The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
River Landscape
Schoeff, Johan Pietersz.
Close Continuar a ficha de la obra

Schoeff, Johan Pietersz.

Antwerp, 1608 - Bergen op Zoom, 1666

See author's file

River Landscape

1645 - 1648. Oil on panel Not on display

This is the type of river landscape in which Schoeff specialised. In its compositional arrangement and diverse elements -tree, windmill, fishing boats- it closely resembles the river landscapes painted by Jan van Goyen (1596-1656) in the 1630s, or those produced by Salomon van Ruysdael (1600/02-1670) from the 1640s onwards.

The composition is neither detailed nor anecdotal, since its aim is to capture a typically damp Dutch atmosphere. The almost monochromatic colouring based on a palette of green, yellow, brown and blue -only broken by the red of some of the fishermen`s shirts- is typical of the seascapes and river scenes produced in Leiden, Haarlem and The Hague between 1630 and 1650. The sunlight filtering through the clouds is mirrored in the water, producing a delicate range of shades and changing reflections. The paint is applied with long, rapid brushstrokes which become shorter and more material in the foliage of the large tree on the left, in the typical manner of this painter whose style, as Bol points out (1973), is reminiscent of that of Salomon van Ruysdael. The extraordinary similarities between this landscape and Ruysdael`s Riverbank with a Village, signed and dated 1645?, suggests Schoeff must have used it as a model. The infrared reflectogram does not reveal changes to the visible image. Only the windmill in the background appears to have been added later. The 1873 catalogue states that A. Bredius read Schoeff`s name in the signature (Posada Kubissa, T.: Pintura holandesa en el Museo Nacional del Prado. Catálogo razonado, 2009, p. 315).

Technical data

Inventory number
P002087
Author
Schoeff, Johan Pietersz.
Title
River Landscape
Date
1645 - 1648
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
Height: 49 cm.; Width: 70 cm.
Provenance
Royal Collection (colección Isabel Farnesio, Palacio de La Granja de San Ildefonso, Segovia, callejón del retrete, 1746, nº 309; La Granja, cuarto del Rey-piezas que ocupa la señora infanta, 1766, nº 209 [dupl.]; Palacio de Aranjuez, Madrid, gabinete contiguo a los retretes, 1794, nº 309).

Bibliography +

Salas, Xavier de, Museo del Prado. Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Bol, Laurens J., Die Hollandische Marinemalerei des 17. Jahrhunderts, Klinhardt & Biermann, Braunschweig, 1973, pp. 159.

Valdivieso, Enrique, Pintura Holandesa del siglo XVII en españa, Universidad, Valladolid, 1973, pp. 364.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 625.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, I, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. nº1299.

El Prado disperso. Cuadros depositados en Figueras. Museo del Ampurdán, Boletín del Museo del Prado, XII, 1991, pp. 108.

Aterido Fernández, Ángel; Martínez Cuesta, Juan; Pérez Preciado, José Juan, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio. Inventarios Reales, II, Fundación de Apoyo de la Historia, Madrid, 2004, pp. 464.

Posada Kubissa, Teresa, Pintura holandesa en el Museo Nacional del Prado. Catálogo razonado, Museo Nacional del Prado, 2009, pp. 131-133.

Posada Kubissa, Teresa, El paisaje nórdico en el Prado: Rubens, Brueghel, Lorena, Museo Nacional del Prado, 2011, pp. 122.

Other inventories +

Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 309.
Un Pays origl en Tabla de mano de Momper que reptª una Marina con dos Barcos, y aun lado un Molino de Viento. Tiene media vara, y tres dedos de alto, Tres quartas, y dos de ancho. Marco dorado de dos ordenes de Talla ... 1

Inv. Testamentaría Isabel Farnesio, La Granja, 1766. Núm. 209dupl.
Muebles que estan repartidos en las piezas antecedentes [...] Quarto, que ocupa el Rey [...] piezas que ocupa la señora Ynfanta [...] 209 [dupl.] / Ôtro [quadro] en tabla de tres pies de largo, y de alto dos, y tres dedos, marco dorado con dos ordenes de talla, representa un Rio caudaloso, con dos embarcaciones, vale quatrocientos, sesenta rrs

Inv. Testamentaría Carlos III, Aranjuez, 1794. Núm. 309.
Gavinete Contiguo a los retretes [...] [151] 309 / Otra [pintura] de 2 pies y medio de largo y una y media de alto. Pais con Marina y Barcos en ella. Momper ... 600

Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, 1834. Núm. f.417v.
Fol. 417v. Trescientos cuarenta. Marina. Es un lago con un dique a la izquierda Cornelio Molenaer

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1299.
1299. Marina / Es un lago con un dique a su izquierda y parte de la estacada a la derecha. Hay en el algunas / barcas, y en la ribera árboles. También se ven algunas figuras. (tabla) / Alto 1 pie, 9 pulg.; ancho 2 pies, 6 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1873-1907. Núm. 1389.
1389.-(1299-M.)-Marina.-Ria con dique y estacada y e ella algunos barcos, y árboles en la orilla. La animan figuras.-En la confusa firma que lleva, parece descubrirse el nombre de P. de Molyn el viejo.</br>Col. de Doña Isabel de Farnesio, Pal.del San Ildef., donde se atribuia á J. de Momper.</br>Alto 0,49; ancho 0,70.-T

There are no temporary exhibitions related to this work

Displayed objects +

Transport, Maritime / Transport, River

Update date: 16-01-2020 | Registry created on 28-04-2015

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up