The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Saint Anthony Abbot in Meditation
Lodi, Giovanni Agostino da
Close Continuar a ficha de la obra

Lodi, Giovanni Agostino da

1467, 1524

See author's file

Saint Anthony Abbot in Meditation

Ca. 1510. Oil on panel Room 042

Saint Anthony (Ca. 251-356) is reading a book, probably the rules of the Order of Saint Anthony, which rests on a boulder. This rock also holds a bell, which hermits used to drive away demons and temptations. A tau-shaped staff also leans against it, symbolizing it´s owner´s future life and dignity as an abbot. Stylistically, this work is close to Bellini. It may have been made by Giovanni Agostino da Lodi, a Lombard painter active in Venice in 1504. It was acquidred in 1995 from the Franciscan Conceptionists of La Latina in Madrid.

Technical data

Inventory number
P007691
Author
Lodi, Giovanni Agostino da
Title
Saint Anthony Abbot in Meditation
Date
Ca. 1510
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
Height: 42.5 cm.; Width: 30.5 cm.
Provenance
Acquisition, 1995.

Bibliography +

Museo del Prado, Últimas adquisiciones: 1982-1995, Museo del Prado, Madrid, 1995, pp. 60, nº22.

Moro, Franco, Il miracolo di Sant' Antonio abate. Al museo del Prado di Madrid è stato scoperto che un quadro, finora esposto come opera di anonimo veneziano, è in realtà di Giovanni Agostino da Lodi, Carnet, 1996, mayo, pp. 90.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 474.

Museo Nacional del Prado, Pintura italiana del Renacimiento: guía, Museo del PradoAldeasa, Madrid, 1999, pp. 122.

David Alan Brown, ''Giovanni Agostino da Lodi: Two Discoveries''. En Il più dolce lavorare che sia : mélanges en l' honneur de Ma..., Silvana, Milan, 2009, pp. 265-268.

Maurer, G., Goya: lo bello y lo recóndito. En: La belleza encerrada: de Fra Angelico a Fortuny, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 91.

Mena Marqués, M.; Albarrán, V., La belleza encerrada: de Fra Angelico a Fortuny, folleto, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 10 n.18.

Fara, G.M, 'Giovanni Agostino da Lodi Sant' Antonio abate' En:, Dürer e il Rinascimento tra Germania e Italia, Grupo 24 Ore Cultura, 2018, pp. 348-349 n.2/27.

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 2367.
Nº de Inventario: 2367 / Autor: Anónimo veneciano s. XV / Título: San Antón / Tipo de obra: Pintura / Técnica/soporte: Óleo sobre tabla / Medidas: 0,425 x 0,305 m. / Nº de catálogo: P-07691 / Observaciones: [Nota al margen izquierdo] Adquirido por / acuerdo del Real / Patronato de / 3-II-1995 a la / Comunidad de / Concepcionistas / Franciscanas / de La Latina, Ma- / drid, en / 30.000.000 pts. / Se recibió en el / Museo el 1-II-1995.

Exhibitions +

Dürer e il Rinascimento tra Germania e Italia
Milán
21.02.2018 - 24.06.2018

Captive Beauty. Fra Angelico to Fortuny
Madrid
21.05.2013 - 10.11.2013

Location +

Room 042 (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Bell: Campana de metal plateado y cuerpo cónico que se abre en el extremo, decorada con anillos incisos, posada delante del libro que sostiene el santo. De su vértice superior con argolla, pende un cordón. La campanilla era utilizada por los eremitas para exorcizar a los demonios.
El uso de la campana en Occidente es coetáneo al comienzo de la Edad Media. Instrumento de llamada de uso doméstico y personal.

Book: Posiblemente el libro representado es el de la Regla de los antoninos

Update date: 05-11-2019 | Registry created on 28-04-2015

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up