The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Harmony (The Three Graces?)
Baldung Grien, Hans
Close Continuar a ficha de la obra

Baldung Grien, Hans

Gmünd, 1484 - Estrasburgo, 1545

Harmony (The Three Graces?)

1541 - 1544. Oil on panel, 151 x 61 cm.

The convincingly modelled figures seem like the fantastical inhabitants of a ghostly forest illuminated by the light of the full moon. One reads a book next to a laurel tree while her companions look meaningfully to the right. Accompanying them are three putti, one with a musical score and swan, a bird associated with music since Antiquity. The stringed instruments represent harmony with nature while the serpent coiled around the laurel refers to sin. The painting is an allegory of the innocence of the Golden Age (Paradise), when man aspired to immortality through music and poetry, which are constantly threatened by sin. It forms a pair with The Three Ages (P2220).

Multimedia

Technical data

Related artworks

The Ages and Death
Oil on panel, 1541 - 1544
Inventory number
P02219
Author
Baldung Grien, Hans
Title
Harmony (The Three Graces?)
Date
1541 - 1544
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
High/Height: 151 cm.; Width: 61 cm.
Provenance
Royal Collection (Real Alcázar, Madrid, Pinturas que estan colgadas en la pieça de la Contaduria, 1598-1607, s.n.; Palacio Nuevo, Madrid, tercera pieza de librería, 1814-1818, s.n.; Real Museo de Pinturas a la muerte de Fernando VII, Madrid, Sala Reservada, 1834, nº5)

Bibliography +

Sánchez Cantón, Francisco Javier y Beroqui, Pedro, Inventarios Reales en 12 Volumenes y Un Indice (Fotocopias) (procedencia/provenance), 1923.

von der Osten, Gert, Hans Baldung Grien: Gemälde und Dokumente, Deutscher Verlag für Kunstwissenschaft, Berlín, 1983.

Dundas, Judith, A Titian enigma, Artibus et Historiae an Art Anthology, 6, 1985, pp. 43/ lám.3.

V.V.A.A., Hans Baldung: l'art fantastique au XVIème siecle, Jacques Damase, Paris, 1989.

Anes, Gonzalo, Las colecciones reales y la fundación del Museo del Prado (procedencia/provenance), Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 199.

Portús, Javier, La sala reservada del Museo del Prado y el coleccionismo de pintura al desnudo en la corte española, 1554-1838, Museo del Prado, Madrid, 1998, pp. nº41.

Weber am Bach, Sibylle, Hans Baldung Grien (1484/85-1545): marienbilder in der reformation, Schnell & Steiner, 2006.

V.V.A.A, Hexenlust und Sündenfall: die seltsamen Phantasien des Hans Baldung Grien: Städel Museum= Witches' lust and the fall of man: the strange fantasies of Hans Baldung Grien / Ausstellung und katalog von Bodo Brinkmann; mit einem Beitrag von Berthold Hinz., Michael Imhof Verlag, Frankfurt, 2007.

V.V.A.A, Zwischen Himmel und Hölle: Kunst des Mittelalters von der Gotik bis Baldung Grien / Ausstellung und Katalog, Michael Philipp ... [et al.]., Hirmer Verlag München, Munich, 2009.

Other inventories +

Inv. Felipe II, 1598-1607. Núm. s.n..
Pinturas que estan colgadas en la pieça de la contaduría {253} Vna pintura, en dos tablas, que cierra vna con otra, al ollio en la vna tabla tres figuras de mugeres moças desnudas y tres niños [...] buena mano con marco dorado que tiene de alto bara y honce dozauos y de ancho bara y dos tercias tasada en sesenta ducados

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. s. n..
Tercera Pieza de Libreria [...] {21405 - 21406} dos varas de alto 3 quartas ancho = las tres Gracias con niños = El tiempo y otras figuras - Durero

Inv. Testamentaría Fernando VII, Real Museo, Sala Reservada, 1834. Núm. 5.
Cinco. Las tres Gracias: Estan junto á unos árboles, y al pie hay tres amorcillos. Alverto Durero Escuela alemana Tª 8.250

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 1009.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1009.
Alberto Durero / 1009. Composicion alegórica. / Tres jovenes que parecen ser las tres gracias, estan reunidas bajo un laurel, dos de ellas cantando con un libro de musica, y la tercera teniendo en la mano un laud. Con ellos estan tres genios, uno de los cuales hace tambien cantar a un cisne que tiene asido por el cuello. En el tronco del laurel se ve enroscada una serpiente, y en el cielo a la derecha se ve un sol rodeado de una aureola rojiza. Por una inscripcion que se lee en el reverso, consta que esta tabla fue regalada por Federico, conde de Solms, a Juan de ligne, duque de Brabante en la ciudad de Francfort sobre el Mein en el año 1548. (tabla) / Alto 5 pies, 5 pulg; ancho 2 pies, 2 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1873-1907. Núm. 1886.

Catálogo Museo del Prado, 1910. Núm. 2219.

Catálogo Museo del Prado, 1942-1996. Núm. 2219.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 055B (On Display)

Update date: 07-04-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Baldung Grien, Hans

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up