The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Picnic
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza, 1746 - Burdeos, Francia, 1828

Miniatura autor

The Picnic

1776. Oil on canvas, 271 x 295 cm.

This tapestry cartoon represents a popular scene of Majos and Majas on the banks of Madrid´s Manzanares River. The Hermitage of the Virgin of the Port is just visible behind a group of trees on the right. Worthy of mention in this work are the still life in the foreground and the amorous play among the orange-seller and the Majos. The resultant tapestry was intended to hang in the dining room of the Prince and Princess of Asturias (the future Carlos IV and his wife María Luisa de Parma) at the palace of El Pardo. This work was part of a decorative series of ten cartoons for tapestries on “countryside” subjects. Goya, himself, invented the specific composition of the present one. This work entered the Prado Museum Collection in 1870 by way of Madrid´s Royal Palace. Access to the series of ten tapestry cartoons destined for the dining room of the Prince and Princess of Asturias at the palace of El Pardo: The Picnic (P00768); Dance on the Banks of the Manzanares (P00769); A Fight at the Venta Nueva (P00770); An Avenue in Andalusia or The Maja and the cloaked Men (P00771); The Drinker (P00772); The Parasol (P00773); The Kite (P00774); The Card Players (P00775); Children blowing up a Bladder (P00776); Boys picking Fruit (P00777).

Multimedia

Technical data

Inventory number
P00768
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
The Picnic
Date
1776
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 271 cm.; Width: 295 cm.
Serie
Comedor de los Príncipes de Asturias, Palacio de El Pardo, Madrid, 1776-78, (5)
Provenance
Royal Collection: Real Fábrica de Tapices de Santa Bárbara, Madrid, 30th October 1776; Royal Palace, Madrid, “sótanos del oficio de tapicería”, 1856-1857; Prado Museum, 1870 (R. O. 18.1.1870 / R. O. 9.2.1870)

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio (1832-1884)), Los tapices de Goya /, Madrid [s.n.],, 1870, pp. p. 18; 105; 111-112, n. I.

Madrazo, Pedro de (1816-1898), Catálogo de los cuadros del Museo del Prado de Madrid /, Madrid [s.n.],, 1876, pp. p. 383, n. I.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de la, Goya: su tiempo, su vida, sus obras, Madrid Manuel G. Hernandez, 1887, pp. p. 303, n. 1.

Araujo Sánchez, C., Goya, Madrid La España Moderna, 1896, pp. p. 88, n. 1.

Lafond, P., Goya, París Librairie de L'Art Ancien et Modern, 1902, pp. p. 144, n. 1.

Calvert, A.F., Goya, Londres-Nueva York John Lane, 1908, pp. p. 172, n. 1.

Madrazo, P. de., Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, Madrid J. Lacoste, 1910, pp. p. 142, n. 768.

Beruete y Moret, A. de., Goya: composiciones y figuras, Madrid Blass y Cía, 1916, pp. p. 40-41, n. 1; 162, n. 54.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, Madrid [s.n.], 1920, pp. p. 156, n. 768.

Loga, V. von, Francisco de Goya, Berlín, 2º Edic. G. Grote'sche Verlagsbuchhandlung, 1921, pp. p. 211, n. 448.

Mayer, A.L., Francisco de Goya, Munich F. Bruckmann A.G., 1923, pp. p. 210, n. 561.

Lafond, P., Goya. Estudio biográfico INSTITUTO DIEGO VELAZQUEZ, 1928-29, pp. p. 359.

Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del arte hispánico, Barcelona Salvat, 1931, pp. p. 31.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: Catálogo, Madrid Museo del Prado, 1933, pp. p. 514, n. 768.

Sambricio, V. de., Tapices de Goya, Madrid Patrimonio Nacional, 1946, pp. p.66, 85, 89-92;203-204, n. 10.

Desparmet Fitz-Gerald, X., L'oeuvre peint de Goya: catalogue raisonné, París F. De Nobele, 1950, pp. p. 60, n. 1.

Sánchez Cantón, F.J., Vida y obras de Goya, Madrid Editorial Peninsular, 1951, pp. p. 18, 166.

Gassier, P., Goya, Ginebra Skira, 1955.

Nordström, F., Saturn and Melancholy: Studies in the Art of Goya, Estocolmo Almqvist and Wiksell, 1962, pp. p. 12.

Held, J., Farbe und licht in Goyas malerei, Berlín Walter de Gruyter & Co., 1964, pp. p. 11-12; 175, n. 134.

Ars hispaniae: historia universal del arte hispánico, Madrid Plus Ultra, 1965, pp. p. 339.

Levey, M., Rococo to revolution: major trends in Eighteenth-century painting, Londres Thames and Hudson, 1966, pp. p. 226.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illust, Friburgo Office du Livre, 1970, pp. p. 85, n. 70.

Gudiol, José1904-1985, Goya, 1746-1828: biografía, estudio analítico y catálogo de, Barcelona Polígrafa, 1970, pp. p. 40, 44; 245, n. 62.

Held, Jutta, Die Genrebilder Der Madrider Teppichmanufaktur Und Die Anfan, Berlín Gebr.Mann Verlag, 1971, pp. p. 35-36, 45, 63.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Madrid Museo del Prado, 1972, pp. p. 271-272, n. 768.

Angelis, Rita De, L'Opera Pittorica Completa Di Goya, Milán Rizzoli, 1974, pp. p. 94, n. 68.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra co, Barcelona Juventud, 1974, pp. n. 76.

Angelis, R. de., La obra pictórica completa de Goya, Barcelona Noguer, 1975, pp. p. 94, n. 72.

López Serrano, M., Palacio Museo de El Pardo PATRIMONIO NACIONAL, 1976, pp. p. 26.

Goya, Madrid Patronato Nacional de Museos, 1977.

Salas, Xavier de, Goya, Barcelona Compañia Internacional Editora S.A., 1978.

Salas, Xavier de, Guia de Goya en Madrid, Madrid OrgazS.A., 1978, pp. p. 16.

Camón Aznar, José (1898-1979), Francisco de Goya /, Zaragoza Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja,, 1980, pp. p. 80-81.

Carroggio, Fernando, Historia del arte, Barcelona CarroggioS.A., 1983, pp. p. 59.

Gassier, Pierre, Goya. Temoin de Son Temps, Friburgo Office du Livre, 1983, pp. p. 68.

Gassier, P., Goya. Testigo de su tiempo., Madrid, 1984, pp. p. 66.

Gudiol, José1904-1985, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue d, Barcelona Ediciones PoligrafaS.A., 1984, pp. p. 96, n. 61-62.

Torralba Soriano, Federico, Goya, Zaragoza Caja de Ahorros, 1984, pp. p. 33.

Museo Nacional del Prado., Museo del Prado : catálogo de las pinturas /, Madrid Museo del Prado,, 1985, pp. p. 285, n. 768.

Goya: nuevas visiones : homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Madrid Amigos del Museo del Prado, 1987, pp. p. 232.

Arnáiz, José Manuel, Francisco de Goya, cartones y tapices, Madrid Espasa Calpe, 1987, pp. p. 70, n. 27.

Tomlinson, Janis, Francisco Goya. The Tapestry Cartoons and Early Career at th, Cambridge Cambridge University Press, 1989, pp. p. 11, 27-43, 53, 64, 86.

Pita Andrade, José Manuel, Goya: obra, vida, sueños..., Madrid Silex, 1989, pp. p. 103.

De Paz, Alfredo, Goya. Arte e Condizione Umana, Nápoles Liguori Editore, 1990, pp. p. 280, n. 19.

Diaz, L., Madrid. Bodegones, Mesones, Fondas y Restaurantes. Cocina y, Madrid EspasaCalpe, 1990, pp. p. 205.

Tomlinson, J.A., Francisco de Goya: los cartones para tapices y los comienzos de su carrera en la corte de Madrid, Madrid Cátedra, 1993, pp. p. 24, 44-63, 76, 89, 116.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura Academia de Bellas Artes de San Lui, 1994, pp. p. 83-84; 141, n. 56.

Milner, Frank, Goya, Londres Bison Group, 1995, pp. p. 29.

Tapices y cartones de Goya, Madrid Patrimonio Nacional, 1996, pp. p. 49; 178-179, n. 18-20.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas : 1996, Madrid Ministerio de Educación y Cultura, 1996, pp. p. 147, n. 768.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Madrid Museo del PradoEspasa Calpe, 1996, pp. p. 635, n. 5749.

Goya: 250 Aniversario, Madrid Museo del Prado, 1996, pp. n. 7.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Madrid Museo del Prado, 1997, pp. p. 34-37, n. 7.

López Vázquez, José Manuel B., Declaración de las pinturas de Goya, A Coruña Diputacion Provincial de a Coruña, 1999, pp. p. 64-66.

Roettgen, Steffi, Anton Raphael Mengs, 1728-1779, Munich Hirmer Verlag, 1999, pp. p. 358.

Tiepolo, Lorenzo Baldissera (1736-1776), Lorenzo Tiepolo., Madrid Museo Nacional del Prado : Patrimonio Nacional,, 1999, pp. p. 71, n. 31.

Goya: la imagen de la mujer, Madrid Fundacion Amigos del Museo Nacional, 2001, pp. n. 1.

Sancho, J.L., El Palacio de Carlos III en el Pardo, Madrid Fund. Apoyo Historia Arte Hispánico, 2002, pp. p. 99-108, 165-169.

Goya Su Tiempo, Su Vida, Su Obra, Barcelona Libsa, 2002.

El vino en El Prado, Madrid Fundación para la cultura del vino, 2007.

El vino en El Prado, Madrid Fundación para la cultura del vino, 2007.

Albarrán, V., 'Divertimentos.Majismo' En:, Madrid Museo Nacional del Prado, 2014, pp. 102-109 [102 f.2.10, f.2.16].

Tomlinson, J.A, 'Life studies. Women served and observed' En:, Boston Museum of Fine Arts, 2014, pp. 120-133 [120 n.56].

Bray, X, 'Francisco Goya y Lucientes: The making of a Portrait painter' En:, Londres National Gallery Company,, 2015, pp. 23-32 [26].

Other inventories +

Inv. Cartones para Tapices. Núm. 5749.
''5749'', sin descripción.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 70.

Exhibitions +

Goya in Madrid
Madrid,
28.11.2014 - 03.05.2015

Location +

Room 086 (On Display)

Update date: 04-02-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up