The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Patio of the Evangelists, Royal Monastery of San Lorenzo de El Escorial
Alegre, Manuel -Engraver-; Maré, Cipriano -Letter engraver-; Gómez de Navia, José -Drafstman-; Calcografía Nacional -The seller-
Close Continuar a ficha de la obra
Alegre, Manuel-Engraver
Madrid, 1768 - Madrid, 1816-Engraver
Maré, Cipriano-Letter engraver
Madrid, 1775-Letter engraver
Gómez de Navia, José-Drafstman
San Ildefonso (Segovia), 1757, 1912-Drafstman
Calcografía Nacional-The seller
Madrid, 1789-The seller

Patio of the Evangelists, Royal Monastery of San Lorenzo de El Escorial

1800 - 1809. Taille douce: etching and engraving on laid paper. Not on display

These are part of Colección de diferentes vistas del Magnífico Templo y Real Monasterio de San Lorenzo de El Escorial (Collectionof Different Views of the Magnificent Temple and Monastery of San Lorenzo de El Escorial). One of Spain’s principle goals during the Enlightenment was to spread knowledge of its monumental and artistic wealth through engravings. Calcografía Nacional (The Royal Chalcography Bureau) was founded in 1789 to carry out the main projects arising from these Enlightenment policies, and one of its first projects was this series of prints dedicated to the monastery of El Escorial.

In the years before 1800, the Secretary of State commissioned José Gómez de Navia, one of the King’s scholarship holders and a disciple of engraver Manuel Salvador Carmona, to draw fifteen views of El Escorial that could be transferred to engravings. The drawings have not survived, but Gómez de Navía also engraved the copper plate for the cover. The other plates were engraved by Tomás López Enguídanos and Manuel Alegre, with texts by letter engraver Cipriano Maré. The resultant images are halfway between picturesque travel scenes from the 18th century and those of romantic travels from the first quarter of the 19th century.

The series was published serially and advertised in Gazeta de Madrid between July 23, 1802 and July 7, 1807. Those advertisements ceased on that date, probably as a result of the War of Independence in 1808 but the series concluded in 1809 with a total of 12 prints plus the cover. The series has been dated between 1800 and 1809 on the basis of the first date engraved on one of the copper plates from the collection and the closing date of the series’ final engraving, View of the Monument to Holy Week (Text from Vega, J., Museo del Prado. Catálogo de estampas, Ministerio de Cultura, Madrid, 1992, p. 221).

Technical data

Related artworks

Patio of the Evangelists, Royal Monastery of San Lorenzo de El Escorial
Taille douce: etching and engraving on wove paper, 1800 - 1809
Inventory number
G000040
Authors
Alegre, Manuel -Engraver-; Maré, Cipriano -Letter engraver-; Gómez de Navia, José -Drafstman-; Calcografía Nacional -The seller-
Title
Patio of the Evangelists, Royal Monastery of San Lorenzo de El Escorial
Date
1800 - 1809
Technique
Taille douce: etching and engraving
Support
Laid paper
Dimension
Height: 627 mm; Width: 452 mm; Height of the plate mark: 420 mm; Width of the plate mark: 557 mm
Series
Colección de diferentes vistas del Magnífico Templo y Real Monasterio de San Lorenzo de El Escorial..., Madrid: Real Calcografía, 1800-1809

Bibliography +

Valls i Subirà, Oriol, Paper and watermarks in Catalonia (El papel y sus filigrana en Catalunya), 2 vols., The Paper Publications Society, Ámsterdam, 1970, pp. 280-281.

Real Monasterio de El Escorial: estudios en el IV Centenario de la terminación del Monasterio de San Lorenzo el Real de El Escorial, Ediciones Escurialenses, Madrid, 1984, pp. 312-319.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de estampas, Museo del Prado, Madrid, 1992, pp. 221, n.1135.

Filigree +

Motive: Guarro con torre
Height: 55 mm
Width: 68 mm
La filigrana de la torre es característica de los fabricantes catalanes de papel de la familia Guarro. Ramon Guarro fue el fundador de una de las dinastías de papeleros más importantes de España. En 1698 estableció un primer molino en La Torre de Claramunt, Barcelona, y, tras su muerte en 1736, sus herederos continuaron con el negocio. Primero serían sus hijos, Francesc (1701-1774) y Joan Guarro i Milà (ant. 1701-1743), los encargados de la producción, y posteriormente, sus nietos. En 1759, Pau Guarro i Flor (1733-post. 1765), hijo de Joan, se hizo cargo del molino del fundador en La Torre de Claramunt, al tiempo que los cuatro hijos de Francesc, llamado el primero también Francesc, y los otros tres, Joan, Pere y Ramon Guarro i Fontanellas, ampliaron el negocio, instalándose en Tarragona, Guadalajara y Madrid. En 1773 la producción papelera de los Guarro había alcanzado tal fama y prestigio, que el rey Carlos III concedió importantes privilegios fiscales a Francesc y Pere Guarro i Fontanellas, lo que supuso el inicio de la concesión de nuevas exenciones a otros fabricantes catalanes de papel y la llegada de su producción a América.

Según apunta Oriol Valls i Subirá, la filigrana de la torre fue creada “con muchas probabilidades” por el segundo hijo de Ramon, Francesc Guarro i Milà, quien trabajó en La Pobla de Claramunt desde 1745 y en Capellades a partir de 1752. Y respecto a la marca de letra “RN [corazón] GVARRO”, relacionada directamente con el primer Ramon Guarro, dice Valls i Subirá que es contramarca de la principal en forma de torre, y que ambas filigranas fueron empleadas por las distintas generaciones de los Guarro como marca genérica de la casa durante un largo periodo de tiempo.

Bibliography
Valls i Subirà, Oriol, Paper and watermarks in Catalonia (El papel y sus filigrana en Catalunya), The Paper Publications Society, Ámsterdam, 1970, pp. vol. 1, p. 184-186 y 280, vol. 2, n. 501 [año 1757], y "R.N GUARRO" n. 494 [año 1729].
Valls i Subirà, Oriol, La Historia del Papel en España. Siglos XVII-XIX, Empresa Nacional de Celulosas, Madrid, 1982, pp. 235, n. 48 [año 1770], p. 236, n. 51 [año 1766].
Gayoso Carreira, Gonzalo, Historia del papel en España, Servicio de Publicaciones, Diputación Provincial, Lugo, 1994 (reed. 2006), pp. vol. 3, p. 82, n. 175 [s.a.], y "R.N GUARRO" p. 83, n. 179 [s.a.].
Basanta Campos, José Luis (coord.), Marcas de agua en documentos de los archivos de Galicia, Fundación Pedro Barrié de La Maza, [A Coruña], 2000-2002, pp. vol. 5, p. 117, n. ARG-274 [año 1781], p. 260, n. 269 [año 1759], n. 80 [año 1778], p. 542, n. 57 [año 1799], vol. 6, p. 37, n. 152 [año 1781], n. 153 [año 1778], p. 161, n. 201 [año 1795].

Inscriptions +

José Gomez de Navia delineó. -- Manuel Alegre lo grabó. // Vista del Patio de los Evangelistas, -- en el centro del claustro principal / del R.l Monasterio de S.n Lorenzo -- del Escorial, por la parte del Norte // PLUS -- ULTRA / Se halla en la Real Calcografia.
Lettered in the plate. Front, lower area

Update date: 17-11-2021 | Registry created on 21-05-2016

Other works by Alegre, Manuel; Maré, Cipriano; Gómez de Navia, José; Calcografía Nacional

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up