In this allusion to young love, a nude girl of idealised beauty raises her hands to her face in a mischievous gesture, smiling at a group of children dancing around her. The sculpture displays Benlliure’s virtuoso technique, his fondness for portraying children, and his interest in the study of movement. The pedestal is also decorated with allegorical reliefs in the ancient Greek tradition.
This elegant portrait bust depicts María Purificación Fernández y Cadenas (1884-1965), second wife of the politician José Canalejas. Following his assassination, the Spanish King conceded him the posthumous title of 1st Duke of Canalejas. On the sitter’s gown is a jewel in the form of a ducal coronet, a discreet reference to the title received while the work was being s
Here, the artist proposes a commemorative bust of the illustrious painter. The work is based on a portrait of Goya as an old man (P864) painted by Vicente López in 1826. The resultant work has clear links to the statue of Goya that stands in front of the Prado Museum building´s north façade (the “Puerta de Goya” or “Goya Entrance”).
Faustina Peñalver y Fauste (1856-1916), second wife of the 1st Marquis of Amboage, Ramón Plá y Monge (1823-1892), was a great admirer of Benlliure, from whom she commissioned various works for her residence on calle Juan Bravo 16 in Madrid, a building that now houses the Italian Embassy.
Esta medalla, que se acuñó en tres materiales -oro, plata y bronce-, según las categorías habituales de las Exposiciones Nacionales de Bellas Artes, es la que se entregó como premio en 1915, y es un trabajo conjunto de dos grandes escultores, Blay y Benlliure. El rey Alfonso XIII, según la prensa de la época, les agradeció su calidad en un escrito al director general de Bellas Artes. En el anverso
Esta medalla, que se acuñó en tres materiales -oro, plata y bronce-, según las categorías habituales de las Exposiciones Nacionales de Bellas Artes, es la que se entregó como premio en 1915, y es un trabajo conjunto de dos grandes escultores, Blay y Benlliure. El rey Alfonso XIII, según la prensa de la época, les agradeció su calidad en un escrito al director general de Bellas Artes. En el anverso
Esta medalla, que se acuñó en tres materiales -oro, plata y bronce-, según las categorías habituales de las Exposiciones Nacionales de Bellas Artes, es la que se entregó como premio en 1915, y es un trabajo conjunto de dos grandes escultores, Blay y Benlliure. El rey Alfonso XIII, según la prensa de la época, les agradeció su calidad en un escrito al director general de Bellas Artes. En el anverso