The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Roman Charity
Solá, Antonio
Close Continuar a ficha de la obra

Solá, Antonio

Barcelona, 1780 - Roma, 1861

Solá, Antonio See author's file

Roman Charity

1851. Carrara marble.
Not on display

In this late sculpture, Solá addresses the subject of filial devotion; a daughter breast-feeds her imprisoned father to prevent him dying of starvation. The theme, though common in painting, was rarely addressed in sculpture. In keeping with Neoclassical tenets, this superb work makes no attempt to convey the feelings of the two figures, thus avoiding any potential erotic overtones.

Technical data

Related artworks

La Caridad romana
Salt paper on photographic paper, Ca. 1851
Rovere, Vittorio della
Inventory number
E000731
Author
Solá, Antonio
Title
Roman Charity
Date
1851
Technique
Sculpted
Medium
Carrara marble
Dimension
Height: 170 cm; Width: 126 cm; Base/bottom: 78 cm; Weight: 1143 Kg
Provenance
Royal Collection, 1852-1896; Museo de Arte Moderno, 1896-1971

Bibliography +

Azcue Brea, Leticia, Il Cavaliere Antonio Solá, escultor español y Presidente de la Academia romana de San Lucas, Boletín del Museo del Prado, XXV, 2007, pp. 18-31.

Azcue Brea, Leticia, Escultors del segle XIX en el Museo Nacional del Prado: una primera aproximación, Butlletí del Museu Nacional d'Art de Catalunya, 2009, pp. 111-139.

Azcue Brea, Leticia, ''Solà en el Museo del Prado'' en: La bellesa ideal. Antoni Solà (1780-1861), escultor a Roma, Quaderns del Museu Frederic Mares, 2009, pp. 386-403, 414.

Museo Nacional del Prado, El siglo XIX en el Prado, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2010, pp. 15.

Azcue Brea, Leticia, La escultura española durante el Romanticismo: continuidad y cambios, El arte de la era romántica, Madrid, 2012, pp. 335-364 [347].

Azcue Brea, Leticia, Roma y la Escultura del s. XIX en el Museo del Prado. La odisea de los pensionados hasta 1873, El taller europeo. Intercambios, influjos y préstamos en escultura moderna europea. I Encuentro europeo de museos con colecciones de escultura, 2012, pp. 211-249 [226].

Azcue Brea, Leticia, “L’influenza di Canova e Thorvaldsen sugli scultori neoclassici spagnoli” En:, Canova-Thorvaldsen: La nascita della scultura moderna, Milán 2019-2020, Edizioni Gallerie d'Italia: Skira,, Milán, 2019, pp. pp. 69-76.

Other inventories +

Catálogo Museo de Arte Moderno, 1900. Núm. 67.
SECCIÓN DE ESCULTURA. / Solá (D. Antonio) [...] 67.- La Caridad (Grupo en mármol). / Alto 1'60 metros. Ancho 1'20 metros.

Inv. Real Museo, Sección Escultura, 1857. Núm. 999.
Dn. Antº Solá / 999. Un grupo (tachado: 'a estatua') de marmol de Carrara que representa la Caridad. / Esta estatua fue ejecutado en Roma. / [Nota en el margen izquierdo:] Pasó al Museo de Arte Moderno. / [Nota en el margen derecho:] Está en Castellón

Catálogo Museo de Arte Moderno, 1899. Núm. 56.
SECCIÓN DE ESCULTURA. / SOLÁ (D. Antonio) [...] 56.- La caridad (Grupo de mármol). / Alto 1'60 metros. Ancho 1'20 metros.

Inscriptions +

ANTONIO SOLA LO HIZO / EN. 1851 [En el asiento del anciano]
Signed and dated. On underside

Exhibitions +

La belleza ideal. Antonio Solá (1780-1861). Escultor en Roma
Barcelona
30.04.2009 - 27.09.2009

Update date: 27-04-2022 | Registry created on 28-04-2015

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up