The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Emperor Carlos V and the Fury (The nude figure)
Leoni, Leone; Leoni, Pompeo
Close Continuar a ficha de la obra
Leoni, Leone
Arezzo, Tuscany, 1509 - Milan, 1590
Leoni, Pompeo
Milan, 1533 - Madrid, 1608

Emperor Carlos V and the Fury (The nude figure)

1551 - 1555. Bronze.
Room 001

This sculpture was commissioned by Charles V (1500- 1558) in 1549 from the Italian sculptor Leone Leoni. The artist had it cast in Milan in separate pieces: the nude figure of the Emperor and the detachable armour in 1551 (no E000273/001), the figure of Fury in 1553 (no E000273/002, E000273/003), and the pedestal with its trophies and weapons in 1555 (E000273/004, E000273/005). The Latin inscription on the base: «CAESARIS • VIRTUTE • DOMITUS • FUROR» [The Fury is dominated by Caesar´s virtue}, indicates that the group is a political allegory, with the Fury signifying disorder, rebellion and chaos. The portrait of Charles V is conceived as a dual image: he can be shown either nude, in a heroic pose, or wearing armour of the style of his day, with the Order of the Golden Fleece and the general´s sash. The various bronze elements are attached with large screws, making it easy to attach or remove them. Leoni´s nude sculpture of Charles is exceptional within its genre.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Inventory number
E000273/001
Authors
Leoni, Leone; Leoni, Pompeo
Title
Emperor Carlos V and the Fury (The nude figure)
Date
1551 - 1555
Technique
Cast
Medium
Bronze
Provenance
Royal Collection (Palacio del Buen Retiro, Madrid, jardín de la ermita de San Pablo, 1701, nº 386).

Bibliography +

Ponz, Antonio, Viage de España, I, Joachin Ibarra, Madrid, 1776, pp. 547-549.

Ceán Bermúdez, Juan Agustín, Diccionario historico de los mas ilustres profesores de las Bellas Artes en España, III, Imprenta de la Viuda de Ibarra, Madrid, 1800, pp. 21,24.

Álvarez de Quindós, J.A., Descripción histórica del Real Bosque y Casa de Aranjuez, Madrid, 1804, pp. 274.

Ronchini, A., Leone Leoni d'Arezzo, Atti e Memorie della Regia Diputazi, Módena, 1865, pp. 16,33.

Zarco del Valle, M.R., Documentos inéditos para la Historia de las Bellas Artes en España, Madrid, 1870, pp. 268.

Vasari, Giorgio (1511-1574), Le Vite de Piu Eccellenti Pittori,Scultori Ed Architettori, VII, G.C.Sansoni, Florencia, 1873, pp. 536.

Plon, Eugene, Leone Leoni Sculpteur de Charles-Quint et Pompeo Leoni Sculp..., E.Plon, París, 1887, pp. 281-284.

Barrón, Eduardo, Catálogo de la escultura. Museo Nacional de Pintura y Escultura., Imprenta y fototipia J. Lacoste, Madrid, 1908, pp. 199-202, lám LXXXVI y LXXXVII , n.273.

Serrano Fatigati, E., Escultura en Madrid desde mediados del siglo XVI hasta nuestros días, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, XVII, 1909, pp. 149,150.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Fuentes literarias para la historia del arte español, I, Junta para ampliación de estudios e investigaciones científicas, Madrid, 1923, pp. 294.

Venturi, Adolfo, Storia Dell'Arte Italiana. Vol. X. 3. Scultura del Cinquecen..., Ulrico Hoepli, Milán, 1937, pp. 415-420.

Inventarios reales : bienes muebles que pertenecieron a Felipe II, II, [s.n.], Madrid, 1956, pp. 187.

Keutner, H., Über die Entsthung und die Formen des Standbildes im Cinquecento, Münchner Jahrbuch der Bildenen Kunst, VII, 1956, pp. 138-168.

Espadas, M, Vicisitudes politicas de una estatua: El Carlos V de Leone Leoni, Anales del instituto de Estudios madrileños, IX, 1973, pp. 503-509.

Inventarios reales: testamentaria del Rey Carlos II : 1701-1, II, Museo del PradoPatronato Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 266.

Ferrarino, L., Disegni Italiani del Museo Cerralbo Di Madrid, Istituto Italiano Di Cultura, Madrid, 1977, pp. 62,83.

Carducho, Vicente, Diálogos de la pintura : su defensa, origen, esencia, defini..., Turner, Madrid, 1979, pp. 437.

Mezzatesta, Michael P., Imperial themes in the sculpture of Leone Leoni, University Microfilms Internation, Londres, 1980, pp. 1-70.

Díaz, J.S., La estancia del legado Francesco Barberini en Madrid el año 1626, Anales del Instituto de Estudios Madrileños, XVII, 1980, pp. 159-213.

Blanco, Antonio; Lorente, Manuel, Catálogo de la escultura. Museo del Prado, Patronato Nacional de Museos, Madrid, 1981, pp. 199-201.

Brown, Jonathan, Un palacio para un rey: el Buen Retiro y la corte de Felipe IV, Alianza Editorial, Revista Occidente, Madrid, 1981, pp. 115.

Pope-Hennessy, John, Italian Gothic Sculpture. An Introduction To Italian Sculptu..., Vintage Books, Nueva York, 1985, pp. 86.

Orso, Steven N., Philip IV and the decoration of the Alcazar of Madrid, Princeton University Press, Princeton, 1986, pp. 158.

Poeschke, Joachim, Michelangelo and His World. Sculpture of the Italian Renaiss..., Hirmer Verlag Gmbh, Múnich, 1992, pp. 226,227.

Los Leoni (1509-1608): escultores del Renacimiento italiano, Museo del Prado, Madrid, 1994, pp. 102-109.

Anes, Gonzalo, Las colecciones reales y la fundación del Museo del Prado, Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 316.

Neumann, M., Pompeo Leoni um 1530-1608 Ein italienischer Bildhauer am Hofe Phlipps II von Spanien (Tesis doctoral), Bonn, 1997, pp. 259,261.

Coppel, Rosario, Catálogo de la escultura de época moderna. Museo del Prado: siglos XVI-XVIII, Museo del Prado; Fundación Marcelino Botín, Madrid, 1998, pp. 66-72.

Checa Cremades, F, Un príncipe del renacimiento: Felipe II, un monarca y su época, Sociedad Estatal para la Conmemoración de los centenarios de Felipe II y Carlos V, Madrid, 1998, pp. 385.

Checa Cremades, Fernando, Carlos V. Retratos de Familia, Madrid, 2000, pp. 155.

Carolus, Sociedad Estatal para la Commemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, Madrid, 2000, pp. 262-263.

Edelstein, Bruce, Leone Leoni, Benvenuto Cellini and Francesco Vinta, a Medici Agent in Milan, The sculpture journal, IV, 2000, pp. 35-45.

Rose-de Viejo, Isadora, Carlos V y el Furor jamás perteneció a Manuel Godoy, Archivo Español de Arte, 77 (306), 2004, pp. 171-201.

Museo Nacional del Prado, Enciclopedia del Museo del Prado, III, T.F. Editores: Fundación Amigos, Madrid, 2006, pp. 988-990.

Cascione, Giuseppe, Iconocrazia : comunicazione e politica nell'Europa di Carlo..., Ennerre, 2006.

Drei Fürstenbildnisse : Meisterwerke der Repraesentatio Maie..., Staatliche Kunstsammlungen Dresde, 2008, pp. 26-38.

El retrato del Renacimiento, Museo Nacional del Prado, 2008, pp. 384-387.

Museo Nacional del Prado, La Guía del Prado, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2008, pp. 451.

Brillos en bronce. Colecciones de reyes, Patrimonio Nacional, 2009, pp. 20.

Museo Nacional del Prado, El Museo del Prado: la colección de escultura, artes decorativas y dibujos, Museo Nacional del Prado, 2009.

Simal, Mercedes, El palacio de Buen Retiro y sus colecciones durante la Guerra de la Independencia. Antecedentes y consecuencias, Jornadas de Arte (14ª. 2008. Madrid) Arte en tiempos de guerra, 2009, pp. 445-455.

Art in Spain and the Hispanic world : essays in honour of Jo..., Paul Holberton: Center for Spain, 2010, pp. 25-56.

Bodart, Diane H., Pouvoirs du portrait : sous les Habsbourg d' Espagne, CTHS Editions, 2011.

Arias, Elena, Esculturas de Leone y Pompeo Leoni. Técnicas escultóricas sobre metal., Leone & Pompeo Leoni. Actas del congreso internacional, Madrid, 2012, pp. 160-172.

Cupperi, Walter, 'Leo faciebat' 'Leo et Pompeius fecerunt' autorialitá multipla e transculturalitá nei ritratti leoniani del Prado, Leone & Pompeo Leoni. Actas del congreso internacional, Madrid, 2012, pp. 66-84.

Helmstutler di Dio, Kelley, Leone Leoni's Portrait busts of the Habsburgs and the taste for scupture in Spain, Leone & Pompeo Leoni. Actas del congreso internacional, Madrid, 2012, pp. 46-55 [49].

Liston, Jennifer, The performance of Empire: Leone Leoni's Charles V as virtus subduing Fury, Visual resources, March vol.XXVIII n.1, 2012, pp. 24-42 [24-28, 32-42].

Schaffer, Anette, El Greco. Die Erfindung des Laokoon, Schwabe, Basilea, 2013, pp. 82-85 f.26.

Blanco, Miguel Angel, Historias naturales: un proyecto de Miguel Ángel Blanco, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 72-75, 123.

Arciniega, Luis, Las esculturas encargadas por Carlos V a Leone Leoni en 1549 y su acabado en España por Pompeo Leoni, Archivo español de arte, 86 abril - junio, 2013, pp. 87-106 [92,102].

Helmstutler Di Dio, K., 'Sculpted Diplomacy. State gifts of sculpture from Italy to Spain in the sixteenth and seventeenth centuries' En:, L'Arte del Dono. Scambi artistici e diplomazia tra Italia e Spagna, 1550-1650. Studi della Biblioteca Hertziana 8. Jornata di studi 14-15 enero 2008, Milan, 2013, pp. 51-65 [62].

Falomir Faus, Miguel, 'Tiziano, María de Hungría y la alegoría.' En:, Las Furias. Alegoría política y desafío artístico, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 25-62 [27, 34].

Urrea, J, 'G. Fernández. Arcángel San Miguel' En:, A Su imagen: arte, cultura y religión., A Su Imagen, Madrid, 2014, pp. 136.

Azcue Brea, Leticia, 'El Canón escultórico: de Donatello a Cánova' En: Historia de la belleza, de Fidias a Picasso, Círculo de Lectores - Fundación Amigos Museo del Prado, Madrid, 2015, pp. 287-312 [278-279].

Rosen, Mark, Pietro Tacca's Quattro Mori and the conditions of slavery in early seicento tuscany., The Art bulletin, XCVII 1 March, 2015, pp. 34-57 [42 f.13].

Taín Guzmán, Miguel, The Buen Retiro Palace and its italian and furniture works of art in the Diaries of the Journey to Spain of Prince Cosimo III of Médici, Studi di Storia dell'Arte, n.26, 2016, pp. 173-196 [191-192 f.25].

Azcue Brea, Leticia, Panorama artístico de la escultura cortesana y el coleccionismo escultórico nobiliario en la época de Felipe IV. Estado de la cuestión. En:, La corte de Felipe IV (1621-1665) Reconfiguración de la Monarquía Católica. Tomo III, vol.IV. Arte, coleccionismo y Sitios Reales., Madrid, 2017, pp. 2871-3001 [2877].

Moreno Arana, Juan Antonio, De la medalla a la escultura: Una a portación sobre las fuentes conceptuales e iconográficas de Carlos V y el Furor, Archivo español de arte, XCII n.367, 2019, pp. 333-340 [f.1].

Exhibitions +

El retrato del Renacimiento. The Renaissance Portrait
Madrid
03.06.2008 - 07.09.2008

Carolus - Toledo
Toledo
05.10.2000 - 12.01.2001

Location +

Room 001 (On Display)

Expuesto
Update date: 17-06-2022 | Registry created on 12-04-2022

Other works by Leoni, Leone; Leoni, Pompeo

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up