The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

The Virgin and Child between Mary Magdalene and Saint Ursula
Bellini, Giovanni (and workshop)
Close Continuar a ficha de la obra

Bellini, Giovanni (and workshop)

Venice (Italy), 1432 - Venice, 1516

Bellini, Giovanni See author's file

The Virgin and Child between Mary Magdalene and Saint Ursula

Ca. 1490. Oil on panel. Room 042

The Virgin holds the Christ Child in her arms, flanked by two saints in a Sacra Conversazione. The saint on the left has been identified as Mary Magdalene and the one on the right as either Saint Ursula, carrying the arrow of her martyrdom. Expect for the figure of the Child, the others are represented in three-quarters with green curtains in the background. This work belonged to the collection of Felipe V (1683-1746).

This panel repeats the composition of the Sacra conversazione in the Gallerie dell’Accademia in Venice. It is, however, smaller and while the saint on the right is Mary Magdalen in the Venice version, here she is Saint Ursula. This picture includes a marble parapet with the artist’s signature, which does not so much indicate that Bellini painted it himself as that it reached the approved level of quality for a work from his Studio.

Technical data

Inventory number
P000050
Author
Bellini, Giovanni (and workshop)
Title
The Virgin and Child between Mary Magdalene and Saint Ursula
Date
Ca. 1490
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
Height: 77 cm; Width: 104 cm
Provenance
Royal Collection (collection of Carlo Maratti, Roma, 1712; acquired by Felipe V, 1723, nº 173; collection of Felipe V, La Granja de San Ildefonso Palace, Segovia, “pieza de la chimenea”, 1746, nº 341; La Granja, 1794, nº 341; La Granja, 1814-1818, nº 341).

Bibliography +

Inventario Felipe V, Real sitio de La Granja de San Ildefonso, en: Inventarios Reales en 12 Volúmenes y un índice, Madrid, 1746.

Inventario General de las Pinturas, Alhajas y Muebles que existen en el Real Palacio de San Ildefonso., Madrid, 1774, pp. 47.

Pinturas del Real sitio de La Granja de San Ildefonso. Inventario hecho a la muerte del Señor Carlos III, en: Inventarios Reales en 12 volúmenes y un índice, Madrid, 1794, pp. 17.

Inventario de Fernando VII, Real sitio de La Granja de San Ildefonso, Madrid, 1814, pp. 10.

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del Rey, Madrid, 1834, pp. 28.

Madrazo, Pedro de, Viaje artístico de tres siglos por las colecciones de cuadro, Daniel Cortezo y Cª, Barcelona, 1884, pp. 175.

Lefort, Paul, Les Musées de Madrid. Le Musée du Prado. II. La peinture italienne. Les venetians, Gazette des Beaux-Arts: La Chronique des Arts, 7/8, 1892, pp. 460.

Frizzoni, G., Capolavori della Pinacoteca del Prado a Madrid, Archivio Storico dell Arte, 6, 1893, pp. 288.

Molmenti, Pompeo, La Pittura Veneziana, Fratelli Alinari, 1903, pp. 37.

Reinach, Salomon, Repertoire de Peintures du Moyen Age et de la Renaissance. 1, II, Ernest Leroux, Paris, 1905, pp. 217.

Marle, Raymond Van, The development of the Italian schools of painting, XVII, Martinus Nijhoff, La Haya, 1924, pp. 296.

Gamba, Carlo, Giovanni Bellini, Ulrico Hoepli, Milan, 1937, pp. 129.

Berenson, Bernard, Italian pictures of the renaissance: list of the principal artists and their works with and index of places :Venetian school, II, Phaidon, Londres, 1957, pp. 32.

Heinemann, Fritz, Giovanni Bellini e i Belliniani, Saggi e Studi Storia dell'Arte, 6, Venecia, 1959, pp. 29 y 109 / fig. 81.

Andres, Gregorio De, Documentos para la Historia del Monasterio de San Lorenzo el, Imprenta del Real Monasterio, El Escorial, 1962, pp. 26.

Pallucchini, Rodolfo, Giovanni Bellini, Aldo Martello, Milan, 1962, pp. 151.

Bottari, Stefano, Tutta la pittura di Giovanni Bellini, II, Milán, 1963, pp. 22.

Ghiotto, Renato, L'opera completa di Giovanni Bellini, Classici dell'Arte, 28, Milan, 1969, pp. 102.

Salas, Xavier de, Museo del Prado. Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 45.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: pintura italiana anterior a 1600, Gredos, Madrid, 1979, pp. 50-52.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 49.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas (I) La Colección Real, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.

Heinemann, Fritz, Giovanni Bellini e i Belliniani, Neri Pozza, Venecia, 1991, pp. 13, nº 114.

Buendía, José Rogelio, El Prado. Colecciones de Pintura, Lunwerg Editores, Barcelona, 1994, pp. 237.

Bettagno, Alessandro, El Museo del Prado, Fonds MercatorFundación Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 294.

Museo Nacional del Prado, Pintura italiana del Renacimiento: guía, Museo del PradoAldeasa, Madrid, 1999, pp. 118.

Aterido Fernández, Ángel; Martínez Cuesta, Juan; Pérez Preciado, José Juan, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio. Inventarios Reales, II, Fundación de Apoyo de la Historia, Madrid, 2004, pp. 359.

L'ultimo Caravaggio: il martirio di Sant'Orsola restaurato, Mondadori Electa: Banca Intesa, Milán, 2004, pp. 24.

Peter Humfrey (editor), Giovanni Bellini: "... il migliore nella pittura", en: Actas del congreso de estudios, Venecia, 2019, pp. 500, nº 137.

Tempestini, Anchise, Giovanni Bellini e i pittori belliniani, Nicomp, Florencia, 2021, pp. 113, nº 108b.

Other inventories +

Inv. Felipe V, La Granja, 1746. Núm. 341.
Una Pintura origl en Tabla, de mano de Juan Velino, qe representa Nuestra Señora con el Niño en el medio; à la mano derecha una santa con las manos puestas, y manto amarillo, a la izquierda otra con Manto encarnado, y pelo suelto. Tiene tres quartas, y diez dedos de alto; Cinco quartas de ancho. Marco dorado con Targetas a las esquinas...1

Inv. Testamentaría Carlos III, La Granja, 1794. Núm. 341.
[2190] 341 / Otra [pintura] en tabla de tres pies y quarto de alto por quatro y medio de largo marco dorado con talla á las esquinas: representa á nra Señora con el niño y dos Santas en dos mil reales. Juan Belino ... 2000

Inv. Fernando VII, La Granja, 1814-1818. Núm. 341.
{29163} 341 / Tabla, tres pies y quarto de alto quatro y medio de largo, Nuestra Señora con el Niño y dos Santas = Juan Belino

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 665.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 665.
Bellino.. / 665. La Virgen y el Niño Jesús adorado por dos Santos. (Medias figuras) (tabla). / Alto 2 pies, 9 pulg; ancho 3 pies, 8 pulg, 6 lin.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 60.

Inscriptions +

IOAN·NES BELLINVS·P·
Signed. Front, lower central area

A R [en el centro de un corazón surmontado por una cruz metropolitana, dentro de un contario, de forma ovalada]
Wax seal. Back

[Escudo de lacre]
Wax seal. Back

Restos de lacre
Wax seal. Back

341
Inscribed in white. Front, lower left corner

665.
Inscribed in orange. Front, lower left corner

109x77
Inscribed. Frame, front, right side bar

73
Inscribed with chalk. Back

M.N.PRADO / 000050
On metallic tablet. Frame, back, upper bar

No 50
Inscribed. Frame, back, upper bar

No 50
Inscribed. Frame, front, right side bar

X
Cross of Burgundy or Cross of Saint Andrew, collection’s mark belonging to Felipe V. Front, lower right corner

Location +

Room 042 (On Display)

Expuesto
Update date: 04-11-2021 | Registry created on 02-12-2015

Prado Shop

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up