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Kitchen Still Life
Oil on canvas. Ca. 1664
Cerezo, Mateo
Kitchen Still Life
Oil on canvas. Ca. 1664
Cerezo, Mateo

A profusion of cooking utensils and hearty meats -game birds fresh from the hunt and not yet dressed, a recently-killed lamb, a calf’s head, and other cuts- are laid out on a work surface, as if the painter had found them thus in a kitchen, awaiting the preparation of a meal. The apparent disorderly informality of the painting’s composition gives it an air of immediacy and lifelikeness, but is in

The Adoration of the Shepherds
Oil on oak panel. 1771 - 1772
Mengs, Anton Raphael
The Adoration of the Shepherds
Oil on oak panel. 1771 - 1772
Mengs, Anton Raphael

A group of shepherds surround the Virgin and Child with different expressions of adoration, defining a broad semicircle which includes Saint Joseph, who is seated, and the painter himself, who appears at the left, pointing out the miraculous event. This work is directly inspired by La Notte (Dresden, Gemäldegalerie), a painting on the same subject by Correggio (1493-1534) that was very influe

Pandora (?)
Pencil, Grey-brown wash on laid paper. Second half of the XVIII century
Paret y Alcázar, Luis
Pandora (?)
Pencil, Grey-brown wash on laid paper. Second half of the XVIII century
Paret y Alcázar, Luis

La composición del dibujo se enmarca en un óvalo. En él se representa en pie a Pandora, apoyada en una caja de forma de urna con la llave en la mano derecha, con la cabeza doblada, pensativa, sobre la mano izquierda. A sus pies, un perro y un amorcillo con una antorcha hacia abajo, apagándola. Iconográficamente se relaciona estrechamente con otro dibujo de la Biblioteca Nacional inscrito también e

Saint Lawrence
Black chalk, Squared-up on yellow laid paper. Ca. 1598
Carducho, Vicente
Saint Lawrence
Black chalk, Squared-up on yellow laid paper. Ca. 1598
Carducho, Vicente

Aunque no hay constancia documental es muy probable que en 1598 Vicente Carducho ayudara a su hermano, Bartolomé, con las escenas de la Vida de San Lorenzo del Claustro Alto de El Escorial y las puertas del Relicario alto del altar de san Jerónimo en la basílica. Este dibujo de San Lorenzo podría ser testimonio de ello y adquirir así un inusitado valor. Se trata de un pequeño esbozo en el que san

Saint Francis of Assisi in Ecstasy
Pencil, Pencil ground, Grey-brown ink, Reddish wash on yellow laid paper. XVII century
Schut, Cornelis
Saint Francis of Assisi in Ecstasy
Pencil, Pencil ground, Grey-brown ink, Reddish wash on yellow laid paper. XVII century
Schut, Cornelis

San Francisco se representa arrodillado con los brazos abiertos, eleva los ojos a un ángel niño que le muestra una esfera. En primer término una roca, y en ella una cruz de leño y libros. Fondo de paisaje. Típico del estilo de Schut, imitando a Murillo. La figura del santo deriva con toda evidencia del cuadro de Murillo, hoy en colección particular de San Sebastián, dado a conocer por Angulo (1936

The Immaculate Conception
Pencil, Grey-brown ink on yellow laid paper. XVIII century
Castillo, José del
The Immaculate Conception
Pencil, Grey-brown ink on yellow laid paper. XVIII century
Castillo, José del

Sentada sobre una nube, con las manos sobre el pecho y coronada de estrellas, aplasta con el pie derecho la serpiente que se enrosca junto al creciente de la luna. A su derecha un angel mancebo y otros, niños, a su alrededor. Quizá pudiera relacionarse con el cuadro de este asunto, pintado en 1772 sobre cobre, juntamente con otros dos (San José y San Carlos), para el oratorio del infante don Carlo

Saint Francis of Assisi in Ecstasy
Pencil, Pencil ground, Grey-brown wash on yellow laid paper. Second half of the XVII century
Anonymous
Saint Francis of Assisi in Ecstasy
Pencil, Pencil ground, Grey-brown wash on yellow laid paper. Second half of the XVII century
Anonymous

El santo es representado de más de medio cuerpo, sentado ante una cruz de madera con la mirada alzada y el libro y la calavera bajo su mano derecha. Seguramente sevillano recordando tipos y actitudes de Herrera el Viejo, y anunciando, en su técnica, el plumeado nervioso y quebrado de Murillo.

Saint Ildefonso receiving the Chasuble
Pencil, Pencil ground, Grey-brown ink, Grey-brown wash on yellow laid paper. XVII century
Schut, Cornelis
Saint Ildefonso receiving the Chasuble
Pencil, Pencil ground, Grey-brown ink, Grey-brown wash on yellow laid paper. XVII century
Schut, Cornelis

Arrodillado, de perfil a la derecha, el santo recibe la casulla de manos de la Virgen, sentada en un trono de nubes a la derecha. En primer término dos ángeles niños juegan con el báculo y tras el santo, otro sostiene la mitra. Fondo de arquitecturas abiertas, patio o claustro.A pesar de la atribución a Murillo, es dibujo típico del estilo de Cornelis Schut. Basta compararlo con el dibujo, firmado

Altarpiece of Saint John of God
Pencil, Grey-brown wash on yellow laid paper. 1653 - 1657
Cano, Alonso
Altarpiece of Saint John of God
Pencil, Grey-brown wash on yellow laid paper. 1653 - 1657
Cano, Alonso

In the bottom section, the tabernacle is flanked by two scenes: Saint John distributing alms in the company of an angel, and Saint John washing Christ’s feet. The middle section has an image of the Virgin dressing flanked by Saint Raphael and the Sacred Hospice. The top section has the traditional Calvary and two thick cartouches, one with the emblem of Saint John: the pomegranate and the cross.

Seated Girl
Conté crayon, Charcoal on laid paper. 1894
Blay y Fábrega, Miguel
Seated Girl
Conté crayon, Charcoal on laid paper. 1894
Blay y Fábrega, Miguel

1894 fue para Miguel Blay un año de éxitos, en el que expuso en Barcelona y en Bilbao, entre otras ciudades, su obra Los primeros fríos. Disfrutó una parte del año en Olot y, echando de menos el ambiente parisino, volvió en julio de nuevo a la capital francesa para quedarse doce años, tras los cuales se instalaría en Madrid. Durante esos meses en su localidad natal tomó apuntes de manera muy reali

Portrait of a Woman (Ignacia Bustamante?)
Red chalk on yellow laid paper. XVIII century
Prieto, Tomás Francisco
Portrait of a Woman (Ignacia Bustamante?)
Red chalk on yellow laid paper. XVIII century
Prieto, Tomás Francisco

Dibujo en el que se presenta el busto de una mujer, de perfil a la izquierda, tocada con cofia.Podría pensarse en su esposa Ignacia Bustamante, que en 1784 hizo grabar el retrato de su marido con la inscripción a su esposo amantísimo con quien vivió 16 años sin discordia. (Texto extractado de Pérez Sánchez, Alfonso E.: Catálogo de Dibujos. II. Dibujos Españoles. Siglo XVIII (C-Z), Museo del Prado,

Saint Sebastian
Red chalk on laid paper. XVIII century
Anonymous
Saint Sebastian
Red chalk on laid paper. XVIII century
Anonymous

Copia del siglo XVIII de la obra de Ribera del lienzo San Sebastian curado por las Santas Mujeres (1621), en el Museo de Bilbao. El cuadro perteneció al marqués de Leganés y estuvo en la Sala Capitular de El Escorial desde 1657 a 1809, año en que Bonaparte lo donó al mariscal Soult. (Texto extractado de Pérez Sánchez, A. E., Catálogo de dibujos. I. Dibujos españoles de los siglos XV-XVI-XVII, Muse

Allegory of Dawn
Black chalk, Touches of red chalk on yellow laid paper. Second half of the XVII century
Anonymous
Allegory of Dawn
Black chalk, Touches of red chalk on yellow laid paper. Second half of the XVII century
Anonymous

En el dibujo aparece representada una figura femenina alegórica, volando hacia la derecha, acompañada de genios infantiles y precedida de un ave, seguramente un gallo, derramando flores sobre la tierra.Obra madrileña de la segunda mitad del siglo XVII, en relación con el estilo de Coello. Probablemente preparatorio para alguno de los techos y bóvedas del Alcázar o el Palacio del Buen Retiro. (Text

The presentation of the Virgin at the Temple
Black chalk, Ink, Grey-brown wash on laid paper. Ca. 1697
Giordano, Luca
The presentation of the Virgin at the Temple
Black chalk, Ink, Grey-brown wash on laid paper. Ca. 1697
Giordano, Luca

When the Virgin Mary was three years old her parents, Anna and Joachim, led her to the Temple of Jerusalem. There the young Virgin, without the assistance of her parents, climbed the staircase leading to the priest, who, surrounded by the women of the temple, embraced and blessed her.The episode is contained in the Gospel of James and in the Golden Legend (c.1250). Since the 1960s this drawing has

Allegory of Time and Truth
Pencil, Grey-brown wash on laid paper. 1646 - 1647
Baciccia
Allegory of Time and Truth
Pencil, Grey-brown wash on laid paper. 1646 - 1647
Baciccia

The centuries-old reference to Gian Lorenzo Bernini, seen on the support of this drawing, was first accepted by Alfonso E. Pérez Sánchez, who identified the work as a preliminary study relating to Truth (Borghese Gallery, Rome), the marble sculpture on which Bernini worked between 1646 and 1652. It was Manuela Mena Marqués who, alerted by the highly luminous application of was

Christ carrying the Cross
Red chalk on yellow laid paper. Mid-XVIIcentury
Anonymous
Christ carrying the Cross
Red chalk on yellow laid paper. Mid-XVIIcentury
Anonymous

Cristo camina de frente mientras que dos ángeles niños, llorosos, le flanquean.De mediados de siglo. Es posible que el dibujo reproduzca una imagen de culto en su altar. (Texto extractado de Pérez Sánchez, A. E., Catálogo de dibujos. I. Dibujos españoles de los siglos XV-XVI-XVII, Museo del Prado, 1972, p. 140).

Saint Michael Archangel
Black chalk on yellow laid paper. XVIII century
Anonymous
Saint Michael Archangel
Black chalk on yellow laid paper. XVIII century
Anonymous

De perfil a la derecha San Miguel, con un haz de rayos en la mano derecha y la izquierda terciada sobre el pecho, hollando al diablo que se precipita hacia la derecha. Muy terminado, como para una estampa. Su estilo e iconografía deriva muy directamente de Palomino, especialmente del cuadro de la colección Lassala de Valencia. Una composición análoga, quizás copia de un mismo grabado se conserva e

Saint John the Baptist as a Child
Black chalk on yellow laid paper. XVII century
Murillo, Bartolomé Esteban
Saint John the Baptist as a Child
Black chalk on yellow laid paper. XVII century
Murillo, Bartolomé Esteban

The young saint sits on the ground, embracing a lamb and holding the cane cross in his left hand. This work is directly related to the painting that belonged to the Duke of Westminster. Mayer (1926) considered it a preparatory work for that one. Nonetheless, it may conceivably have been derived from that canvas by one of the artist’s innumerable later imitators, as its graphic style differs consid

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