The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
King Sebastian of Portugal
Morales, Cristóbal de
Close Continuar a ficha de la obra

Morales, Cristóbal de

1551, 1573

See author's file

King Sebastian of Portugal

1572. Oil on canvas Not on display

The adolescent King Sebastian is depicted with all of the customary conventions associated with formal portraits of the Habsburgs. These portraits´ models of authority and power, which perfectly embody the identification of the model and the representation of the monarchy as defender of Christianity, were codified by Titian and Mor in images of Charles V and Philip II. Mor´s stay in Portugal in 1552, where he worked for Marie of Hungary and Catharine of Austria, was decisive for the development of a school of portraiture that came to Spain via Portugal when Juana de Austria returned to Valladolid accompanied by her painter, Sánchez Coello.

This painting´s similarity to the only signed and dated portrait of King Sebastian, which is in the Monastery of the Descalzas Reales, has led it to be attributed to Cristóbal de Morales, who was known for his portraits of that Portuguese king. His work shows how portraiture in the Portuguese court had adopted Sánchez Coellos´s models without abandoning some aspect of Northern painting as well as the idealization and taste for Italian mannerism the are part of a tradition established in Portugal by Fracisco de Holanda (Text drawn from Ara, J.: El Linaje del Emperador, 2000, p. 300).

Technical data

Inventory number
P007709
Author
Morales, Cristóbal de
Title
King Sebastian of Portugal
Date
1572
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 183 cm.; Width: 100 cm.
Provenance
Acquisition, 1997

Bibliography +

Las sociedades ibéricas y el mar a finales del siglo XVI= As, Sociedad Estatal Lisboa 98, Madrid, 1998, pp. 221.

Las tierras y los hombres del rey: Felipe II, un monarca y su época, Sociedad Estatal Commemoracion de Los Centenarios de Felipe II y Carlos V, Madrid, 1998.

El linaje del emperador, Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, Madrid, 2000, pp. 300-301.

Sánchez del Peral y López, Juan Ramón, 'Cristóbal de Morales. Sebastián I de Portugal, con media armadura' En:, La moda española en el Siglo de Oro., Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha. Fundación Cultura y Deporte, 2015, pp. 189.

Dueñas, Germán, 'La indumentaria y el ornamento en la época de los Austrias' En:, La moda española en el Siglo de Oro., Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha. Fundación Cultura y Deporte, 2015, pp. 123-131 [130].

de la Fuente Andrés, Félix, 'La piel en la indumentaria y la moda en el Siglo de Oro' En:, La moda española en el Siglo de Oro., Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha. Fundación Cultura y Deporte, 2015, pp. 64-79 [67].

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 2386.

Exhibitions +

Indumentaria Española en el Siglo de Oro
Toledo
28.03.2015 - 14.06.2015

El linaje del Emperador
Cáceres
24.10.2000 - 08.01.2001

Las tierras y los hombres del rey
Valladolid
22.10.1998 - 10.01.1999

Displayed objects +

Armor: Media armadura decorada con cenefas damasquinadas con águilas exployadas.

Sword

Baton, Captain General's

Clothing / Dress: La indumentaria juega un papel decisivo en la codificación del mensaje subyacente. Destaca el uso de una media armadura, decorada con cenefas damasquinadas con águilas exployadas; como complemento cuelga de la pretina o tahalí un conjunto de daga y espada; calza borceguíes de fina gamuza o cordobán, bien ajustados y rematados por una fila de pequeños brahones. Contrasta con su mitad inferior, en la que luce ropajes cortesanos: muslos de fajas en terciopelo con forro afollado de tafetán dorado; medias encarnadas-calzas bermejas- cuyo uso se reservó a los reyes en cierta época; asoma de la coraza la blancura rizada del cuello de lechuguilla y los puños de abanillos de la camisa. Esto permite enmarcar, el rostro y las manos. En la mano izquierda sostiene un par de guantes, que indican su condición de noble y cortesana, mientras que la derecha muestra una bengala de general. (J.R.S-P.L.)

Update date: 14-11-2019 | Registry created on 28-04-2015

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up