This cartoon delivered in 1777 was for a tapestry to hang over the door of the king and queen´s dining room at the El Pardo Palace. It depicts a popular scene with five female figures. Two are playing percussion instruments that are shown in detail. The one standing on the right plays a round tambourine with jingles, holding it in her left hand and striking it with her right. The one sitting
This is a sketch of the fresco that Corrado Giaquinto painted in the former stairway at the Madrid’s Royal Palace, which is now the Hall of Columns. That fresco, his last work at the Royal Palace, is undoubtedly one of the finest paintings from Giaquinto’s Spanish period.He concluded it in 1762, so the sketch presented here must have been made slightly earlier. At the top is the figure of Apollo,
El carro triunfal de Baco con todo su cortejo en relación con la hostilidad del rey Penteo aparece en libro III de las Metamorfosis de Ovidio (528 seq.): "(...) Ha llegado Líber; los campos resuenan con gritos de alborozo; corre el gentío; matronas y muchachas mezcladas con hombres, la chusma y los grandes señores acuden al nuevo culto. "¿Qué locura, hijos de la serpiente, prole de Marte, ha aturd
The six musician angels (triangle, harp, flute, castanets, a type of violin and a tambourine) decorated the doors of a tabernacle. Despite the chromatic variety, the choice of a cool palette produces a technical result close to grisaille. This dissonant, almost Mannerist effect combined with the expressionistic physical types and the rather sketchy treatment of the figures is characteristic of Ped
Emperor Nero accused his teacher, Seneca, of treason and ordered his execution. Scorning imperial power, the philosopher decided to take his own life. First he cut his veins and then he took poison. In the end, though, it was the vapors from a brazier that put an end to his suffering. The painting shows the moment when Seneca lies in the bathtub, surround by his weeping friends. The still-smoking
Various personages, semi-nude or wearing tunics, dance, drink, eat grapes, play instruments and enjoy themselves in a garden around a bust of Bacchus. Various popular and classical buildings are visible in the background. This work shows all of the influences present in Houasse´s painting. The academicist tendency of the figures is mixed with hints of Poussin, Titian and Watteau. Moreover, some fa
En el centro de la composición, un músico sentado tocando una guitarra de tipología francesa y unas figuras danzando refuerzan el carácter festivo de la representación. Detrás del guitarrista hay una figura masculina con las palmas de las manos abiertas hacia el espectador que podría estar cantando algún palo flamenco. La mujer con vestimenta en tonos rosas danza apoyando el pie derecho sobre la p
This panel is part of the altarpiece or altar of repose from the Guisando Nativity (P00683-P00690), a common structure in numerous Spanish monastic cloisters. This one comes from the Hieronymite monastery in Guisando (Avila), where it was mentioned by Ponz in 1773. There, the altarpiece was set into a wall, forming a sort of box whose doors bore The Visitation, with Saint Jerome, Penitent and The
Es una litografía de Cayetano Rodríguez (activo en Madrid entre 1829 y 1837) que reproduce el óleo de Cornelis de Vos conservado en el Museo Nacional del Prado (P01860). Esta estampa se entregaba con el cuadernillo CLXIX acompañado de un texto explicativo de José Musso y Valiente. Está encuadernada en el tomo III de la serie dirigida por José de Madrazo, Colección litográfica de cuadros del rey de
Es una litografía de Cayetano Rodríguez (activo en Madrid entre 1829 y 1837) que reproduce el óleo de Cornelis de Vos conservado en el Museo Nacional del Prado (P01860). Esta estampa se entregaba con el cuadernillo CLXIX acompañado de un texto explicativo de José Musso y Valiente. Iba encuadernada en el tomo III de la serie dirigida por José de Madrazo, Colección litográfica de cuadros del rey de
Es una litografía de Cayetano Rodríguez (activo en Madrid entre 1829 y 1837) que reproduce el óleo de Cornelis de Vos conservado en el Museo Nacional del Prado (P01860). Esta estampa se entregaba con el cuadernillo CLXIX acompañado de un texto explicativo de José Musso y Valiente. Está encuadernada en el tomo III de la serie dirigida por José de Madrazo, Colección litográfica de cuadros del rey de
Es una litografía de Cayetano Rodríguez (activo en Madrid entre 1829 y 1837) que reproduce el óleo de Cornelis de Vos conservado en el Museo Nacional del Prado (P01860). Esta estampa se entregaba con el cuadernillo CLXIX acompañado de un texto explicativo de José Musso y Valiente. Está encuadernada en el tomo III de la serie dirigida por José de Madrazo, Colección litográfica de cuadros del rey de