The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Ships in a Storm
Wou, Claes Claesz
Close Continuar a ficha de la obra

Wou, Claes Claesz

Amsterdam, 1592 - Amsterdam, 1665

See author's file

Ships in a Storm

Second third of the XVII century. Oil on panel Not on display

This painting was listed in the Museum`s inventories and catalogues as an anonymous work by the Dutch school, although in the 1889 catalogue it was noted that Bredius had suggested it should be attributed to Aert Anthonisz (1580-1620).

On stylistic grounds the scene could be considered comparable with the output of Claes Claesz. Wou during the last stage in his career, by which time the rigid Mannerism of his early years had given way to a more painterly style based on bold, heavily loaded brushstrokes. It was then that Wou became specialised in storm scenes, all of them variations on the same compositional idea -two or three three-mast ships tossed by the choppy sea- which appear to have been intended solely to represent the forces of nature unleashed.

Examples include the scenes in the National Maritime Museum in Greenwich, signed cc w o v; the Szépmüvészeti Múzeum in Budapest; the Hallwylska-Museet in Stockholm; the Pennsylvanian Museum in Philadelphia; and in the Centrale Muzeum in Gdansk, which bears the closest resemblance to the present work. The painting is listed in the royal inventories and Museum catalogues as the companion piece to the Naval Battle off a Rocky Coast attributed here in to Hendrick Cornelisz. Vroom (Posada Kubissa, T.: Pintura holandesa en el Museo Nacional del Prado. Catálogo razonado, 2009, pp. 318).

Technical data

Inventory number
P002160
Author
Wou, Claes Claesz
Title
Ships in a Storm
Date
Second third of the XVII century
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
Height: 37 cm.; Width: 56 cm.
Provenance
Royal Collection (colección Isabel Farnesio, Palacio de La Granja de San Ildefonso, Segovia, pieza de la chimenea junto al tocador, 1746, nº 677; La Granja, pieza cuadrada inmediata al dormitorio, 1766, nº 677; Palacio de Aranjuez, Madrid, pieza de música, 1794, nº 677; Aranjuez, Consejo de Estado, 1818, nº 677).

Bibliography +

Salas, Xavier de, Museo del Prado. Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Valdivieso, Enrique, Pintura Holandesa del siglo XVII en españa, Universidad, Valladolid, 1973, pp. 205-206, 402.

Espinós, A.; Orihuela, M. y Royo Villanova, M. [et al.], ''El Prado disperso''. Cuadros depositados en Salamanca. ''Casa de la Tierra'', Cámara Oficial de Comercio, Boletín del Museo del Prado, V, 1984, pp. 132.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, I, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. nº1491.

Aterido Fernández, Ángel; Martínez Cuesta, Juan; Pérez Preciado, José Juan, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio. Inventarios Reales, II, Fundación de Apoyo de la Historia, Madrid, 2004, pp. 507/ nº1338.

Orihuela, Mercedes, 'El Prado disperso en el Museo de Salamanca' en Tres tablas de un retablo : el antiguo retablo del convento..., Junta de Castilla y León, Conseje, Valladolid, 2005, pp. 122.

Posada Kubissa, Teresa, Pintura holandesa en el Museo Nacional del Prado. Catálogo razonado, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2009, pp. 158-159.

Posada Kubissa, Teresa, El paisaje nórdico en el Prado: Rubens, Brueghel, Lorena, Museo Nacional del Prado, 2011, pp. 116-118,162 / 40.

Posada Kubissa, Teresa, Rubens, Brueghel, Lorrain. A Paisagem Nórdica do Museu do Prado, Museu Nacional de Arte Antiga - INCM - Museo Nacional del Prado, Lisboa, 2013, pp. 114,159 n.40.

Other inventories +

Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 677.
677-678 / Dos Pinturas en Tabla, de mano no conocdª que reptªn. dos Marinas en la una, un Nauio con tempestad: En la otra dos Marchantes en bonanza tienen à media vara menos quatro dedos de alto, y dos pies de ancho. Marcos dorados lisos ... 2

Inv. Testamentaría Isabel Farnesio, La Granja, 1766. Núm. 677.
Pieza quadrada immediata al Dormitorio [...] 677, 678 / Ôtros dos paises de marina marcos dorados lisos en tabla, de dos pies y medio de largo, y pie, y medio de alto, valen seiscientos rrs

Inv. Testamentaría Carlos III, Aranjuez, 1794. Núm. 677.
Pieza de musica [...] {203} 677 / Un quadro de dos pies de largo y uno y quarto de alto. Vistas de marina con un nabio en tempestad. Adan Villarts. ... 1000

Inv. Fernando VII, Aranjuez, 1814-1818. Núm. 677.
Consejo de Estado [...] {20963} 677 / Dos pies largo cinco quartas alto, vistas de marina con navio en tempestad = Adan Villart = lo mismo el 678 navio en bonanza

Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, 1834. Núm. 101.
SALÓN 1º / ESCUELA HOLANDESA / Ciento y uno. Borrasca / Anónimo / Tª / 2660

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1491.
Escuela holandesa. / 1491. Borrasca. (tabla.) / Alto 1 pie, 4 pulg; ancho 2 pies, 6 pulg

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 1957.
1957.-(1491-N.)-Marina.-Un navío corriendo una borrasca.-Compañero del anterior./ Col. de Doña Isabel Farnesio, Pal. de San Ildef./ Alto 0,37; ancho 0,33.-L.

Exhibitions +

Rubens, Brueghel, Lorena. El paisaje nórdico en el Prado
Lisboa
03.12.2013 - 30.03.2014

Displayed objects +

Flag

Transport, Maritime / Transport, River

Update date: 16-01-2020 | Registry created on 28-04-2015

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up