The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Saint Michael the Archangel
Ximénez, Miguel
Close Continuar a ficha de la obra

Ximénez, Miguel

Pareja (Guadalajara), 1462, 1505

See author's file

Saint Michael the Archangel

1475 - 1485. Mixed method on panel.
Room 051A

This is the left panel of the Altar Piece of the Pietà, Saint Michael and Saint Catherine from the church of Santa María in Ejea de los Caballeros (Zaragoza). The painter, originally from Pareja (Guadalajara) and active in Aragon, shows the archangel dressed in armour and a cloak, driving his lance into the head of the demon beneath his feet.

Wearing armour and a cloak, the archangel thrusts his spear into a fantastic and at the same time ridiculous dragon. This iconographic formula was reproduced repeatedly. Owing to his great fame as the guardian of Earth and saviour of souls, Saint Michael became the patron saint of communities and personalities from every walk of life, and so one of the celestial figures most frequently represented in Spanish Gothic painting.

Technical data

Related artworks

Saint Catherine
Mixed method on panel, 1475 - 1585
Ximénez, Miguel
Inventory number
P006895
Author
Ximénez, Miguel
Title
Saint Michael the Archangel
Date
1475 - 1485
Technique
Mixed method
Support
Panel
Dimension
Height: 123.5 cm; Width: 60.8 cm
Series
Retablo de la iglesia de Ejea de los Caballeros, Zaragoza
Provenance
Church of Santa María in Ejea de los Caballeros (Zaragoza); acquired by the Prado Museum, 1982.

Bibliography +

Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del arte hispánico, III, Salvat, Madrid, 1940, pp. 309.

Post, Chandler Rathfon, A history of Spanish painting, VIII, Harvard University Press, Cambridge, 1970, pp. 75-76.

Lacarra Ducay, Mª C., Influencias de Martín Schongauer en los primitivos aragoneses, Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, 17, 1984, pp. 115-139.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 781-782.

Silva Maroto, Pilar, Influencia de los grabados nórdicos en la pintura hispano flamenca., Archivo español de arte y arqueología, 61, 1988, pp. 287/ lám.24.

Lacarra Ducay, Mª C., Una tabla gótica recuperada: la Piedad de Miguel Jiménez (doc. 1462-1505) procedente de Ejea de los Caballeros (Zaragoza), Aragonia Sacra, III, 1988, pp. 245-250.

Posada Kubissa, T, Últimas adquisiciones: 1982-1995, Museo del Prado, Madrid, 1995, pp. 22.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 452.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, III, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996.

Lacarra, Mª C., 'Anónimo, Fernando I de Antequera' En:, Fernando II de Aragón, el rey que imaginó España y la abrió a Europa., Gobierno de Aragón, 2015, pp. 308-309.

Lacarra Ducay, Mª C., 'Las relaciones artísticas entre Aragón y Flandes durante la Baja Edad Media', Aragón y Flandes. Un encuentro artístico (siglos XV-XVII)., Universidad de Zaragoza, Zaragoza, 2015, pp. 40-65 [64].

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 2014.
Miguel Ximenez / 2014. San Miguel / T.1,40 x 0,75 / Cat 6894 / Adquirido a Juan Baldrich Alvira por la / D.G.B.A. 20 - X - 1982

Exhibitions +

Fernando II de Aragón. El rey que imaginó España y la abrió a Europa
Zaragoza
10.03.2015 - 07.06.2015

Los Reyes Católicos y la Monarquía de España
Granada
26.11.2004 - 31.01.2005

Location +

Room 051A (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Armor

Update date: 09-04-2022 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Ximénez, Miguel

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up