The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Apparition of the Virgin to Saint Ildefonso
Murillo, Bartolomé Esteban
Close Continuar a ficha de la obra

Murillo, Bartolomé Esteban

Sevilla, 1617 - Sevilla, 1682

Miniatura autor

The Apparition of the Virgin to Saint Ildefonso

Ca. 1655. Oil on canvas, 309 x 259 cm.

This miraculous scene from the life of Saint Ildefonso portrays the moment when the Virgin descended from Heaven to give him a chasuble as a prize for his praises. The choice of this subject corresponds to the Counterreformation policy carried out in Spain, where devotion to Mary was one of its fundamental pillars. The composition is divided into an upper, divine world and a lower, earthly one. The two parts are lined by the chasuble and by the characters´ gestures and gazes. The pictorial technique is characterized by an exceptional degree of detail in the representation of the textiles and by the introduction of different characters, such as the veiled old woman, who is related to the sacred legend; and the angels. This painting was probably paired with The Virgin Appears to Saint Bernard (P00978). The work is first listed in the 1746 inventory of Isabel de Farnesio´s collection at La Granja Palace, and in 1794 at the Royal Palace, both in Madrid.

Multimedia

Technical data

Related artworks

The Apparition of the Virgin to Saint Ildefonso
Taille douce: etching and engraving on laid paper, 1791 - 1800
Inventory number
P00979
Author
Murillo, Bartolomé Esteban
Title
The Apparition of the Virgin to Saint Ildefonso
Date
Ca. 1655
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 309 cm.; Width: 259 cm.
Provenance
Royal Collection (Collection of Isabel Farnesio, Royal Palace of La Granja de San Ildefonso, Segovia, “dormitorio de sus Majestades”, 1746, n. 647; La Granja Palace, “dormitorio”, 1774, n. 647; New Royal Palace, Madrid, “pieza del oratorio”, 1794, n. 647; Royal Palace, Madrid, “pieza de oratorio”, 1814-1818, n. 647)

Bibliography +

Palacio del Real Sitio de San Ildefonso. La Granja., Inventario general Pinturas, Muebles y otras alhajas de la Reina Nuestra Señora que tiene en el Palacio del Real Sitio de San Ildefonso, Madrid, 1746, pp. 51.

Inventario General de las Pinturas, Alhajas y Muebles que existen en el Real Palacio de San Ildefonso., Madrid, 1774, pp. 80.

Palacio Nuevo de Madrid., Madrid, 1794.

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del R, [s.n, Madrid, 1834, pp. 22.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Gaya Nuño, Juan Antonio1913-1976, La obra pictórica completa de Murillo, Noguer, Barcelona.Madrid, 1978.

López Torrijos, Rosa, Influencia del teatro en la iconografía de San Ildefonso, Archivo Español de Arte / Archivo Español de Arte y Arqueología, 51, 1978, pp. 430.

Esteban, Claude, Tout L'Oeuvre Peint de Murillo, Flammarion, Paris, 1980.

Angulo Íñiguez, Diego1901-1986, Murillo, II, Espasa-Calpe, Madrid, 1981, pp. 257.

Bartolomé Esteban Murillo: (1617-1682), Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas, Madrid, 1982, pp. 144.

Bartolome Esteban Murillo 1617-1682, Royal Academy of Arts, Londres, 1982, pp. 166.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 451.

Fernandez Miranda y Lozana, Fernando, Inventarios Reales. Carlos III. 1789-1790. Vol. I, I, Patrimonio Nacional, Madrid, 1988, pp. 43.

López Torrijos, Rosa, Iconografía de San Ildefonso desde sus orígenes hasta el siglo XVIII, Cuadernos de Arte e Iconografía, 1, 1988, pp. lám. 19.

Brown, Jonathan1939-, La Edad de Oro de la pintura en España, Nerea, Madrid, 1990, pp. 273/lám. 258.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, I, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.

Valdivieso, Enrique, Murillo Sombras de la Tierra, Luces del Cielo, Silex, Madrid, 1991, pp. 85.

Quesada, Luis, Luz y Lumbre en la Pintura Española, Fundacion Sevillana de Electricidad, Sevilla, 1992, pp. 61.

La Pintura Española, Electa, Milan, 1995, pp. 377.

Stoichita, Victor I., El ojo místico: pintura y visión religiosa en el Siglo de Or, Alianza Editorial, Madrid, 1995, pp. 136/lám. 60.

Murillo: pinturas de la coleccion de Isabel de Farnesio en e, Focus, Sevilla, 1996, pp. 74.

Brown, Jonathan1939-, Painting in Spain 1500-1700, Yale University Press, Yale, 1998, pp. 222/lám. 286.

Museo Nacional del Prado, Pintura barroca española: guía, Museo Nacional del PradoAldeasa, Madrid, 2001, pp. 182.

Aterido, Angel, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio: inventarios reales, II, Fundación de Apoyo de la Historia, Madrid, 2004, pp. 433.

El joven Murillo, Museo de Bellas Artes de Bilbao :, Bilbao, 2009, pp. 17-43.

Valdivieso, Enrique, Murillo : catálogo razonado de pinturas, El Viso, 2010, pp. nº69 p.75, 312.

Other inventories +

Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 647.
646 - 647 / Otras dos en Lienzo, de mano de Murillo, que la una reptª Sn Bernardo en acto de adoracion a Maria SSmª que con una mano al pecho esta rociando leche al Santo, y con la otra tiene al Niño. La otra Sn Ildephonso, quando ntrâ. Sra le presenta la Casulla. tienen quatro varas menos quarta de alto, y tres de ancho: Marcos dorados lisos ... 2

Inv. Testamentaría Carlos III, Palacio Nuevo, 1794. Núm. 647.
Pieza del Oratorio / {369} 646 y 647 / Dos [quadros] de quatro varas de alto y tres de ancho: El primero nuestra Señora, que pone la Casulla á Sn. Yldefonso: el segundo nuestra Señora con el Niño en Gloria con multitud de Angeles y Sn. Bernardo postrado de rodillas: los dos Su Autor Murillo ... 140.000

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. 647.
Pieza de Oratorio / {21554-21555} 646-647 / 4 varas de alto 3 ancho = Nra. Sra. que pone la casulla a S. Ildefonso - Nra. Sra. con el Niño y S. Bernardo postrado de rodillas - Murillo

Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, 1834. Núm. 267.
Doscientos sesenta y siete. / San Ildefonso recibiendo la Casulla / de mano de la Virgen / de Ydem / Lº / 351.100

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 326.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 326.
Murillo. / 326. Aparicion de nuestra señora á San Ildefonso. / La Virgen, sentada en un trono y rodeada de an- / geles mancebos, entrega la casulla á San Ildefonso, / arzobispo de Toledo. A la derecha se ve una anciana / con una vela encendida, y en la parte superior varios / angelitos entre nubes resplandecientes. (C.N.) / Alto 11 pies, 1 pulg; ancho 9 pies.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 869.
869.-San Ildefonso recibiendo la casulla de manos de / Nuestra Señora. / Alto 3,09. Ancho 2,51.-Lienzo. / Cyxila, sucesor de San Ildefonso en la silla de Tole- / do, describe de este modo el hecho: "Postrándose (Il- / defonso) ante el altar de la Santísima Vírgen, encontró / sentada á la misma Señora en la cátedra donde solia / sentarse el Obispo y saludar al pueblo...; y levantando / los ojos, miró al rededor y vió todos los arcos de la igle- / sia llenos de escuadrones de vírgenes que cantaban sal- / mos de David, con una armonía muy dulce y suave. En- / tonces, mirándole la Virgen, le...

Exhibitions +

Los Murillos del Museo del Prado
Sevilla
20.05.1996 - 21.07.1996

Location +

Room 016 (On Display)

Expuesto
Update date: 12-07-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Murillo, Bartolomé Esteban

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up