The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Mary, Lady Van Dyck
Dyck, Antonio van
Close Continuar a ficha de la obra

Dyck, Antonio van

Amberes (Bélgica), 1599 - Blackfriars, Londres (Reino Unido), 1641

Mary, Lady Van Dyck

Ca. 1640. Oil on canvas, 104 x 81 cm.

In 1639, Van Dyck married Mary Ruthven in England. This lady of Scottish origin died in 1645. He portrayed his wife with her hair pulled back and an oak-leaf headdress alluding to her husband´s name, which means “oak” or “holm oak” in Dutch. She wears a shiny blue dress with a large décolleté, a pearl necklace and a bracelet with which she plays before the viewer in a gesture of clear relaxation. Given his relation with the model, the artist imbues this portrait with a broad sense of intimacy and affection, embodied in her hands and gaze. With this image, Van Dyck distanced himself from the court portraits he was painting in England during those years, making instead a closer painting of a domestic and private nature. In 1746, it appeared among the paintings in the collection of Queen Isabel Farnesio.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P01495
Author
Dyck, Antonio van
Title
Mary, Lady Van Dyck
Date
Ca. 1640
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 104 cm.; Width: 81 cm.
Provenance
Royal Collection (Collection of Isabel Farnesio, Royal Palace of La Granja de San Ildefonso, Segovia, “pieza de la chimenea junto al tocador”, 1746, n. 694; La Granja Palace, “pieza de la torre”, 1766, n. 694; La Granja Palace, 1774; Royal Palace of Aranjuez, Madrid, “pieza de música”, 1794, n. 694; Royal Palace, Madrid, “habitación del infante don Carlos-cuarta pieza”, 1814-1818, n. 694)

Bibliography +

Sanderson, W., Graphice or, The Use of Pen and Pensill, in Designing, Drawiing and Painting, with and exact Discourse of each of them, London, 1658, pp. 35, 37-38.

Inventario general Pinturas, Muebles y otras alhajas de la Reina Nuestra Señora que tiene en el Palacio del Real Sitio de San Ildefonso, Madrid, 1774, pp. 85.

Inventario Real Palacio de Madrid. 1814, Madrid, 1814.

Michiels, A., Van Dyck et ses élèves, Paris Librairie Renouard, 1881, pp. 491-493.

Lefort, P., Les Musees de Madrid. Le Prado, San Fernando, L'Armeria, Paris Gazette des BeauxArts, 1896, pp. 101.

Cust, L., Anthony Van Dyck. An historical study of his life and works, London George Bell and Sons, 1900, pp. 285, n. 212.

Beroqui, P., Adiciones y correcciones al catálogo del Museo del Prado, Valladolid Imp. de E. Zapatero, 1917, pp. 219, 575.

Allende-Salazar, Juan., Retratos del Museo del Prado : identificación y rectificacio, Madrid Julio Cosano,, 1919, pp. 217.

Glück, G., Van Dyck. Des Meisters Gemalde in 571 Abbildungen, Stuttgart-Berlín Deutsche Verlags-Anstalt, 1931, pp. 497.

Tormo y Monzó, E., El centenario de Van Dyck en la patria de Velázquez : [Sociedad Española de Excursiones, 1941, pp. 163.

Hernández Perera, A., Del Museo del Prado (notas al margen del catálogo) : [Sociedad Española de Excursiones, 1942, pp. 26-27.

Mauquoy-Hendrickx, M., L'Iconographie d'Antoine van Dyck. Catalogue raisonné, Bruxelles Palais des Academies, 1956, pp. 256, 304.

Angulo Íñiguez, D., Las verrugas de Berruguete y las hojas de roble de Van Dyck : Consejo Superior de Investigacion, 1964, pp. 77.

Montesa, Marqués de, Heráldica en el Museo del Prado SOCIEDAD ESPAÑOLA DE AMIGOS DEL ART, 1967, pp. 89.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Madrid Museo del Prado, 1972, pp. 190.

Díaz Padrón, Matías (1935-), Museo del Prado : catálogo de pinturas : escuela flamenca :, Madrid Museo del Prado : Patrimonio Nacional de Museos,, 1975, pp. 115, n. 1495.

Díaz Padrón, M., La pintura flamenca del siglo XVII en España. Tesis Doctoral, Madrid Universidad Complutense, 1976, pp. 1138-1140, n. 546.

Larsen, E., L'opera pittorica di Van Dyck 1613-1626, Milano Rizzoli Editore, 1980.

Díaz Padrón, Matías (1935-), La Escuela Flamenca del Siglo XVII., Madrid Ediciones Alfiz,, 1983, pp. 112.

Museo Nacional del Prado., Museo del Prado : catálogo de las pinturas /, Madrid Museo del Prado,, 1985.

Museo Nacional del Prado., Museo del Prado : catálogo de las pinturas /, Madrid Museo del Prado,, 1985, pp. 201.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Madrid Museo del PradoEspasa Calpe, 1990.

Stewart, J. D., Rome, tradition, innovation and renewal. Proceedings of the June 1987 Canadian International Conference in Honour of Leonard Boyle and Richard Krautheimer, 1991, pp. 71.

Dundas, J., Ben Johnson and Van Dyck: A Study in Allegorical Portraiture, 1993, pp. 63-65.

Moir, A., Anthony van Dyck, London Thames & Hudson, 1994, pp. 44-45.

Rogers, M., 'Van Dyck's Portrait of Lord George Stuart, Seigneur d'Obigny and some related Works'. En: Barnes, S. J. 'Van Dyck 350', Washington National Gallery of Art, 1994, pp. 275.

Díaz Padrón, Matías (1935-), El siglo de Rubens en el Museo del Prado : catálogo razonado, Barcelona Prensa Iberica,, 1995, pp. 476-477, n. 1495.

Gritsai, N., Anthony van Dyck, Bournemouth, St. Peter Parkstone, Aurora, 1996, pp. 161, n. 153.

Gordenker, E. E. S., Anthony van Dyck (1599-1641) and the Representation of Dress in Seventeenth-Century Portraiture, Turnhout Brepols Publishers, 2001, pp. 57.

Gordenker, E. E. S., Aspects of costume in Van Dyck's English Portraits. En: Vlieghe, H. 'Van Dyck 1599-1999. Conjectures and Refutations', Turnhout Brepols Publishers, 2001, pp. 215-216.

Depauw, C.; Luijten, G., Anton van Dyck y el arte del grabado, Madrid Fundación Carlos de Amberes, 2003.

Barnes, S. J., Van Dyck. A complete catalogue of the paintings, New Haven Yale University Press, 2004, pp. 433, n. IV.7.

Aterido, A., Colecciones de Pintura de Felipe V e Isabel de Farnesio. Inventarios Reales, Madrid Fundación de Apoyo de la Historia, 2004, pp. 69, 392, 541, 555.

Ribeiro, A., Fashion and fiction, dress in art and literature in Stuart England, New Haven-London The Paul Mellon Centre, 2005, pp. 140.

Van Dyck & Britain, London Tate Publishing, 2009, pp. 142-143.

Díaz Padrón, M., Van Dyck en España, Madrid Prensa Ibérica, 2012, pp. 646-651, n. 98.

Rubens, Van Dyck y la Edad de Oro del grabado flamenco, Madrid Biblioteca Nacional de España,, 2015, pp. n.57 p146-147.

Other inventories +

Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 694.
Otra [pintura] en Lienzo, de mano de Bandic, que reptª un Retrato de una Princesa en accion de ponerse un Rossario en la muñeca del brazo siniestro. Tiene cinco quartas menos dos dedos de alto. y vara menos dos dedos de alto. y vara menos tres de ancho. Marco como el antecte [dorado liso]...1

Inv. Testamentaría Isabel Farnesio, La Granja, 1766. Núm. 694.
Ôtro [quadro] de quatro pies de alto, y tres de ancho, marco dorado liso, representa la Muger de Bandique vale mil rrs

Inv. Testamentaría Carlos III, Aranjuez, 1794. Núm. 694.
Pieza de musica [...] {205} 694 / Dos pies y tres quartos de largo y tres pies y 10 dedos de alto: retrato de muger bestida de azul con rosario en la muñeca. Vandic ... 3000

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. 694.
Habitacion del Señor Infante Don Carlos [...] Quarta pieza [...] {21835} 694 / vara y tercia alto vara de ancho retrato de Señora vestida de azul con vn rosario en la mano y un collar de perlas

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 2362.
Copia de wan dyck / 2362. Retrato de Ana Rubens. / Alto 3 pies, 8 pulg, 6 lin; ancho 2 pies, 10 pulg, 6 lin.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 1339a.

Exhibitions +

Anthony Van Dyck as a Portraitist
Nueva York NY
01.03.2016 - 05.06.2016

Rubens, Van Dyck y la Edad de Oro del grabado flamenco
Madrid
05.11.2015 - 31.01.2016

Van Dyck and Britain
Londres
18.02.2009 - 17.05.2009

Anton van Dyck y el arte del grabado
Madrid
14.10.2003 - 11.01.2004

Intercambio con Londres
Londres
14.03.2002 - 02.06.2002

Update date: 05-02-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Dyck, Antonio van

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up