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David defeats Goliath
Young Palma (Jacopo Negretti)
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Young Palma (Jacopo Negretti)

Venice, 1544 - Venice, 1628

Young Palma (Jacopo Negretti) See author's file

David defeats Goliath

1590 - 1595. Oil on canvas.
Not on display

David is depicted as a child carrying the giant’s head and accompanied by soldiers. On the right, women hail him with musical instruments. The event is referred to in the Bible (1 Kings 18).

After the death of Titian (1576), Paolo Veronese (1588), Jacopo Bassano (1592) and Jacopo Tintoretto (1594), this painted Venetian scene was left in the hands of very cautious heirs: Domenico Tintoretto, Carletto Veronese or Leandro Bassano. In this context, Palma established himself as the principal artist of the Serenissima and garnered the favour of the clergy and authorities. Since he was a prolific painter who hardly varied his style, his oeuvre suffers from a repetition of schemes and models. It is thought that Palma spent a brief period in Titian’s workshop before leaving for Urbino and Rome prior to returning to Venice in 1578.

In this work and its sister piece (P272), dating from around 1590–95, Palma displays an eclectic style—in which the Venetian tradition (Titian, Veronese and above all Tintoretto) coexists with an emphasis on disegno—that reveals an interest in updating his figurative language and redefining his social status following the model of the Carracci Bolognese school. Unlike the painters of the previous generation, colour is subordinate to line, which silhouettes figures and objects. Their similar style and size suggest that the paintings were intended to be exhibited together. They belonged to Charles I of England, but upon his death they passed to the embroiderer Edward Harrison, from whom Alonso de Cardenas purchased them for £137.10 (550 escudos). Philip IV the Great allocated them to El Escorial and hung them in the Prior Room. Despite Father De los Santos’s praise of both works in his review of El Escorial in 1667, he echoed criticism of David’s excessively small size que casi avulta tanto como él la cabeça del Gigante, although he quickly found a justification for this: And the Painter must also have wanted to signify that it was God who willed this victory, and thus chose the small and humble one to disorient the prideful one.

Technical data

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Inventory number
P000271
Author
Young Palma (Jacopo Negretti)
Title
David defeats Goliath
Date
1590 - 1595
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 207 cm; Width: 337 cm
Provenance
Auctioned by the Commonwealth, from the estate of Charles I of England (1649–1654) bought by the embroiderer Edward Harrison; purchased by Alonso de Cárdenas for Philip IV the Great; Spanish Royal Collection (Royal Monastery of San Lorenzo, El Escorial-Madrid, Prior Room)

Bibliography +

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Other inventories +

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 324.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 853.
Palma el Joven. / 853. David vencedor. / Vuelve triunfante con la cabeza de Goliat, y salen á recibirle las doncellas de Israel. El Rey Saul con su acompañamiento sigue al joven pastor. (E.) / Alto 7 pies, 5 pulg; Ancho 12 pies.

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 853.

Inscriptions +

853.
Inscribed in orange. Front, lower left corner

Exhibitions +

Charles I: King and Collector
Londres
27.01.2018 - 15.04.2018

La Almoneda del Siglo. Relaciones artísticas entre España y Gran Bretaña, 1604 - 1655
Madrid
15.03.2002 - 02.06.2002

Displayed objects +

Armor

Helmet

Lances / Spears

Rattle: Otra de las mujeres que forman parte de la comitiva de recibimiento sostiene dos sonajas: una a la altura de su cadera con su mano izquierda y otra en alto, con la derecha. Ambos instrumentos están formados por un bastidor cilíndrico que parece de madera con dobles aberturas, de las que se distinguen cinco en cada uno de ellos y en las que cuelgan láminas de metal que sonarían al entrechocarse. “Sonaja” es un nombre genérico que aúna gran cantidad de morfologías y denominaciones. Es un instrumento de percusión asociado a la práctica popular, utilizado para acompañar el baile y algunos cantos tradicionales en gran cantidad de folklore de la Europa Mediterránea.Los materiales usados y su simbología son los factores más importantes para diferenciar cada tipología (Proyecto Iconografía Musical, UCM).

Triangle: Una de las mujeres sostiene en alto con su mano izquierda y por su vértice más agudo, un triángulo metálico en cuya parte inferior cuelgan cinco anillos dorados. Golpea el instrumento con una baqueta metálica sujeta por su mano derecha. Por su timbre metálico y penetrante, se usa para marcar el ritmo; es conocido desde el medievo. Actualmente se utiliza tanto en la música de tradición oral, acompañando conjuntos instrumentales y vocales (como los villancicos navideños), o en las orquestas entre los instrumentos de percusión (Proyecto Iconografía Musical, UCM).

Update date: 02-06-2022 | Registry created on 02-12-2015

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