The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Adoration of the Shepherds
Bassante, Bartolomeo
Close Continuar a ficha de la obra

Bassante, Bartolomeo

Brindisi, 1618 - Nápoles, 1650

See author's file

The Adoration of the Shepherds

First half of the XVII century. Oil on canvas. Not on display

This is one of the few works known with certainty to be by Bassante, a disciple of Ribera whom Italian sources refer to as Passante. Here, he appears much closer to the elegant academicism of Stanzione or Cavallino than to Ribera’s powerful naturalism. Specifically, the nervous instability of the figures is drawn directly from Cavallino. Despite this work’s signature, it was attributed to Castiglione in the 1746 inventory of Elizabeth of Farnesio’s property. By 1774, however, it was already listed as a work by Bassante (Text drawn from Pérez Sánchez, A. E.: Pintura italiana del siglo XVII, Museo del Prado, 1970).

Technical data

Inventory number
P000047
Author
Bassante, Bartolomeo
Title
The Adoration of the Shepherds
Date
First half of the XVII century
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 99 cm.; Width: 131 cm.
Provenance
Royal Collection (Elizabeth of Farnesio Collection, La Granja de San Ildefonso Palace, Segovia, "salón donde comían sus majestades", 1746, n. 763; La Granja Palace, "cuarta pieza de azulejos", 1766, n. 763; La Granja Palace, 1794, n. 763; La Granja Palace, 1814-1818, n. 763).

Bibliography +

Hernández Perera, Jesús, Bartolomé Bassante y el Maestro del Anuncio a los Pastores, Archivo español de arte, 30, 1957, pp. 211.

Bologna, Ferdinando, Francesco Solimena, L'Arte Tipografica, Nápoles, 1957, pp. 31.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Pintura italiana del S. XVII en España, Universidad Fundación Valdecilla, Madrid, 1965, pp. 377-378.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Pintura italiana del siglo XVII: exposición conmemorativa del ciento cincuenta aniversario de la fundación del Museo del Prado, Ministerio de Educación y Ciencia, Dirección General de Bellas Artes, Comisaría General de Exposiciones, Madrid, 1970, pp. 56 - 57 n.11.

Causa, R, La pittura del Seicento a Napoli dal naturalismo al barocco, Napoles, 1972, pp. 915-994 [929-930, 974 nota 54].

Civiltà del Seicento a Napoli, Electa, Nápoles, 1984, pp. 190.

Museo Nacional del Prado, Pintura napolitana: de Caravaggio a Giordano, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 74 Lám. 6.

De Vito, G., Alla ricerca del 'vello d'oro' (appunti di un viaggio), Ricerche sul '600 napoletano, 1986, pp. 119-158 [122-123].

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Inventario general de pinturas (I) La Colección Real, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. 552.

Spinosa, Nicola, Ancora sul' Maestro dell' Anuncio ai Pastori, Bartolomeo Bassante e Antonio de Bellis, Studi di Storia dell'Arte, 2000, pp. 177-184 [180-181].

Aterido, A.; Martínez Cuesta, J.; Pérez Preciado, J. J., Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio: inventarios reales, II, Fundación de Apoyo de la Historia, Madrid, 2004, pp. 357.

Causa, S., La Strategia dell' attenzione. Pittori a Napoli nel primo Seicento, Napoli, 2007, pp. 97-98.

Spinosa, Nicola, Ritorno al barocco: da Caravaggio a Vanvitelli, Electa Napoli - Arte'm, Nápoles, 2009, pp. 211-212 n.106.

Spinosa, Nicola, Grazia e tenerezza 'in posa'. Bernardo Cavallino e il suo tempo 1616-1656, U. Bozzi, Roma, 2013, pp. 449 D3.

Marshall, Christopher R., Baroque Naples and the industry of painting, Yale University Press,, 2016, pp. 57.

Other inventories +

Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 763.
Dos Pintura en Lienzo, de mano de Benito Castellòn, que representan la una, el Sacrificio de Noe que hace à Dios, despues de hauer salido de el Arca con sus Hijos. La otra un Nacimtº donde Ntrâ Srª enseña el Niño à dos Pastores. Tienen tres pies, y meº de alto; quatro y doce dedos de ancho. Marcos dorados antiguos...2

Inv. Testamentaría Isabel Farnesio, La Granja, 1766. Núm. 763.
Ôtro con marco tallado, y dorado de quatro pies de alto, por cinco de largo, representa un Nacimiento, de Bartolome Basante, vale quatro cientos y cincuenta rrs

Inv. Fernando VII, La Granja, 1814-1818. Núm. 763.
{20362} 763 / igual [cinco pies de largo quatro de alto] el Nacimiento Bartolome Basanti

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 1856.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 2089.
B. Vasante / 2089. Adoracion de pastores. / Alto 3 pies, 6 pulg, 7 lin; Ancho 4 pies, 8 pulg, 6 lin.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 57.

Catálogo Museo del Prado, 1910. Núm. 47.

Inscriptions +

Bartolomeo Bassante / F.
Inscribed in black. Front, lower left corner

1856.
Inscribed in orange. Front, lower right corner

2089
Inscribed in orange. Front, lower right corner

GLORIA DEO
Inscribed in black. Front, upper left corner

LAOBRANOTIENETRANSCRIPCIONES

Exhibitions +

Ritorno al Barocco. Da Caravaggio a Luigi Vanvitelli
Nápoles
10.12.2009 - 11.04.2010

Update date: 19-01-2021 | Registry created on 02-12-2015

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up