y cuyo regatón introduce en la boca de un monstruo que escupe llamas por todo el cuerpo. Rodea la cabeza del Santo un nimbo de oro, en el cual se ve escrito en letras góticas: ¡Santo Domingo enquisidor!

Catálogo Museo del Prado, 1873-1907. Núm. 2146.
(1676-O)- Santo Domingo de Guzmán.-Está en pié, teniendo el báculo abacial en la derecha y oprimiendo con él al dragón infernal, y en la mano izquierda el libro abierto y la azucena, alusivos á su doctrina y pureza. -Fondo: construcción románica y dosel de brocado de oro.-Compañero del siguiente. / Véase la nota el núm.2139. / Alto 1.62; ancho 0.92.-T.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 057B (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Book

Basin: Báculo con remate en forma de cruz flordelisada.

Update date: 22-11-2018 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Berruguete, Pedro

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up