The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Search

Explore the collection

Refine results
230 results
Portrait of a Woman (Ignacia Bustamante?)
Red chalk on yellow laid paper. XVIII century
Prieto, Tomás Francisco
Portrait of a Woman (Ignacia Bustamante?)
Red chalk on yellow laid paper. XVIII century
Prieto, Tomás Francisco

Dibujo en el que se presenta el busto de una mujer, de perfil a la izquierda, tocada con cofia.Podría pensarse en su esposa Ignacia Bustamante, que en 1784 hizo grabar el retrato de su marido con la inscripción a su esposo amantísimo con quien vivió 16 años sin discordia. (Texto extractado de Pérez Sánchez, Alfonso E.: Catálogo de Dibujos. II. Dibujos Españoles. Siglo XVIII (C-Z), Museo del Prado,

The Virgin and Child
Black chalk on yellow laid paper. Ca. 1662
Cano, Alonso
The Virgin and Child
Black chalk on yellow laid paper. Ca. 1662
Cano, Alonso

De más de medio cuerpo, la Virgen sostiene con la mano izquierda al Niño, desnudo, sentado en su regazo, mientras con la derecha hace ademán de descubrirse el seno.Wethey señala su relación con los modelos del lienzo de la Curia Eclesiástica de Granada, y lo fecha entre 1660 y 1664. (Texto extractado de Pérez Sánchez, A. E., Catálogo de dibujos. I. Dibujos españoles de los siglos XV-XVI-XVII, Muse

Allegory of Dawn
Black chalk, Touches of red chalk on yellow laid paper. Second half of the XVII century
Anonymous
Allegory of Dawn
Black chalk, Touches of red chalk on yellow laid paper. Second half of the XVII century
Anonymous

En el dibujo aparece representada una figura femenina alegórica, volando hacia la derecha, acompañada de genios infantiles y precedida de un ave, seguramente un gallo, derramando flores sobre la tierra.Obra madrileña de la segunda mitad del siglo XVII, en relación con el estilo de Coello. Probablemente preparatorio para alguno de los techos y bóvedas del Alcázar o el Palacio del Buen Retiro. (Text

Standing Angel
Pencil, Grey-brown wash on yellow laid paper. 1630
Cano, Alonso
Standing Angel
Pencil, Grey-brown wash on yellow laid paper. 1630
Cano, Alonso

Sánchez Cantón thought the inscription on the banner was by the artist himself and added that this may have been the design for an ex-libris or a frontispiece. The Museo del Prado’s 1857 and 1879 inventories refer to it as “A Cupid.” Wethey dates it from around 1635-1638, during the artist’s period in Seville, and does not believe the inscriptions are by the artist.Veliz dates it in

Christ carrying the Cross
Red chalk on yellow laid paper. Mid-XVIIcentury
Anonymous
Christ carrying the Cross
Red chalk on yellow laid paper. Mid-XVIIcentury
Anonymous

Cristo camina de frente mientras que dos ángeles niños, llorosos, le flanquean.De mediados de siglo. Es posible que el dibujo reproduzca una imagen de culto en su altar. (Texto extractado de Pérez Sánchez, A. E., Catálogo de dibujos. I. Dibujos españoles de los siglos XV-XVI-XVII, Museo del Prado, 1972, p. 140).

Saint Michael Archangel
Black chalk on yellow laid paper. XVIII century
Anonymous
Saint Michael Archangel
Black chalk on yellow laid paper. XVIII century
Anonymous

De perfil a la derecha San Miguel, con un haz de rayos en la mano derecha y la izquierda terciada sobre el pecho, hollando al diablo que se precipita hacia la derecha. Muy terminado, como para una estampa. Su estilo e iconografía deriva muy directamente de Palomino, especialmente del cuadro de la colección Lassala de Valencia. Una composición análoga, quizás copia de un mismo grabado se conserva e

Adoration of the Kings
Pencil, Pencil ground, Grey-brown ink, Grey-brown wash on wallpaper, yellow laid paper. XVI century
Anonymous
Adoration of the Kings
Pencil, Pencil ground, Grey-brown ink, Grey-brown wash on wallpaper, yellow laid paper. XVI century
Anonymous

Formerly placed as Martin de Vos, the composition and figure types point rather to the work of Calvaert.

Saint John the Baptist as a Child
Black chalk on yellow laid paper. XVII century
Murillo, Bartolomé Esteban
Saint John the Baptist as a Child
Black chalk on yellow laid paper. XVII century
Murillo, Bartolomé Esteban

The young saint sits on the ground, embracing a lamb and holding the cane cross in his left hand. This work is directly related to the painting that belonged to the Duke of Westminster. Mayer (1926) considered it a preparatory work for that one. Nonetheless, it may conceivably have been derived from that canvas by one of the artist’s innumerable later imitators, as its graphic style differs consid

The Immaculate Conception
Pencil, Grey-brown ink on yellow laid paper. XVIII century
Castillo, José del
The Immaculate Conception
Pencil, Grey-brown ink on yellow laid paper. XVIII century
Castillo, José del

Sentada sobre una nube, con las manos sobre el pecho y coronada de estrellas, aplasta con el pie derecho la serpiente que se enrosca junto al creciente de la luna. A su derecha un angel mancebo y otros, niños, a su alrededor. Quizá pudiera relacionarse con el cuadro de este asunto, pintado en 1772 sobre cobre, juntamente con otros dos (San José y San Carlos), para el oratorio del infante don Carlo

The Virgin and the Child
Pencil, Pencil ground, Grey-brown ink on yellow paper. XVII century
Anonymous
The Virgin and the Child
Pencil, Pencil ground, Grey-brown ink on yellow paper. XVII century
Anonymous

The Virgen and the Child, drawing laid down onto Fernández Durán with his attribution to Francesco Rossi.

Head of a Woman
Charcoal, Blurred / softened / rubbed on dark yellow laid paper. XVII century
Carreño de Miranda, Juan
Head of a Woman
Charcoal, Blurred / softened / rubbed on dark yellow laid paper. XVII century
Carreño de Miranda, Juan

Saint Cecilia
Black chalk, Grey-brown wash on yellow laid paper. Late XVIII century
Anonymous
Saint Cecilia
Black chalk, Grey-brown wash on yellow laid paper. Late XVIII century
Anonymous

Santa Cecilia sentada de perfil ante un clavicordio. Tras ella, entre nubes, dos ángeles niños y un querubín. De los últimos años del siglo a juzgar por el mueble del clave y su carácter casi neoclásico (Texto extractado de Pérez Sánchez, A. E.: Catálogo de Dibujos. Dibujos españoles s. XVIII (C-Z), Museo del Prado, 1977, p. 128).

Young Saint John and the Christ Child
Pencil, Pencil ground, Grey-brown wash on yellow laid paper. 1666 - 1667
Cano, Alonso
Young Saint John and the Christ Child
Pencil, Pencil ground, Grey-brown wash on yellow laid paper. 1666 - 1667
Cano, Alonso

Kneeling at the left, with his left arm around the lamb, young Saint John raises his eyes to the nude Christ Child standing at his side. The scene is presented in a heart-shaped cartouche. This is a preparatory drawing for the painting at the Hermitage, which Wethey considers a late work, painted in Granada around 1660-1667. Evidently, it is based on Reni’s Bolognese prints of drawings by Carracci

The Holy Family, with the Infant St. John the Baptist and St. Catherine
Black chalk, Pencil, Pencil ground, Grey-brown ink, Wash on dark yellow laid paper. Ca. 1584
Calvaert, Denys
The Holy Family, with the Infant St. John the Baptist and St. Catherine
Black chalk, Pencil, Pencil ground, Grey-brown ink, Wash on dark yellow laid paper. Ca. 1584
Calvaert, Denys

This is a preparatory study, with only some differences, for Calvaert´s painting of the Holy Family with St. Catherine and the Infant St. John the Baptist in the Gemäldegalerie, Oldenburg, dated 1584. The drawing is squared for transfer and most of its principal outlines are followed in the painting. One of the main differences between the two, however, is that in the left background Jo

Fortitude
Pencil, Pencil ground, Red chalk, Grey-brown ink, Wash on yellow paper. XVI century
Cambiaso, Luca
Fortitude
Pencil, Pencil ground, Red chalk, Grey-brown ink, Wash on yellow paper. XVI century
Cambiaso, Luca

Although sadly much corroded, the drawing is of high quality and the handling compatible with Cambiaso´s autograph drawings. Fortitude is one of the three Theological Virtues, whose attributes are a column and a lion.This and a handful of other drawings by Cambiaso and his School, which do not belong to the Cambiaso Album, described below, have various provenances. Only three appear to have belong

The Immaculate Conception
Black chalk, Grey-brown wash on yellow laid paper. Ca. 1790
Maella, Mariano Salvador
The Immaculate Conception
Black chalk, Grey-brown wash on yellow laid paper. Ca. 1790
Maella, Mariano Salvador

En el cantro sobre nubes y el creciente de la luna, la Inmaculada con las manos cruzadas sobre el pecho, alza los ojos al cielo hacia Dios Padre, que vuela de frente, flanqueado simétricamente por dos ángeles mancebos. En el ángulo inferior izquierdo, san Miguel alancea al diablo, serpiente alada que lleva la manzana en la boca. A la derecha, ángeles con los atributos de la letanía. La parte super

Altarpiece of Saint John of God
Pencil, Grey-brown wash on yellow laid paper. 1653 - 1657
Cano, Alonso
Altarpiece of Saint John of God
Pencil, Grey-brown wash on yellow laid paper. 1653 - 1657
Cano, Alonso

In the bottom section, the tabernacle is flanked by two scenes: Saint John distributing alms in the company of an angel, and Saint John washing Christ’s feet. The middle section has an image of the Virgin dressing flanked by Saint Raphael and the Sacred Hospice. The top section has the traditional Calvary and two thick cartouches, one with the emblem of Saint John: the pomegranate and the cross.

The Adoration of the Magi
Red chalk, Grey-brown wash, Red wash, Squared-up on yellow laid paper. Ca. 1631
Cajés, Eugenio
The Adoration of the Magi
Red chalk, Grey-brown wash, Red wash, Squared-up on yellow laid paper. Ca. 1631
Cajés, Eugenio

Obra muy característica de Eugenio Cajés y probablemente de sus últimos años a juzgar por la rígida verticalidad de sus personajes y por los ángeles en vuelo, muy próximos a los de las Santa Engracia y Santa Isabel de Portugal de la iglesia madrileña de San Antonio de los Alemanes, obra de 1631. En la escena se representa, a la izquierda, a la Virgen sentada mientras tiene en sus rodillas al Niño

Up