The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Adoration of the Shepherds
Murillo, Bartolomé Esteban
Close Continuar a ficha de la obra

Murillo, Bartolomé Esteban

Sevilla, 1617 - Sevilla, 1682

Miniatura autor See author's file

The Adoration of the Shepherds

Ca. 1650. Oil on canvas

The shepherds gather around the Christ Child to adore him and offer him their gifts: a lamb, some hens and a basket of eggs, in a scene that is conceived as a humble counterpart to the Adoration of the Magi. The composition, chiaroscuro technique and figure types suggest a knowledge of the work of Ribera.

Multimedia

Technical data

Related artworks

The Adoration of the Shepherds
Taille douce: etching and engraving on wove paper, 1791 - 1800
The Adoration of the Shepherds
Scraper on wove paper, 1832 - 1837
The Adoration of the Shepherds
Lithographic aquatint on wove paper, 1832 - 1837
The Adoration of the Shepherds
Pen lithography on wove paper, 1832 - 1837
Museo del Prado, sala de la reina Isabel II
Gelatin / Collodion on photographic paper, Ca. 1899
Adoración de los pastores
Albumen on photographic paper, 1865 - 1866
Museo del Prado, vista de la sala de Murillo
Gelatin / Collodion on photographic paper, 1900 - 1907
Inventory number
P000961
Author
Murillo, Bartolomé Esteban
Title
The Adoration of the Shepherds
Date
Ca. 1650
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 187 cm.; Width: 228 cm.
Provenance
Royal Collection (Collection of Florencio Kelly, Madrid; Acquired by Carlos III, 1764; Palacio Real Nuevo, Madrid, pieza de conversación de la serenísima infanta, 1772, nº 34; Palacio Real Nuevo, Madrid, pieza de vestir, 1794, nº 34; Palacio Real, Madrid, [1ª] pieza de vestir, 1814-1819, nº 34).

Bibliography +

Palacio Nuevo de Madrid, [s.n], Madrid, 1794.

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del Rey Fernado VII, Madrid, 1834, pp. 13 / nº145.

Mayer, August L., Historia de la Pintura Española, Espasa Calpe, Madrid, 1928, pp. 309.

Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del arte hispánico, IV, Salvat, Madrid, 1945, pp. 344.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

San José en el arte español, Dirección General de Bellas Artes, Comisaría Gener, Madrid, 1972, pp. nº34.

Ponz, Antonio, Viage de España: en que se da noticia de las cosas mas apreciables, y dignas de saberse, que hay en ella, Atlas, Madrid, 1972, pp. 199.

Haraszti-Takacs, Marianne, Murillo, Korvina, Budapest, 1977, pp. nº8.

Gaya Nuño, Juan Antonio, La obra pictórica completa de Murillo, Noguer, Barcelona, 1978, pp. nº29.

Esteban, Claude, Tout L'Oeuvre Peint de Murillo, Flammarion, Paris, 1980, pp. nº29.

Angulo Íñiguez, Diego, Murillo, Espasa-Calpe, Madrid, 1981, pp. nº222.

Cañedo-Arguelles, Cristina, Arte y teoría: la contrarreforma y España, Universidad, Arte-Musicología Servicio de Publica, Oviedo, 1982, pp. lám. 32.

Bartolome Esteban Murillo 1617-1682, Royal Academy of Arts, Londres, 1982, pp. 164 / nº18.

Bartolomé Esteban Murillo: (1617-1682), Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas, Madrid, 1982, pp. 140 / nº18.

Zierer, Otto, Die Grossen Ereignisse Der Weltgeschichte, Bertelsmann, Gutersloh, 1982, pp. 298.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 446.

De Greco à Picasso, Ministerio de Cultura, Madrid, 1987, pp. 218 / nº56.

Pruvost-Beaurain, C., Marie: les grands imagiers racontent sa vie, Gautier- Languereau, Paris, 1990, pp. 34.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.

Ayala Mallory, Nina, Del Greco a Murillo: la pintura española del Siglo de Oro, 1, Alianza, Madrid, 1991, pp. 197 / lám. 172.

Valdivieso, Enrique, Murillo Sombras de la Tierra, Luces del Cielo, Silex, Madrid, 1991, pp. 80.

Pérez Sánchez, Alfonso E., De pintura y pintores: la configuración de los modelos visuales en la pintura española, Alianza, Madrid, 1993, pp. lám. 226.

Museo Nacional del Prado, Pintura barroca española: guía, Museo Nacional del PradoAldeasa, Madrid, 2001, pp. 172.

El joven Murillo, Museo de Bellas Artes de Bilbao :, 2009, pp. 17-43.

Valdivieso, Enrique, Murillo: catálogo razonado de pinturas, El Viso, 2010, pp. nº43 p.43,293.

Leira, Amelia, 'Fuentes para el estudio de la indumentaria española en los siglos XVI-XVII' En: Vestir a la española en las cortes europeas (siglos XVI y XVII), I, CEEH, Madrid, 2014, pp. 183-206 [196 f.3].

Castillo Álvarez, Silvia, Marcos, muebles y maderas: obras de carpintería, ebasnistería y enmarcado en el Museo del Prado (1818-38), Boletín del Museo del Prado, XXXIII, 2015, pp. 100-111 [108 f.7].

Other inventories +

Inv. Carlos III, Palacio Nuevo, 1772. Núm. 34.
Pieza de conversascion de la Serma. Infanta [...] {12926} 34 / = Queli = Dos pinturas iguales la vna de la Encarnación y la otra del Nacimiento de Cristo de dos varas y media de largo y dos de caida originales de Murillo

Inv. Testamentaría Carlos III, Palacio Nuevo, 1794. Núm. 34.
Pieza de Bestir [...] {61} 34 / Dos [quadros] de dos varas y media de largo y dos de alto, el uno la Anunciación y el otro el nacimiento. Murillos, los dos en ... 80.000

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. 34.
[1ª] Pieza de vestir [...] {21199} 34 / Dos varas y media largo dos de alto, la Anunciación y el Nacimiento = Murillo

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 191.
Murillo. / 191. La adoración de los pastores (C.L.) (C.N.) / Alto 6 pies, 8 pulg, 6 lin; ancho 8 pies, 2 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 859.
859.-La Adoración de los pastores. / Alto 1,87. Ancho 2,28.-Lienzo. / María, arrodillada junto al pesebre, donde tiene echado á su divino Hijo, levanta el pañal en que estaba envuelto para que le vean unos sencillos pastores, que han acudido á adorarle y ofrecerle sus humildes dádivas. El más anciano de éstos, hincadas ambas rodillas y juntas las manos, vestido de un pobre sayo pardo, por cuya rotura asoma un pellico que lleva debajo, y descalzo de pié y pierna, contempla lleno de admiracion y fe al Dios humanado en el tierno infante, á quien se propone dar en ofrenda dos gallinas...

Exhibitions +

Cinco Siglos de Arte Español
París
05.10.1987 - 05.01.1988

Location +

Room 017 (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Eggs

Basket

Update date: 19-12-2018 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Murillo, Bartolomé Esteban

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up