The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Calling of Saint Matthew
Pareja, Juan de
Close Continuar a ficha de la obra

Pareja, Juan de

¿Antequera, Sevilla?, 1610 - Madrid, 1670

Pareja, Juan de See author's file

The Calling of Saint Matthew

1661. Oil on canvas Room 016A

Christ appears in the tax collector’s office and calls on Matthew to follow him. Matthew, depicted raising his right hand to his breast and with a star above his head, would become one of Christ’s most faithful followers and the author of one of the Gospels. Pareja, Velázquez’s former slave, places considerable emphasis on the setting of this work and also includes himself in the composition. He is located on the left, proudly looking out at the viewer and holding in his right hand a piece of paper with his signature.

Technical data

Related artworks

The Calling of Saint Matthew
Pen lithography on wove paper, 1832 - 1837
The Calling of Saint Matthew
Lithographic aquatint on wove paper, 1832 - 1837
The Calling of Saint Matthew
Lithographic aquatint on wove paper, 1832 - 1837
The Calling of Saint Matthew
Lithographic aquatint on wove paper, 1832 - 1837
Inventory number
P001041
Author
Pareja, Juan de
Title
The Calling of Saint Matthew
Date
1661
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 225 cm.; Width: 325 cm.
Provenance
Royal Collection (Elizabeth of Farnese Collection, La Granja de San Ildefonso Palace, Segovia, "pieza de la chimenea", 1746, nº 598; La Granja, "pieza de vestir", 1766, nº 598; Aranjuez Palace, Madrid, "pieza de gentileshombres", 1794, nº 598; Aranjuez, "pieza de gentileshombres", 1818, nº 598).

Bibliography +

Palacio del Real Sitio de San Ildefonso. La Granja., Inventario general Pinturas, Muebles y otras alhajas de la Reina Nuestra Señora que tiene en el Palacio del Real Sitio de San Ildefonso, VII, Madrid, 1746, pp. 46.

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del R, [s.n, Madrid, 1834, pp. 9.

Solvay, Lucien, L'Art espagnol: précéde d'une introduction sur l'Espagne et, Jules Rouam [etc.], París, 1887, pp. 117.

Lefort, Paul, La Peinture Espagnole, Librairies Imprimeries Reunies, París, 1893, pp. lám.88.

Loga, Valerian von, Die Malerei in Spanien: vom XIV. bis XVIII. Jahrhundert, G. Grote'sche verlagsBuchhandlung, Berlin, 1923, pp. 315.

Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del arte hispánico, IV, Salvat, Barcelona, 1945, pp. 111.

Justi, Carl, Velázquez y su siglo, Espasa-Calpe, Madrid, 1953, pp. 781.

Gaya Nuño, Juan Antonio, Juan de Pareja, Archivo español de arte y arqueología, 30, 1957, pp. 271.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Rodríguez Culebras, Ramón, El Rostro de Cristo en el Arte Español, Urbion, Madrid, 1978, pp. 246.

Chiericati, C., Velazquez, Editorial Marin, Barcelona, 1979, pp. 105.

Potter, George Richard, Historia del mundo moderno, Ramon SopenaCambridge University, Barcelona, 1980, pp. 80.

Menéndez Pidal, Ramón, Historia de España. La España de Felipe IV, XXV, Espasa Calpe, Madrid, 1982, pp. lám.60.

Menéndez Pidal, Ramón, Historia de España. Vol. XXIV. La España de Felipe III, EspasaCalpe, Madrid, 1983, pp. 439.

Fahy, Everett, A history of the portrait and its painter, Nueva York, 1985, pp. lám.15.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 489.

Yamey, Basil, Arte e Contabilita, Credito Romagnolo, Bolonia, 1986, pp. 186.

Menendez Pidal, Ramón, Historia de España.Vol.XXVI.El Siglo del Quijote.1.Religion,..., Espasa: Calpe, Madrid, 1986, pp. 257/ lám.111.

Palomino de Castro y Velasco, Acisclo Antonio, Vidas, Alianza Editorial, Madrid, 1986, pp. 221.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.

Harris, Enriqueta, Velázquez, Ephialte, Vitoria, 1991, pp. 87/ lám.77.

Castillo-Ojugas, Antonio, Una visita médica al Museo del Prado, You & Us, Madrid, 1998, pp. 58.

Aterido Fernández, Ángel; Martínez Cuesta, Juan; Pérez Preciado, José Juan, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio. Inventarios Reales, II, Fundación de Apoyo de la Historia, Madrid, 2004, pp. 442.

Stoichita, Victor Ieronim, Cómo saborear un cuadro y otros estudios de historia del arte, Cátedra, Madrid, 2009.

Fracchia, Carmen, 'Urban slave' En:, The slave in European art: from Renaissance trophy to abolitionist emblem, 2012, pp. 203-204 f.8.

Other inventories +

Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 598.
Otra [pintura] Origl en Lienzo, de maº del Esclauo de Velazquez, que reptª la conversion de Sn matheo. tiene ocho pies de alto, y quatro varas menos quarta de ancho. Marco dorado liso ... 1

Inv. Testamentaría Isabel Farnesio, La Granja, 1766. Núm. 598.
Pieza de vestir [...] 598 / Ôtro [quadro] de nuebe pies de alto por doce de ancho, marco liso, representa el telonio, dizen, del Esclavo de Velazquez, vale quatro mil rrs

Inv. Testamentaría Carlos III, Aranjuez, 1794. Núm. 598.
Pieza de Gentiles hombres [...] [70] 598 Once pies y 10 dedos de largo y 8 de alto. La Combersion del Apostol Sn. Mateo Juan Pareja ... 4000

Inv. Fernando VII, Aranjuez, 1814-1818. Núm. 598.
Pieza de Gentiles-hombres [...] {20678} 598 / Once pies y diez dedos de largo ocho de alto, la conversión de san Matheo = Juan Pareja

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 134.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 134.
Pareja (Juan de) / 134. La vocacion de San Mateo. / Jesus vió á un hombre sentado al banco á mesa de las alcabalas, llamado Mateo, y le dijo: sigueme; y el, levantandose luego, le siguio (San Mateo). La primera figura que se observa en pie con un papel en la mano derecha, á la izquierda del espectador, es el retrato del autor (C.L.) // Alto 8 pies, 1 pulg; ancho 11 pies, 8 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 935.

Catálogo Museo del Prado, 1910. Núm. 1041.

Catálogo Museo del Prado, 1942-1996. Núm. 1041.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 016A (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Window glazed with polygonal panes of flat glass: Ventana acristalada con piezas de vidrio plano de forma poligonal, cuadradas y hexagonales

Bottle: Redoma, con reborde en la boca, y en la base; taponada con papel o tela

Pince nez: Anteojos binocular autoportante ajustable mediante un puente de pinza. Anacronismo en la representación de este objeto, propio de los siglos XVI-XVII e impropio de la época en que se desarrollaría el tema de la obra.

Painting

Textile, Domestic

Update date: 31-10-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Pareja, Juan de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up