The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Saint Michael Archangel
Master of Zafra
Close Continuar a ficha de la obra

Master of Zafra

See author's file

Saint Michael Archangel

1495 - 1500. Mixed method on panel transferred to canvas

Bearing a sword in his right hand, and a shield in his left, Saint Michael, dressed in red robes, attacks a dragon, the symbol of sin. The upper part of the composition shows three heavenly choirs while, behind the Saint, good angels fight against the rebels, some of whom are represented as having already turned into horrible monsters, symbols of evil. The anonymous painter appears reflected in Saint Michael´s shield, making this the first known self-portrait in Spanish painting. It was made by a painter who knew the Flemish models, but it lacks the hardness and precision of Castilian artists. Its maker´s relation to Andalusian artists can be seen in a certain taste for the sumptuous and decorative, revealed by the profusion of angels and devils, which is also linked to the characteristics of the final stage of gothic art. The painting was acquired from the Hospital of San Miguel in Zafra and has sometimes been attributed to Juan Sánchez de Castro or his followers, though there are no grounds to support this.

Technical data

Inventory number
P001326
Author
Master of Zafra
Title
Saint Michael Archangel
Date
1495 - 1500
Technique
Mixed method
Support
Panel transferred to canvas
Dimension
Height: 242 cm.; Width: 153 cm.
Provenance
Acquisition, 1929

Bibliography +

Adquisiciones, donativos y obras temporalmente expuestas en museos del Estado y galerías particulares durante el año 1925, Arte español: revista de la Soc. de Amigos del Arte, 1926, pp. 34.

Post, Chandler Rathfon, A history of Spanish painting, V, Harvard University Press, Cambridge, 1934, pp. 46/ lám.16.

Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del arte hispánico, Salvat, Barcelona-Buenos A., 1940, pp. 289.

Ars hispaniae: historia universal del arte hispánico, Plus Ultra, Madrid, 1955, pp. 396/ lám.341.

Cuttler, Charles D., Northern Painting. From Pucelle to Bruegel. Fourteenth, Fifteenth and Sixteenth Centuries, Holt, Rinehart and Winston, Nueva York, 1968, pp. 255.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Recio, Rodolfo, Las Pinturas de Hinojales, Diputacion Provincial, Huelva, 1981, pp. 62.

Jacobo de Vorágine, Beato, La leyenda dorada, Alianza, Madrid, 1982, pp. 620-630.

Checa Cremades, Fernando, Pintura y escultura del renacimiento en España: 1450-1600, Cátedra, Madrid, 1983, pp. 51/ lám.33.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 801.

Valdivieso, Enrique, Historia de la pintura sevillana: siglos XIII al XX, Guadalquivir, Sevilla, 1986, pp. 30,33/ lám.16.

Berg Sobre, Judith, Behind the Altar Table. The Development of the Painted Retable in Spain, 1350-1500, University of Missouri Press, Colombia, 1989, pp. 261/ lám.166.

Arte y cultura en torno a 1492: Exposición Universal, Sevill, Sociedad Estatal para la Exposición Universal, Madrid, 1992.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Inventario general de pinturas. Nuevas Adquisiciones. Museo Iconográfico. Tapices., Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996.

Stoichita, Victor I., La invención del cuadro: arte, artífices y artificios en los orígenes de la pintura europea, Ediciones del Serbal, Barcelona, 2000, pp. 212/ lám.108.

Portús, Javier, La Colección de Pintura Española en el Museo del Prado, Edilupa, Madrid, 2003, pp. 30.

La Pintura Gotica Hispano Flamenca : Bartolome Bermejo y Su, Museu Nacional D'Art de Catalunya, Barcelona, 2003, pp. 434.

Isabel la Católica : La Magnificencia de un Reinado : Quinto, Junta de Castilla y León, Salamanca, 2004, pp. 394 (con bibl. actualizada).

Stoichita, Victor Ieronim, Cómo saborear un cuadro y otros estudios de historia del arte, Cátedra, Madrid, 2009.

Luna, J. J., Guerra y pintura en las colecciones del Museo del Prado. S. XVI a Goya, Arte en tiempos de guerra Jornadas de Arte (14º.2008.Madrid), 2009.

Blanco, Miguel Angel, Historias naturales: un proyecto de Miguel Ángel Blanco, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 50-51, 118.

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 1496.
Autor = Español primitivo hacia 1480. / 1496. Asunto: San Miguel vencedor de Luzbel, / rodeado por innumerables angeles y demonios. / Alto 2,42; ancho, 1,52 = Tabla. / Comprado con fondos del patronato al patro- / no del hospital de Zafra d. Anº salazar (y / aprobada y autori.do para ello por R.O. de 11 / de mayo de 1929) el 10 de mayo del corriente / año

Exhibitions +

Historias Naturales
Madrid
19.11.2013 - 27.04.2014

Isabel la Católica
Medina del Campo
01.04.2004 - 25.07.2004

Bartolomé Bermejo y la pintura hispanoflamenca
Bilbao
02.06.2003 - 31.08.2003

Bartolomé Bermejo y la pintura hispanoflamenca
Barcelona
18.02.2003 - 11.05.2003

Arte y cultura en torno a 1492
Sevilla
18.05.1992 - 12.10.1992

Location +

Room 051A (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Armor: .1.

Shield / Coat of Arms: .1.

Instruments, Musical

Crucifix: .151.

Update date: 03-05-2019 | Registry created on 28-04-2015

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up