The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Tabletop of the Papal Nuncio, Innocenzo Massimo
Galleria dei Lavori, Florencia
Close Continuar a ficha de la obra

Galleria dei Lavori, Florencia

See author's file

Tabletop of the Papal Nuncio, Innocenzo Massimo

1624. Chalcedony, Red jasper, Paragone Room 049

This tabletop has a decoration of floral motifs, insects and birds typical of Florentine manufacture of the early seventeenth century, in contrast to the earlier more geometrical style. This new approach was based on designs by Jacopo Ligozzi, court painter to the Grand Duke Francesco II de’ Medici. Innocenzo Massimo gave this tabletop to Philip IV when he was bishop of Catania.

Technical data

Inventory number
O000431
Author
Galleria dei Lavori, Florencia
Title
Tabletop of the Papal Nuncio, Innocenzo Massimo
Date
1624
Technique
Inlay
Medium
Chalcedony; Red jasper; Paragone
Dimension
Height: 152 cm.; Width: 107.5 cm.; Weight: 293 Kg.
Provenance
Colección Real (Real Alcázar, Madrid, guardajoyas, 1636, s.n.; Real Alcázar, Madrid, alcova de la Galería del Mediodía, 1666; Palacio del Buen Retiro, Madrid, 1700); Museo de la Trinidad.

Bibliography +

González-Palacios, Alvar, Il Gusto Dei Principi. Arte Di Corte del XVII e del XVIII Se..., Longanesi & C, 1993, pp. 400-403, nº 716.

Mesas de piedras duras en el Museo del Prado, Galería Antiquaria, 1996, pp. 28-34.

González-Palacios, Alvar, Las colecciones reales españolas de mosaicos y piedras duras, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2001, pp. 93-96, nº 12.

García Cueto, D., 'I doni di Monsignor Innocenzo Massimo alla corte di Spagna e la crisi di uno stile diplomatico' En:, L'Arte del Dono. Scambi artistici e diplomazia tra Italia e Spagna, 1550-1650. Studi della Biblioteca Hertziana 8. Jornata di studi 14-15 enero 2008, Milan, 2013, pp. 201-221 [209-210 nt.43. f.6 L.11].

Barbeitio, J. M, De arte y arquitectura. El Salón de los Espejoa en el Alcázar de Madrid, Boletín del Museo del Prado., XXXIII, 2015, pp. 24-43 [34].

Garcia Cueto, David, 'Potere e distinzione . I marmi policromi italiani nella Spagna del Seicento' En: Splendor marmoris: i colori del marmo, tra Roma e l'Europa, De Luca editori d'arte,, 2016, pp. 197-218 [201-202 f.5].

Other inventories +

Inv. Felipe IV, Alcázar de Madrid, 1636. Núm. s. n..
Pieça nueva sobre el Çaguan y puerta Prinçipal de el Palaçio [...] [433] Bufete. Un bufete de piedra de mármol negro y enbutido de muchas flores y un papagayo en medio de diferentes colores que esta picando una guinda. Esse le embió el Nunçio Máximo siendo Obispo de Catania, que se hiço en Florençia, y esta dado pulimento, tiene de largo más de çinco pies y de ancho quatro, y los pies son de madera dorada.

Inv. Museo de la Trinidad, Escultura. Núm. 92.
Una mesa de despacho, con diez cajones, de pino, chapeada de caoba, con su piedra negra encima, incrustada de piedras finas, formando diferentes adornos de flores, con una guirnalda enmedio también de flores y en el centro también un Loro: (le faltan los remates en los pies ó sean las ruedas y mutilada de una esquina) / Autor / Alta 0,81 ancha 1,08 larga 1,52 // notas: (No existe mas que el tablero). // (Pasó al Museo del Prado)

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 049 (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Garland

Update date: 17-10-2019 | Registry created on 02-12-2015

Other works by Galleria dei Lavori, Florencia

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up