The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Carlos II on Horseback
Foggini, Giovanni Battista
Close Continuar a ficha de la obra

Foggini, Giovanni Battista

Florence, 1652 - Florence, 1725

See author's file

Carlos II on Horseback

1698. Gilt-bronze Not on display

A small equestrian statue on a gilded wooden base. The Spanish king, Carlos II (1661-1700) wears epic clothing of Roman character, holding a scepter in his right hand and the reins of his horse in the left. His heroic and powerful posture is strengthened by the rearing position of his steed. Foggini made various sketches for this work, which he modeled after the Baroque bronze artist, Pietro Tacca´s statue of Fernando I of Medici, which is in Livorno. The present work, in turn, was a model for the statues of Carlos III made by the artist´s sons, Vincenzo and Giulio Foggini.

Multimedia

Technical data

Inventory number
E000261
Author
Foggini, Giovanni Battista
Title
Carlos II on Horseback
Date
1698
Technique
Cast; Dorado al agua bruñido; Dorado a fuego / al mercurio / Ormolú
Medium
Gilt-bronze
Dimension
Height: 65 cm.; Width: 27.5 cm.; Base/bottom: 70 cm.; Weight: 37.4 Kg.; Weight of the support: 15 Kg.; Altura del pedestal: 31.7 cm.; Ancho del pedestal: 44.5 cm.; Fondo del pedestal: 68 cm.
Provenance
Colección Real (regalado en 1698 a Carlos II por Giuseppe Archinto, nuncio papal en Florencia; Real Alcázar, Madrid, galería del Cierzo, 1700, nº 106; Palacio Real Nuevo, Madrid, 1747, nº 22).

Bibliography +

Laurent, Jean, Oeuvres d'art en photographie: l'Espagne et le Portugal au point de vue artistique, monumental et pittoresque., Imprimerie Centrale des Chemins de Fer, Paris, 1872.

Barrón, M., Catálogo de la escultura, [s.n.], Madrid, 1908, pp. 187 n.261.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo, Museo del Prado, Madrid, 1933, pp. 488-489 n.261.

Venturi, Adolfo., Storia dell'arte italiana: X, la scultura del cinquecento, 3, Ulrico Hoepli,, Milán, 1937, pp. f.371.

Santiago, E., Algunas esculturas napolitanas del siglo XVII en España, Archivo español de arte y arqueología, XL, 1940, pp. 115-132.

Niño, F., Bernini en Madrid, Archivo español de arte, 1945, pp. 150-161.

Ponz, Antonio, Viaje de España, VI, M.Aguilar, Madrid, 1947, pp. 524.

Lorente, M., Sobre el bronce de Bernini en el Prado, Archivo español de arte, XXII, 1949, pp. 281-285.

Wittkower, Rudolf, Gian Lorenzo Bernini : the sculptor of the roman baroque, The Phaidon Press, Londres, 1955, pp. 217.

Weihrauch, Hans R., Bayerisches Nationalmuseum. Katalog XIII, 5. Die bildwerke in bronze und in anderen metallen., verlag F. Bruckmann,, Munich, 1956, pp. 180-183.

Lankheit, Klaus, Florentiner Bronze arbeiten für Kurfürst Johann Wilhelm von der Pfalz. Zu den künstlesrischen Beziehungen der Häuser Medici und Pfalz-Neuburg im Späbarock, Münchner Jahrbuch der bildenden Kunst, VII, 1956, pp. 185-210.

Saverio Baldinucci, Francesco, 'Vita di Giovanni Battista Foggini' transcribed and published by: K. Lankheit En: Florentinische Barockplastik. Die Kunst am Hofe der lezten Medici (1670-1734), Bruchmann, Múnich, 1962, pp. 233-238.

Weihrauch, Hans R., Europaische Bronzestatuetten. 15. -18. Jahrhundert, Klinkhardt & Bierman, Brunswick, 1967.

Montagu, J, 'Giovanni Camillo Cateni. Carlos II of Spain, 1698' En:, Gli Ultimi Medici. Il Tardo Barocco a Firenze. 1670-1743, Centro Di, 1974, pp. 76-78 N. 39 y N. 40.

Baldinucci Fiorentino, Filippo, Notizie dei professori del disegno da Cimabue in qua : per l..., S.P.E.S., Florencia, 1974, pp. 233-238.

Old master drawings, Armando Neerman Gallery, Londres, 1974.

Montagu, J, The Twilight of the Medici. Late Baroque Art in Florence, 1670-1743, Centro Di, Detroit, 1974.

Fernandez Bayton, Gloria, Inventarios reales. Testamentaría del Rey Carlos II, 1701-1703, I, Museo del Prado, Patronato Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 150.

Blanco, A. Lorente, M., Catálogo de la escultura, Patronato Nacional de Museos, Madrid, 1981, pp. 188-189 n.261.

Watson, K, Pietro Tacca. Succesor to Giovanni Bologna, Garland, Nueva York, Londres, 1983.

Bottineau, Yves, El arte cortesano en la España de Felipe V (1700-1746), Fundación Universitaria Española, Madrid, 1986, pp. 245.

Brook, Anthéa, Sculptors in Florence during the reign of Grand Duke Ferdinando II of Tuscany (1621-1670): Ferdinando Tacca and his circle, Courtauld Institute, Londres, 1986, pp. 40-63.

Fernández Miranda y Lozana, Fernando, Inventarios Reales Carlos III 1789-1790, I, Patrimonio Nacional, Madrid, 1988, pp. 86.

Pratesi, Giovanni, Repertorio Della Scultura Fiorentina del Seicento e Settecen..., Umberto Allemandi, Turín, 1993, pp. lám.168.

Brook, Anthéa, 'Dynastic statuary for Charles II of Spain' En: La Scultura. Studi in onore di Andrew S. Ciechanowiecki., Antologia di belle arti. Nuova serie, II, Torino, 1996, pp. 112-125.

Anes, Gonzalo, Las colecciones reales y la fundación del Museo del Prado, Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 328.

Coppel, Rosario, Catálogo de la escultura de época moderna. Museo del Prado: siglos XVI-XVIII, Museo del Prado - Fundación Marcelino Botín, Madrid, 1998, pp. 132.

Mil Años del Caballo en el Arte Hispanico, Sociedad Estatal España Nuevo Milen, Madrid, 2001, pp. 222,223.

Colomer, José Luis, Arte y diplomacia de la monarquía hispánica en el siglo XVII, Fernando Villaverde Edicciones, Madrid, 2003, pp. 411.

Checa Cremades, Fernando, Cortes del Barroco : De Bernini y Velazquez a Lvca Giordano, SeacexPatrimonio Nacional, Madrid, 2003, pp. 220.

Mack-Andrick, Jessica, Pietro Tacca: Hofbildhauer Der Medici (1577-1640), Vdg, Weimar, 2003.

Gasparotto, D, 'Cavalli e cavalieri. Il monumento equestre da Giambologna a Foggini' En:, Giambologna: gli dei, gli eroi, Firenze Musei: Giunti, Florencia, 2006, pp. 89-105.

Paolozi Strozzi, B. Zikos, D., Giambologna : gli dei, gli eroi. Genesi e fortuna di uno stile europeo nella scultura, Firenze Musei - Giunti, Florencia, 2006, pp. n.66.

Montigiani, V, 'Luigi XIII di Francia a cavallo' En:, Giambologna: gli dei, gli eroi, Firenze Musei: Giunti, Florencia, 2006, pp. 279-280 N.64.

De Luca, M, 'Monumento equestre di Giuseppe I' Imperatore del Sacro romano impero' En:, La principessa saggia: l´eredità di Anna Maria Luisa de ' Medici, Elettrice Palatina, Sillabe, Livorno, 2006, pp. 182-183 N. 38.

Zikos, D, 'Ritratto equestre di Carlo II, re di Spagna' En:, Giambologna: gli dei, gli eroi, Firenze Musei: Giunti, Florencia, 2006, pp. 282 N.66.

Montigiani, V, 'Ritratto equestre di Carlo Emanuele I' En:, Pietro Tacca :Carrara, la Toscana, le grandi corti europee, Mandragora, 2007, pp. 172-173 N.22.

Brook, Anthea, Pietro Tacca a Livorno: il monumento a Ferdinando I de' Medici, U. Comunicazione ed Editoria, Livorno, 2008, pp. 45-49.

Pascual Chenel, Alvaro, Algunas precisiones en torno al retrato ecuestre de Carlos II de Giovanni Battista Foggini: Relaciones e influencias., Boletín del Museo del Prado, XXVII, 2009, pp. 72-84.

Brillos en bronce: colecciones de reyes., Patrimonio Nacional, 2009, pp. 34-35.

Ribot, Luis (dir), Carlos II :el rey y su entorno cortesano, Madrid, 2009, pp. 166-185.

Pascual Chenel, Álvaro, El retrato de Estado durante el reinado de Carlos II. Imagen y propaganda, Fundación Universitaria Española, Madrid, 2010, pp. 291-295, f.144.

Pascual Chenel, Alvaro, Algunas consideraciones acerca de los bronces ecuestres italianos de Carlos II: vicisitudes, relaciones, usos y funciones., Archivo español de arte, LXXXV, 2012, pp. 165-180.

Azcue Brea, Leticia, El origen de las colecciones de escultura del Museo del Prado. El Real Museo de Pintura y Escultura, El taller europeo. Intercambios, influjos y préstamos en escultura moderna europea. I Encuentro europeo de museos con colecciones de escultura, 2012, pp. 73-108.

Brook, Anthea, 'From Borgo Pinti to Doccia. The artlife of Pietro Tacca's Moors for Livorno' En: The slave in European art: from Renaissance trophy to abolitionist Emblem, Warburg Institute ; Nino Aragno Editore,, Londres, 2012, pp. 165-191 [167-171].

Helmstutler Di Dio, K., 'Sculpted Diplomacy. State gifts of sculpture from Italy to Spain in the sixteenth and seventeenth centuries' En:, L'Arte del Dono. Scambi artistici e diplomazia tra Italia e Spagna, 1550-1650. Studi della Biblioteca Hertziana 8. Jornata di studi 14-15 enero 2008, Milan, 2013, pp. 51-65 [63 f.7].

Pascual Chenel, Álvaro, 'Carlos II en imágenes: Los retratos escultóricos del último Habsburgo español' En: Carlos II y el arte de su tiempo, Fundación Universitaria Española, Madrid, 2014, pp. 157-217 [164-165 nt.34 f.16 184-191].

Brook, Anthéa, 'Giovanni Battista Foggini. Carlos II a caballo' En:, Bernini: Roma y la Monarquía Hispánica, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2014, pp. 166-169 n.41.

Arias Riera, E, 'Restauración de un bronce dorado a fuego. 'Carlos II a caballo' de Giovanni Battista Foggini' En:, 2015, pp. 252-260.

Azcue Brea, Leticia, 'Giovan Battista Foggini. Ritratto equestre di Carlo II, re di Spagna, 1698' En:, Plasmato dal fuoco: la scultura in bronzo nella Firenze degli ultimi Medici, Firenze musei; Sillabe, 2019, pp. 248-245 nº.61.

Other inventories +

Inv. Testamentaría Carlos II, Alcázar de Madrid, 1701-1703. Núm. 106.
Alajas del quarto de su magestad [...] Galeria del Zierzo [...] 106 / Ytem Una peana de ebano quadrada prolongada Con resaltos en las esquinas de cosa de tres quartas de alto adornada Con quattro figuras en las esquinas de todo Relieue de bronze dorado que representan la Herejia Con cadenas Y dos escudos, el Vno de la fachada principal de Vna piel de Leon Con lettrero Y Vn muchacho Con Una Corona y en el ottro del testero Un muchacho Con Vn lettrero Y en los Costtados dos tarjetas de trofeos de Guerra y ençima de dicha Peana Un Cauallo de cosa de tres quartas de largo y el Señor Rey Don Carlos Segundo (que estta en gloria) a cauallo Con espada baston Y [...]

Inv. Felipe V, Palacio Nuevo, 1747. Núm. 22.
{11457} 22 / Vn cauallo de cosa de tres quartas de largo y el señor Rey don Carlos segundo encima con espada baston y banda toda en bronce dorado sobre vna peana cubierta de euano quadrada prolongada y faltan los resaltos que tenía

Inv. Carlos III, 1789-1790. Núm. 831.
831 Una estatua equestre del S.r Carlos segundo vestida á lo heroico y el Caballo a galope dorada á molido: alto dos pies y tres octabos: está sobre una peana de madera dorada. Su autor el caballero Bernino en 210.000

Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, 1834. Núm. fol.28.
Una Estatua ecuestre de bronce de dos pies y tercio de altura que representa / a Carlos 2º, vestido a la romana 2.500

Inv. Real Museo, Escultura, 1857. Núm. 214.
214. Estatua ecuestre de bronce dorado de Carlos 2º vestido a la romana sobre un pedestal de madera dorado. / Alto del grupo 2 pies, 4 pulg. / Id. del pedestal 1pie, 2 pulg.

Exhibitions +

Forged in Fire. Bronze Sculpture in Florence under the last Medici
Florencia
18.09.2019 - 12.01.2020

Bernini's Souls. Art in Rome for the Spanish Court
Madrid
06.11.2014 - 08.02.2015

Giambologna: gli dei, gli eroi. Genesi e fortuna di uno stile europeo nella scultura
Florencia
01.03.2006 - 15.06.2006

Bernini, Velázquez, Luca Giordano. Le Corti del Barocco - Cortes del Barroco
Roma
12.02.2004 - 02.05.2004

Bernini, Velázquez, Luca Giordano. Le Corti del Barocco - Cortes del Barroco
Madrid
15.10.2003 - 15.01.2004

Mil años del caballo en el arte hispánico
Sevilla
15.03.2001 - 30.05.2001

Displayed objects +

Armor

Scepter/Sceptre

Update date: 22-01-2020 | Registry created on 28-04-2015

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up