The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

The Miracle of the Cloud
Berruguete, Pedro
Close Continuar a ficha de la obra

Berruguete, Pedro

Paredes de Nava, Palencia (Spain), 1445 - Madrid? (Spain), 1503

See author's file

The Miracle of the Cloud

1491 - 1499. Oil on panel.
Room 057B

This is one of a set of panels (P612, P613, P614 y P617) from Santo Tomás in Avila, where they were very likely part of an altarpiece dedicated to Saint Peter, the Martyr of Verona. It originally stood beside the transept but was later in the upper cloister of the convent. Saint Peter, the Martyr of Verona (thirteenth century) knew Saint Dominic and became a member of his new order, the Preachers or Dominicans, thanks to which he combated Manichean heresy and was appointed General Inquisitor. He was stabbed to death.

For the creation of the cycles of images in the altarpieces for the monastery of Santo Tomás in Ávila, Tomás de Torquemada probably gave Pedro de Berruguete access to an illuminated manuscript of legends of the Dominican saints of the type owned by many of the Order’s communities. It would have provided the starting point for altarpieces in which the painter, following the authoritarian monk’s instructions, introduced various iconographic modifications intended to give these hagiographic cycles an inquisitorial significance.

The scene takes place during a trial presided by Saint Dominic in Milan against a heretic bishop, identified by his mitre. Seated next to the portable pulpit set up in a square, the prelate promises to abjure his errors if the intense heat to which the accused and the witnesses are subjected ceases. A cloud miraculously hides the sun.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P000611
Author
Berruguete, Pedro
Title
The Miracle of the Cloud
Date
1491 - 1499
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
Height: 132 cm; Width: 84 cm
Series
Retablo de San Pedro Mártir de Verona. Monasterio de Santo Tomás, Ávila.
Provenance
Real Monasterio de Santo Tomás, de dominicos, Ávila; Museo de la Trinidad, 1872.

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio, Catálogo provisional, historial y razonado del Museo Nacional de Pinturas, Madrid, 1865, pp. 183.

Loga, Valerian von, Die Malerei in Spanien: vom XIV. bis XVIII. Jahrhundert, G. Grote'sche verlagsBuchhandlung, Berlin, 1923, pp. 75.

Post, Chandler Rathfon, A History of Spanish Painting, Harvard University Press, Cambridge. Nueva York, 1970, pp. 53.

Salas, Xavier de, Museo del Prado. Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 56.

García Felguera, María de los Santos, Pedro Berruguete, Fundación Universitaria Española, Madrid, 1985, pp. 67.

Avila, Ana, Oro y tejidos en los fondos pictóricos del Renacimiento español, Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, 1989, pp. 103-116 [112].

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Inventario general de pinturas (II). Museo de la Trinidad, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1991, pp. nº1671.

Silva Maroto, María Pilar, Pedro Berruguete, Junta de Castilla y León, Salamanca, 1998, pp. lám. 77.

El Real Sitio de La Granja de San Ildefonso: retrato y escena del rey, Patrimonio Nacional; El Viso, Madrid, 2000, pp. 444.

Pedro Berruguete: el primer pintor renacentista de la Corona, Junta de Castilla y León, Consejería de Educación, Paredes De Nava, 2003, pp. 188.

Yarza Luaces, J., Una imagen dirigida: Los retablos de Santo Domingo y San Pedro mártir de Pedro Berruguete. En Historias inmortales, Barcelona, 2003, pp. 25-54.

Garriga, Joaquín, Geometría espacial en la pintura de Pedro Berruguete en Castilla, Simposium Internacional "Pedro Berruguete y su entorno", Palencia, 2004.

Álvarez Garcillán, María, Unas obras de Berruguete recuperadas en el Museo del Prado, Simposium Internacional "Pedro Berruguete y su entorno", Palencia, 2004, pp. 438.

Caballero Escamilla, Sonia, 'El Códice medieval como fuente artística: Berruguete en Santo Tomás de Ávila' En: Libros con arte. Arte con libros, Cáceres, 2007, pp. 147-159.

Caballero Escamilla, Sonia, Los Santos Dominicos y la propaganda inquisitorial en el convento de Santo Tomás de Ávila, Anuario de estudios medievales, 39/1, 2009, pp. 357-387.

Caballero Escamilla, Sonia., 'La violencia de las imágenes al servicio del poder: El retablo de San Pedro de Verona en el convento de Santo Tomás de Ávila' En: Conflictos y sociedades en la Historia de Castilla y León, Universidad de Valladolid,, Valladolid, 2010, pp. 147-164 [151 f.2].

Jakstat, Sven., Pedro Berruguete und das Altarbild in Spanien um 1500, Wilhelm Fink, Brill Deutschland,, 2019, pp. 149-152.

Caballero Escamilla, Sonia, Crónica de un viaje sin retorno del patrimonio eclesiástico: Julián y Antonio Zabaleta y las pinturas del Convento de Santo Tomás de Ávila en el Museo del Prado., Espacio, tiempo y forma, Serie VII nº 9, 2021, pp. 491-514.

Other inventories +

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 2141.
2141.-(1671-O.)-Predicaciónde San Pedro mártir en la plaza de Milan. (Véase nuestro Catálogo extenso.)- El púlpito del santo está tendido de brocado, bajo un dosel de tela de oro, y escuchan el sermón gentes de todas condiciones, sentadas en la misma plaza, y algunas personas á caballo. Espera al predicador sentado al pié de la escalerilla del púlpito su acompañante fray Domingo.-Compañero de los dos anteriores, realzado también con oro en algunas partes. / Véase la nota al núm. 2139. / Alto 1,60; ancho 0,92.

Catálogo Museo de la Trinidad, 1865. Núm. 1671.
PRIMITIVAS ESCUELAS ESPAÑOLAS / PEDRO BERRUGUETE [...] SANTOS CRUZ [...] Las siguientes nueve tablas, núms. 1676, 1689, 1671, 1681, 1682, 1680, 1669, 1668 y 1670 estuvieron, con otras tres más que faltan, en el claustro alto de los Reyes, del convento de Santo Tomás de Ávila [...]a ambos pintores, Berruguete y Cruz se les atribuyen pro indiviso. Debieron ser pintadas por los años de 1480 a 1490 [...] 1671. S. Padro Mártir predicando. Tabla. - Al. 1,325. - An. 0,84. / En la plaza pública de Milan, de donde era inquisidor, predica desde un púlpito contra las herejías de los Maniqueos. Sentado en las escaleras del púlpito le agurada su compañero Fray Domingo, mientras que multitud de gentes de todas clases y condiciones, entre las que se cuentan un obispo y algunos caballeros a caballo [...]

Inv. Museo de la Trinidad, Pintura. Núm. 1671.
1671. / Tabla. Sto Domingo predicando en un pulpito y muchas figs escuchando. Figs de tres cuartas y cuerpo entº Autor / Alto 1,60 ancho 0,92 / Sin embarrotar ni restaurar y en restauracion / Invº galofre / De 1ª n3 cuadº.

Exhibitions +

Pedro Berruguete
Paredes de Nava
01.03.2003 - 15.09.2003

Location +

Room 057B (On Display)

Expuesto
Update date: 21-06-2022 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Berruguete, Pedro

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up