The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Penitent Mary Magdalene
Mena, Pedro de
Close Continuar a ficha de la obra

Mena, Pedro de

Granada, 1628 - Málaga, 1688

See author's file

Penitent Mary Magdalene

1664. Wood

Mary Magdalene contemplates a crucifix she holds in her left hand. Her right hand is on her bosom, indicating her love and devotion to Jesus Christ. Her narrow, expressive face, sad gaze and slightly open mouth are framed by long hair that drapes across her back, shoulders and bust. The movement begun by her left foot is softened by a rough, rigid habit of palm fibers that hides this saint´s anatomy. This is one of the finest examples of the realistic language of Spanish Baroque sculpture, steeped in emotion and religiosity. Such representations of Mary Magdalene were enormously popular during the seventeenth century as personifications of the concept of Christian repentance. Despite its being an iconography rarely used in the Andalusian school, it was much accepted in Castile, and various similar examples are known. It was made for the casa profesa of the Jesuits in Madrid during a voyage Pedro de Mena made from Granada to the Court in the mid sixteen sixties.

Technical data

Inventory number
E000577
Author
Mena, Pedro de
Title
Penitent Mary Magdalene
Date
1664
Technique
Polychromed; Carved
Medium
Wood
Dimension
Height: 173 cm.; Width: 55 cm.; Base/bottom: 97 cm.; Weight: 35 Kg.
Provenance
Trinidad Museum

Bibliography +

Palomino de Castro y Velasco, Acisclo Antonio, El museo pictorico y escala optica. Tomo segundo. Practica de la pintura, en que se trata de el modo de Pintar a el Oleo, Temple, y Fresco ... y de la Perspectiva comun, la de Techo, Angulos, Teatros, y Monumentos de Perspectiva, por la viuda de Juan García Infançon, Madrid, 1724, pp. 1067.

Ponz, Antonio, Viage de España. En que se da noticia de las cosas mas apreciables, y dignas de saberse, que hay en ella., Tomo XVIII, por la viuda de D. Joaquin Ibarra, Madrid, 1794, pp. 178.

Ceán Bermúdez, Juan Agustín, Diccionario historico de los mas ilustres profesores de las Bellas Artes en España, T.III, en la imprenta de la Viuda de Ibarra, Madrid, 1800, pp. 111-112.

Serrano Fatigati, Enrique, Escultura en Madrid, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, XVII, 1909, pp. 215-217.

Serrano Fatigati, Enrique, Escultura en Madrid: desde mediados del siglo XVI hasta nues., Hauser y Menet, 1912, pp. 112-113.

Orueta y Duarte, Ricardo De, La vida y la obra de Pedro de Mena y Medrano, Centro de Estudios Históricos, 1914, pp. 176.

Dielafoy, Marcel, El Arte en España y Portugal, Libreria Gutenberg de Jose Ruiz, Madrid, 1920, pp. 283-285/ lám.511.

Mélida Alinari, J.R., 'Magdalena' En: Pedro de Mena, escultor. Homenaje en su tercer centenario 1628-1828., Sociedad Económica de Amigos del Pais, Málaga, 1928.

Luna y Moreno, Luis, Pedro de Mena y Castilla, Direccion General de Bellas Artes, Valladolid, 1989, pp. 48.

Henares Cuellar, I., Pedro de Mena.III Centenario de Su Muerte 1688-1988, Junta de Andalucia, Málaga, 1989.

Garrido Pérez, Carmen, Technical examination of Pedro de Mena's Magdalen, Conservation of the Iberian ans Latin American Cultural Heritage. II C. [.Madrid, Septiembre 1992], Londres, 1992, pp. 42-45.

Museo Nacional del Prado, Enciclopedia del Museo del Prado, T.F. Editores: Fundación Amigos, Madrid, 2006, pp. 1460,1461.

Bray, Xavier, The sacred made real: Spanish painting and sculpture 1600-1700, National Gallery, 2009, pp. 150-155.

Bray, Xavier, Lo sagrado hecho real. Pintura y escultura española 1600-1700, 2010, pp. 150-155.

Other inventories +

Inv. Museo de la Trinidad, Escultura. Núm. 60.
60 / Sta Maria Magdalena de talla vestida de / estera con un Cristo en la mano izqda de tamº nat. / y cuerpo entº y pintada / Autor. Mena Medrano firmada / [nota:] Esta efigie ha sido entregada por orden del Sor Director General de Instruccion Publica y Bellas Artes Dn Eugenio de Ochoa á la Superiora del Rl Monasterio 2º de la Visitacion de Sta Maria de / esta Corte en calidad de depósito y con la precisa / concicion de devolverla en cualquier tiempo que se / reclame. Todo esto consta por recivo que tiene / entregado la referida Superiora. [en rojo:] (Iglesia de S, Felipe Neri) / Orden 20...

Exhibitions +

Pedro de Mena, Granatensis Malacae
Málaga
15.03.2019 - 15.05.2019

Museo del Prado 1819-2019. A place of memory
Madrid
19.11.2018 - 10.03.2019

The Sacred Made Real: Spanish 17th Century Painting and Sculpture 1600-1700
Valladolid
28.06.2010 - 17.10.2010

The Sacred Made Real: Spanish 17th Century Painting and Sculpture 1600-1700
Londres
21.10.2009 - 24.01.2010

Pedro Mena y su época
Málaga
06.04.1989 - 30.05.1989

Location +

(Deposit)

Displayed objects +

Crucifix: .151.

Update date: 24-05-2019 | Registry created on 28-04-2015

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up