Like Fortuna (P1674) and the Marriage of Peleus and Thetis (P1634), the Rape of Hippodamia was part of the massive cycle of mythologies designed by Peter Paul Rubens in 1636-37 for the Torre de la Parada, Philip IV´s newly constructed hunting lodge on the outskirts of Madrid. The oil sketch for this picture, now in Brussels (Musees Royaux des Beaux-Arts de Belgique), was largely replicated in the
Two Cows in a Meadow is one of Paulus Potter`s characteristic cabinet paintings featuring domestic animals, which were generally much more accomplished than his large compositions. They may be interpreted as a transposition to the Dutch countryside of the Roman rural landscapes with animals of Pieter van Laer, il Bamboccio (ca. 1592-1642). Hofstede de Groot does not mention this painting. Walsh (1
On 14 February 1612 Juan Bautista Maíno signed the contract to execute the paintings for the monastery church of San Pedro Mártir in Toledo. Maíno agreed to a period of eight months to make the paintings, which had to portray the scenes and episodes specified by the prior of the monastery. Despite the agreement reached in the contract, the paintings were not completed until De
As frequently occurred in the cycle on the History of Ancient Rome commissioned for the decoration of the Buen Retiro Palace, Andrea di Lione drew elements of his painting from the abundant Antiquarian literature that began to be published in the middle of the sixteenth century. Today we can trace this procedure with considerable confidence. The starting point for the present work was Tabula III,
Dibujo en el que se presenta el busto de una mujer, de perfil a la izquierda, tocada con cofia.Podría pensarse en su esposa Ignacia Bustamante, que en 1784 hizo grabar el retrato de su marido con la inscripción a su esposo amantísimo con quien vivió 16 años sin discordia. (Texto extractado de Pérez Sánchez, Alfonso E.: Catálogo de Dibujos. II. Dibujos Españoles. Siglo XVIII (C-Z), Museo del Prado,
On Brun´s (?) mount, with his inscription below the drawing: D. ZAMPIERI. The attribution to Domenichino (1581-1641) is unsustainable. However, there are strong similarities to studies in red chalk by Baglione´s Saints Peter and Paul in S. Cecilia in Trastevere, Rome. The saints is traditionally identifies ad St. Jerome, though he may be St. John the Baptist since a long red cross rests against hi
Copia del siglo XVIII de la obra de Ribera del lienzo San Sebastian curado por las Santas Mujeres (1621), en el Museo de Bilbao. El cuadro perteneció al marqués de Leganés y estuvo en la Sala Capitular de El Escorial desde 1657 a 1809, año en que Bonaparte lo donó al mariscal Soult. (Texto extractado de Pérez Sánchez, A. E., Catálogo de dibujos. I. Dibujos españoles de los siglos XV-XVI-XVII, Muse
The figure type and the finished style of drawing suggest the work of the Lombard painters Bernardino Luini (c. 1480/85-1532) or Andrea Solario (c. 1465-1524). A number of weaknesses in the handling, however, suggest that this may be a copy.
En el dibujo aparece representada una figura femenina alegórica, volando hacia la derecha, acompañada de genios infantiles y precedida de un ave, seguramente un gallo, derramando flores sobre la tierra.Obra madrileña de la segunda mitad del siglo XVII, en relación con el estilo de Coello. Probablemente preparatorio para alguno de los techos y bóvedas del Alcázar o el Palacio del Buen Retiro. (Text
Formerly placed as by a follower of Andrea del Sarto.
This drawing, formerly in the Spanish Royal Collection, was recognised as an autograph work by Guercino by Manuela Mena Marqués. The suggested date for it is around the 1650-60, when Guercino had attained artistic maturity, a date that stylistically seems correct. Mena Marqués also proposed that the drawing stood alone and was not intended as a preparatory work for a painting, a hypo
Dibujo en el que se presenta San Juan Bautista de frente, con las manos juntas y la pierna derecha doblada y apoyada en una roca; en otra, el cordero dormido y en la parte superior Dios Padre (Texto extractado de Mena Marqués, M.: Catálogo de dibujos. VI. Dibujos italianos del siglo XVII, Museo del Prado, 1983, p.160).
Traditionally attributed to the Sienese Francesco Vanni (1563-1610), this drawing was subsequently placed in the collection as the work of the eighteenth-century Roman painter Pompeo Batoni (1708-1787). It is in fact typical of the work of Lazzaro Tavarone, the long-lived and prolific Genoese painter, who was wont to draw his figure studies on a prepared red ground, as here. Many examples by the a
Dibujo en el que se representa a las figuras de tres cuartos, a la derecha Cristo se inclina hacia Santo Tomás que, de medio perfil, alarga su mano hacia la herida del costado. Es de la escuela boloñesa de principios del siglo XVII y relacionado con Giacomo Cavedone (Texto extractado de Mena Marqués, M.: Catálogo de dibujos. VI. Dibujos italianos del siglo XVII, Museo del Prado, 1983, p.172).
In Madrid Lorenzo Tiepolo made various pastels of the kind known as popular types. These took the form of a frieze of half-length figures in the foreground that look out at the viewer and whose gestures relate to the other figures in the composition. Young man smoking, 1770s, like other drawings in the Museo del Prado, is a preparatory study for such works. Specifically, this drawing is linked to
El dibujo presenta la figura de la virgen de medio cuerpo y de perfil a la derecha, sostiene al Niño Jesús en sus brazos. El estilo es el característico de Cignani, aunque una cierta dureza de las formas hacen pensar que sea obra de un seguidor. Es frecuente en la producción pictórica del artista el tema de la virgen con el niño y el estudio del prado se relaciona con el cuadro del mismo tema en e
En primer término dos soldados romanos caídos en tierra, miran hacia el fondo, a tres ángeles que muestran el sepulcro de Cristo vacio. (Texto extractado de Mena Marqués, M.: Catálogo de Dibujos. VII. Dibujos italianos del siglo XVIII y del siglo XIX, Museo del Prado, 1990, p. 179).
Cristo camina de frente mientras que dos ángeles niños, llorosos, le flanquean.De mediados de siglo. Es posible que el dibujo reproduzca una imagen de culto en su altar. (Texto extractado de Pérez Sánchez, A. E., Catálogo de dibujos. I. Dibujos españoles de los siglos XV-XVI-XVII, Museo del Prado, 1972, p. 140).