The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Tomasa de Aliaga, Widow of Manuel Pablo Salcedo
Carnicero, Antonio
Close Continuar a ficha de la obra

Carnicero, Antonio

Salamanca (Spain), 1748 - Madrid (Spain), 1814

See author's file

Tomasa de Aliaga, Widow of Manuel Pablo Salcedo

Ca. 1787. Oil on canvas Room 089

The inscription on the sheet of paper on the table records that the sitter was nursemaid to one of Charles IV’s daughters, the Infanta María Amalia (1779-1798). A typical portrait of the period, it depicts an elderly sitter of elevated social rank due to her position at Court, wearing rich clothing and jewels that indicate her wealth. This canvas has also been attributed to Agustín Esteve (1753-1820).

Technical data

Inventory number
P002649
Author
Carnicero, Antonio
Title
Tomasa de Aliaga, Widow of Manuel Pablo Salcedo
Date
Ca. 1787
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 94 cm.; Width: 69 cm.
Provenance
Legacy Pablo Bosch y Barrau, 1916

Bibliography +

Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del arte hispánico, V, Salvat, Barcelona, 1940, pp. 52.

Soria, Martín S., Agustín Esteve and Goya, XXV, College Art Association of America, New York, 1943, pp. 246.

Aguilera, Emiliano M., Pintores españoles del siglo XVIII, IberiaJoaquin Gil, Barcelona, 1946, pp. 18.

Soria, Martin S., Agustín Esteve y Goya, Servicio de Estudios Artísticos, Valencia, 1957.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Pita Andrade, José Manuel, Ob el Grieka Ob Goje, Narodni Muzei, Belgrado, 1981.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 125.

Martinez Ibañez, Maria Antonia, Antonio Carnicero Mancio, Pintor. Vol. II. Tesis Doctoral, Universidad Complutense, Madrid, 1987, pp. 349.

Martínez Ibáñez, María Antonia, La pintura de Antonio Carnicero Mancio en el Prado, Boletín del Museo del Prado, XI, 1990, pp. 37-41.

Morales y Marín, José Luis, Pintura en España: 1750-1808, Cátedra, Madrid, 1994, pp. 203/ lám.113.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, III, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996.

Martinez Ibañez, Maria Antonia, Antonio Carnicero Mancio, Caja Salamanca y Soria, Salamanca, 1997.

Museo Nacional del Prado, Goya y la pintura española del siglo XVIII: guía, Museo del PradoAldeasa, Madrid, 2000, pp. 127.

Ansón Navarro, Arturo, Francisco Bayeu y Agustín Esteve autores de los retratos de Godoy y de doña Tomasa de Aliaga, hasta ahora atribuidos a Antonio Carnicero, Boletín del Museo e Instituto 'Camón Aznar', 85, 2001, pp. 13.

1802 : España entre dos siglos y la devolucion de Menorca, Sociedad Estatal Conmemoraciones, Madrid, 2002, pp. 312.

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 1397.
Autor = Goya (?) / 1397. Asunto = Retrato de Dª Tomasa de Aliaga (lienzo) / dimensiones = alto = 0,93 ancho = 0,69

Inv. Legado Pablo Bosch, 1916. Núm. 17.

Exhibitions +

1802. España entre dos siglos y la recuperación de Menorca
Madrid
20.12.2002 - 15.03.2003

1802. España entre dos siglos y la recuperación de Menorca
Mahón
08.08.2002 - 15.10.2002

Antonio Carnicero Mancio
Salamanca
01.09.1997 - 30.09.1997

Antonio Carnicero Mancio
Madrid
28.01.1997 - 20.03.1997

Location +

Room 089 (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Mirror, table: Espejo de sobremesa de tocador; pefil mixtilineo.

Fan

Jewels

Update date: 25-07-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Carnicero, Antonio

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up