The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Sir Thomas More
Rubens, Peter Paul
Close Continuar a ficha de la obra

Rubens, Peter Paul

Siegen, Westphalia (Germany), 1577 - Antwerp (Belgium), 1640

Miniatura autor See author's file

Sir Thomas More

1625 - 1630. Oil on panel

This is a free copy of Hans Holbein´s portrait of the Thomas More, the English humanist and statesman. He wears a cape with a fur collar and a magistrate´s cap. In his hands, he holds a paper alluding to his condition as an intellectual. Holbein was a favorite of Rubens, who copied his works on numerous occasions, especially at the beginning of his career. The present portrait was made in the sixteen twenties and reflects his great interest in the northern esthetic, as well as his approach to the world of humanist philosophy. It is first listed in 1746 in Isabel Farnesio´s collection at the La Granja Palace.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Tomás Moro
Lithographic aquatint on wove paper, 1826 - 1829
Sir Thomas More
Crayon lithography on wove paper, 1826 - 1829
Inventory number
P001688
Author
Rubens, Peter Paul
Title
Sir Thomas More
Date
1625 - 1630
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
Height: 105.6 cm.; Width: 73.1 cm.
Provenance
Royal Collection (Colección Isabel Farnesio, Palacio de La Granja de San Ildefonso, Segovia, nº974; Palacio de La Granja, Cuarto del Rey-piezas que ocupa la señora infanta, 1766, nº974; Palacio de Aranjuez, Madrid, 1794, nº994; Palacio Nuevo, Madrid, Cuarto del capitán de guardias, 1814-1818, nº974; Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, Madrid, Salón 1º Escuela Holandesa, 1834, nº125)

Bibliography +

Sánchez Cantón, Francisco Javier y Beroqui, Pedro, Inventarios Reales en 12 Volumenes y Un Indice (Fotocopias) (procedencia/provenanace), 1923.

Díaz Padrón, Matías, Museo del Prado: catálogo de pintura: escuela flamenca, Museo del Prado. Patrimonio Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 278.

Vega, Jesusa, Museo del Prado: catálogo de estampas, I, Museo del Prado, Madrid, 1992, pp. 245.

Díaz Padrón, Matías, El siglo de Rubens en el Museo del Prado: catálogo razonado, II, Prensa Ibérica, Barcelona, 1995, pp. 978.

Anes, Gonzalo, Las colecciones reales y la fundación del Museo del Prado, Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 174.

Vergara, Alejandro, The Presence of Rubens in Spain. (Volumes i and II). Tesis D, A Bell & Howell Company, Ann Arbor, 1999, pp. 529.

Aterido Fernández, A.; Martínez Cuesta, J.; Pérez Preciado, J. J., Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio: inventarios reales, Fundación de Apoyo de la Historia del Arte Hispánico, Madrid, 2004.

Corpus rubenianum Ludwig Burchard: an illustrated catalogue, Arcade Press, Amberes, 2009, pp. 136-143.

Rubens im Wettstreit mit Alten Meistern. Vorbild und Neuerf, Hatje Cantz, 2009, pp. 56-81.

VVAA, España e Inglaterra: Juan Luis Vives y Tomás Moro., Consorcio de Museos de la Comunidad de Valencia, Valencia, 2014, pp. 40.

Other inventories +

Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 974.
974 / Una Pintura en Tabla de mano no conocida, que reptª un Retrato con ropòn, Mangas de Terciopelo Encarnado, y una Gorra negra en la Caueza imitada à bonete de Clerigo. Tiene quatro pies de alto; y tres de ancho. Marco dorado Tallado à Conchas antiguo ... 1

Inv. Testamentaría Isabel Farnesio, La Granja, 1766. Núm. 974.
Muebles que estan repartidos en las piezas antecedentes [...] piezas que ocupa la señora Ynfanta. [...] 974 / Ôtro [quadro]de quatro pies de alto, marco tallado, y dorado, representa el Retrato de Literato con Bonete negro en tabla, vale mil y quinientos rrs

Inv. Carlos III, La Granja, 1774. Núm. 974.
Quarto de la princesa. 974 / Quatro pies de alto retrato de = Litierato (sic) bonete negro tabla quarto de la Princesa = 1.500

Inv. Testamentaría Carlos III, Aranjuez, 1794. Núm. 994.
Pieza de musica [...] 994 / Una tabla de dos pies y 10 dedos de largo y tres pies y tres quartos de alto: retrato de un hombre con ropon, mangas, de terciopelo carmesi y gorra negra. Rubens ... 3000

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. 974.
Cuarto del Capitán de Guardias [...] 974 / Retrato con ropon y mangas de terciopelo encarnado especie de bonete = escuela de Van Dick

Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, 1834. Núm. 125.
SALON 1º ESCUELA HOLANDESA [...] Ciento veinte y cinco. Tomás Moro, canciller de Ynglaterra de Ydem [Rubens] Tª 15.240

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1515.
Rubens. / 1515. Tetrato de Tomas Moro, canciller de Inglaterra. / Su cabeza esta cubierta; tiene un jubón de / terciopelo colorado, ropón oscuro con pieles, y un papel en la mano. (media figura.) (C.L.) (tabla) / Alto 3 pies, 9 pulg; ancho 2 pies, 7 pulg, 6 lin.

Catálogo Museo del Prado, 1873-1907. Núm. 1609.
1609.(1515-N.)-Retrato de Tomás Moro, gran canciller de Inglaterra, á quien mandó decapitar el Rey Enrique VIII.-Tiene un ropón con pieles al cuello, la cabeza cubierta con una gorra negra y un papel en la mano derecha. Más de media figura, tamaño natural.- Parece tomado de algún retrato de Holbein. / Col. de Carlos II, R. Alc. y Pal. de Madrid. C.L.-F.L. / Alto 1,29; ancho 1,06.-L.

Exhibitions +

España e Inglaterra. Luis Vives y Tomás Moro
Valencia
04.11.2014 - 18.01.2015

Rubens
Madrid
05.11.2010 - 23.01.2011

Location +

Room 078 (On Display)

Update date: 03-05-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Rubens, Peter Paul

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up