The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Table with Desserts
Benedetti, Andries
Close Continuar a ficha de la obra

Benedetti, Andries

1636, 1650

See author's file

Table with Desserts

Second third of the XVII century. Oil on canvas

In a room open to a landscape is a table with various foodstuffs, along with metalwork, dishes and even a pipe. The placement of numerous objects on a broad wooden surface is customary in works by Jan Davidsz de Heem (1606-1683/1684), to whom this work was first attributed. It had previously been considered the work of Benedetti through comparison with his other still lifes. The casual aspect offered by the arrangement of the elements is customary in mid-seventeenth-century Flemish and Dutch still lifes, but here it has been interpreted as symbolic. The oysters, for example, allude to the sin of lust, in contrast to the nearby grapes, which are a traditional Christian symbol. The pipe has also been interpreted as a symbol of hedonist abandonment to pleasures and vices, a criticism of the custom of smoking, which was very much in fashion in the North. This work was first listed in 1746 in Queen Isabel de Farnesio's collection at La Granja Palace.

Technical data

Related artworks

Table
Oil on canvas, 1636 - 1650
Inventory number
P002091
Author
Benedetti, Andries
Title
Table with Desserts
Date
Second third of the XVII century
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 121 cm.; Width: 147 cm.
Provenance
Royal Collection (Collection of Isabel Farnesio, Royal Palace of La Granja de San Ildefonso, Segovia, “pieza del tocador”, 1746, n. 712; La Granja Palace, “pieza última del cuarto del rey”, 1766, n. 712; Royal Palace of Aranjuez, Madrid, “pieza de trucos”, 1794, n. 712; Aranjuez Palace, “pieza de trucos”, 1818, n. 712)

Bibliography +

Palacio del Real Sitio de San Ildefonso. La Granja., Inventario General Pinturas, Muebles y otras alhajas de la Reina Nuestra Señora que tiene en el Palacio del Real Sitio de San Ildefonso, Madrid, 1746, pp. 60.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Valdivieso, Enrique, Pintura Holandesa del siglo XVII en españa, Universidad, Valladolid, 1973.

Díaz Padrón, Matías, Museo del Prado: catálogo de pinturas. Escuela flamenca, I, Museo del Prado; Patrimonio Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 23.

Greindl, Edith, Les peintres flamands de nature morte au XVII siecle, Editions D'Art Michel Lefebvre, Paris, 1983, pp. 337.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 51.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.

Díaz Padrón, Matías, El siglo de Rubens en el Museo del Prado: catálogo razonado, Prensa Ibérica, Barcelona, 1996, pp. 150.

El bodegón, Galaxia GutenbergCírculo de Lectores, Madrid, 2000, pp. lám.48.

Aterido Fernández, Ángel; Martínez Cuesta, Juan; Pérez Preciado, José Juan, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio. Inventarios Reales, II, Fundación de Apoyo de la Historia, Madrid, 2004, pp. 359.

Other inventories +

Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 712.
Dos Pinturas en Lienzo, de Autor Flamenco, que reptªn dos Messas, la una tiene encima una Empanada rota, un Jarro como de plata, un plato con tres Melocotones, y diferentes Frutas encima de una Silla, en su respaldo un paño blanco. La otra él Mantel medio leuantado, y diversidad de Frutas, un Jarro, un pedazo de Queso, y una Pipa. Tienen â quatro pies, y seis dedos de alto, y cinco y uno de ancho. Marcos dorados lisos...2

Inv. Testamentaría Isabel Farnesio, La Granja, 1766. Núm. 712.
Ôtro [quadro] de cinco pies de alto, y seis de largo, marco dorado liso, representa varias cosas de comer, vale quinientos rrs

Inv. Testamentaría Carlos III, Aranjuez, 1794. Núm. 712.
Pieza de Trucos [...] {249} 712 / Otra [pintura] de la misma medida que la antecedte. [cinco pies y tres dedos de largo y quatro y quarto de alto] Una mesa con manteles a medio poner, y en ella dibersidad de frutas ... 1500

Inv. Fernando VII, Aranjuez, 1814-1818. Núm. 712.
Pieza de Trucos [...] {20978} 712 / Igual [cinco pies largo quatro y quarto alto], mesa con manteles a medio poner y diferentes frutas

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 1196.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1196.
ESTILO DE HEMM / 1196. BODEGON CON UN MANTEL CAIDO. / DIFERENTES VASIJAS, UN GRAN TROZO DE QUESO, UVAS, LIMONES, ETC.; TODO SOBRE UNA MESA JUNTO A UNA PARED CON COLUMNAS, POR ENTRE LAS CUALES SE VE EL CAMPO. / ALTO 4 PIES, 4 PULG; ANCHO 5 PIES, 2 PULG, 6 LIN.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 1393.

There are no temporary exhibitions related to this work

Displayed objects +

Cheese

Glasses and Goblets: Posible copa de vidrio con pierna de balaustre.

Basket

Knife

Pitchers / Jugs: Jarra de metal plateado

Plate: Plato de metal plateado

Saucer: Salvilla o frutero de metal plateado

Goblets (no glass): Dos copones de orfebreríam en metal dorado y estilo gótico (parecen de procedencia centrourepea).

Pipe: Pipa de fumar, de material blanco (¿marfil o hueso?) y larga boquilla; a su lado aparece una mecha para encender

Update date: 25-07-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Benedetti, Andries

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up