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Female Portrait
Oil on copperplate. Ca. 1650
Anonymous
Female Portrait
Oil on copperplate. Ca. 1650
Anonymous

La elegancia heredada de Anton van Dyck en el retrato holandés hacia 1640 se refleja en esta efigie femenina. Se aprecia un toque más fluido de pincel, si se compara con las obras de Mierevelt, y un colorido más brillante que sólo podemos apreciar en el pequeño fragmento de vestimenta.

Female Portrait
Oil on copperplate. Ca. 1640
Anonymous
Female Portrait
Oil on copperplate. Ca. 1640
Anonymous

Se unen en esta obra las dos corrientes del retrato flamenco del segundo tercio del siglo XVII: elegancia, opulencia y refinamiento tomados de la escuela veneciana, y la veracidad del norte de Europa.

A Sybil
Black chalk, White chalk on brown paper. Ca. 1650
Anonymous
A Sybil
Black chalk, White chalk on brown paper. Ca. 1650
Anonymous

Dibujo que reprenda a una Sibila sentada sobre nubes, sostiene un libro en la mano derecha y alza la cabeza, tocada con un turbante. Es apunte boloñés de mediados del s. XVII, inspirado en las composiciones de Domenichino (Texto extractado de Mena Marqués, M.: Catálogo de dibujos. VI. Dibujos italianos del siglo XVII, Museo del Prado, 1983, p.181-182).

The Adoration of the Magi
Red chalk on yellow paper. Ca. 1650
Anonymous
The Adoration of the Magi
Red chalk on yellow paper. Ca. 1650
Anonymous

Dibujo en el que se representa a la Virgen sentada con el niño sobre un estrado; en primer término un rey arrodillado besa el pie del Niño, a su izquierda, el otro sentado. La composición esta sin duda cortada a ambos lados, ya que aparecen a derecha e izquierda fragmentos del sequito y falta uno de los Reyes. Está relacionado estrechamente con los artistas de la escuela romana de mediados del sig

The Martyrdom of Saint Stephen
Red chalk, Red wash on brown paper. Ca. 1650
Anonymous
The Martyrdom of Saint Stephen
Red chalk, Red wash on brown paper. Ca. 1650
Anonymous

Dibujo en el que se representa a San Esteban arrodillado, mientras que cuatro sayones que le rodean arrojan piedras contra el. A la izquierda, dos personajes sentados. En la parte superior, un ángel con una palma. Es tal vez napolitano de mediados del siglo XVII (Texto extractado de Mena Marqués, M.: Catálogo de dibujos. VI. Dibujos italianos del siglo XVII, Museo del Prado, 1983, p. 194).

The Sacrifice of Abraham
Black chalk, Pencil, Grey-brown wash on white paper. Ca. 1650
Anonymous
The Sacrifice of Abraham
Black chalk, Pencil, Grey-brown wash on white paper. Ca. 1650
Anonymous

Dibujo en el que se representa al niño arrodillado sobre el haz de leña, tras él Abraham y el ángel volando en la parte superior. Tiene todas las características de una copia y parece una composición romana de mediados del siglo XVII (Texto extractado de Mena Marqués, M.: Catálogo de dibujos. VI. Dibujos italianos del siglo XVII, Museo del Prado, 1983, p. 197).

Ecce Homo
Pencil, Grey-brown wash on grey paper. Ca. 1650
Anonymous
Ecce Homo
Pencil, Grey-brown wash on grey paper. Ca. 1650
Anonymous

Dibujo en el que se representan apoyadas en el alfeizar de una ventana tres figuras de medio cuerpo; Jesucristo de espaldas y a su lado de frente, dos soldados. Es tal vez napolitano de mediados del siglo XVII, aunque no de mano de Salvator Rosa como dice la inscripción antigua (Texto extractado de Mena Marqués, M.: Catálogo de dibujos. VI. Dibujos italianos del siglo XVII, Museo del Prado, 1983,

The Adoration of the Shepherds
Grey-brown wash, White lead on brown paper. Ca. 1650
Anonymous
The Adoration of the Shepherds
Grey-brown wash, White lead on brown paper. Ca. 1650
Anonymous

Dibujo en el que se representa en el centro a la Virgen presenta al Niño en el pesebre mientras los pastores se arrodillan a ambos lados; al fondo aparece San José. Es una composición veneciana de la primera mitad del siglo XVII. (Texto extractado de Mena Marqués, M.: Catálogo de dibujos. VI. Dibujos italianos del siglo XVII, Museo del Prado, 1983, p. 212).

Nymphs and Satyrs
Pencil, Red chalk, Grey ink on dark yellow paper. Ca. 1650
Anonymous
Nymphs and Satyrs
Pencil, Red chalk, Grey ink on dark yellow paper. Ca. 1650
Anonymous

Dibujo en el que se representa a la izquierda un amorcillo y dos faunos dan de beber a un hombre tendido, como Baco o Sileno. A la derecha una ninfa asiste a la escena rodeada de sátiros y amorcillos. Es una composición veneciana de mediados del siglo XVII, relacionado con el estilo de Giulio Carpioni. (Texto extractado de Mena Marqués, M.: Catálogo de dibujos. VI. Dibujos italianos del siglo XVII

Landscape
Pencil, Grey-brown wash on brown paper. Ca. 1650
Anonymous
Landscape
Pencil, Grey-brown wash on brown paper. Ca. 1650
Anonymous

Dibujo en el que se representa un paisaje con dos árboles en primer término, un río con barcas y una ciudad al fondo. El tipo de paisaje enlaza con el de la escuela boloñesa y la libertad de las formas, del follaje de los árboles, de las figuras y de la ciudad del fondo, indican una fecha mas tardía dentro del siglo XVII, pero la grafía característica de este apunte no corresponde con la de ningun

Porphyry vase
Porphyry. Ca. 1650
Anonymous
Porphyry vase
Porphyry. Ca. 1650
Anonymous

This vessel is made of porphyry, a material greatly valued since classical antiquity because of its rarity and great beauty for use in ornamental pieces intended for the palaces of nobility and members of the court. Its decoration with curved grooves and the double handles in the form of snakes correspond to a classicist tendency that merged models recouped from antiquity with esthetic motives bel

Porphyry vase
Porphyry, Wood. Ca. 1650
Anonymous
Porphyry vase
Porphyry, Wood. Ca. 1650
Anonymous

This large vase is decorated with a mask in the middle section. It lacks the lid and base, which are known from a drawing of 1682 now in London. It belonged to Gaspar de Haro y Guzmán, Marquis of Carpio (1619-1687) who was Spanish ambassador in Rome then Viceroy of Naples in 1683, assembling an exceptional art collection in Italy.

Porphyry vase
Porphyry. Ca. 1650
Anonymous
Porphyry vase
Porphyry. Ca. 1650
Anonymous

Since the time of Antiquity, porphyry was one of the most highly regarded materials due to its rarity and great beauty, making it ideal for ornamental objects intended for the palaces of royalty and the aristocracy. The form and decoration of this example combine curving striations and gadroons. It is the pair to another similar one, also in the Prado (O496). Perhaps it comes from the collection o

Casket covered with cameos
Amethyst, Gold, Agate, Cowry, Silver gilt, Sardonyx, Silk, Velvet, Lapis lazuli, Peridot, Enamel. 1630 - 1650
Anonymous
Casket covered with cameos
Amethyst, Gold, Agate, Cowry, Silver gilt, Sardonyx, Silk, Velvet, Lapis lazuli, Peridot, Enamel. 1630 - 1650
Anonymous

Casket with a rectangular body and hipped flat-topped lid. Rising from a silver gilt base is a framework of gold, according to the 1689 Versailles inventory, with white enamelling. The entire surface is covered with velvet, though the pile is now very worn, on which there are 113 appliqués of cameos and smooth bevelled stones or cabochons, framed by borders of festoons and thorns enamelled

Porphyry vase
Porphyry. Ca. 1650
Anonymous
Porphyry vase
Porphyry. Ca. 1650
Anonymous

Following a generalised fashion in European royal palaces during the Baroque period, porphyry, with its characteristic reddish-purple tinge, was used to establish a sense of uninterrupted continuity with the remote imperial past. These vases added sumptuousness and splendour to palace rooms, including the examples that decorated the Hall of Mirrors in the Alcázar in Madrid. The form and dec

Porphyry vase
Porphyry. Ca. 1650
Anonymous
Porphyry vase
Porphyry. Ca. 1650
Anonymous

This simply carved, two-handled vase has gadroons around the bottom and lip. Decorative objects made in porphyry were obligatory items in royal and aristocratic collections, particularly in the seventeenth century, as inventories of the period indicate. They were usually acquired by Spaniards posted to Italy as ambassadors and viceroys. (Modern wooden base).

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