The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Assumption of the Virgin
Alfaro y Gómez, Juan
Close Continuar a ficha de la obra

Alfaro y Gómez, Juan

Córdoba, 1643 - Madrid, 1680

See author's file

The Assumption of the Virgin

1668. Oil on canvas. On display elsewhere

Various Angels playing instruments surround the Virgin, including one at the right with a lute whose instrument and technique are very believably represented. At his side, two other musician angels play a violin and a diatonic harp. All around them, a chorus of angels sings from sheet music.

This canvas exemplifies the work of Juan de Alfaro, an artist relatively unknown in comparison to other painters of his generation. Visibly based on Rubens´s models, it defines the light, dematerialized technique derived from Velázquez and related to Mazo. The cool, gray colors, loose brushstrokes and use of thin, light-colored lines at the edges of the luminous areas clearly convey his approach.

This work may have been one of Various medium-sized paintings […] of the life of the Virgin mentioned by Ponz (1800, V, 2nd division, paragraph 7) in the chapel of the last room alongside the Gospel at the church of La Magdalena. Ceán (1800, I, pp. 13-16) does not register it.

Technical data

Inventory number
P003274
Author
Alfaro y Gómez, Juan
Title
The Assumption of the Virgin
Date
1668
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 186 cm.; Width: 145 cm.
Provenance
Madrid, Augustinian Convent of Santa María Magdalena; Museo de la Trinidad

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio, Catálogo provisional, historial y razonado del Museo Nacional de Pinturas, Madrid, 1865, pp. 33.

Espinós, Adela; Orihuela, Mercedes y Royo Villanova, Mercedes, ''El Prado disperso''. Cuadros depositados en Madrid. I. Iglesia de San Francisco el Grande, Boletín del Museo del Prado, I, 1980, pp. 51.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Carreño, Rizi, Herrera y la pintura madrileña de su tiempo, Ministerio de Cultura. Banco Herrero, Madrid, 1986, pp. 279.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, II. Museo de la Trinidad, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1991.

Álvarez Lopera, José, El museo de la Trinidad: historia, obras y documentos, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2009, pp. 82.

Other inventories +

Inv. Museo de la Trinidad, Pintura. Núm. 723.
723. / La Asunción de N.tra Señora sobre un trono de niños en primer término se ven varias figs al redor del sepulcro figs medio nat.l y cuerpo entº / Autor fº Dionisio Alfaro / R.do alto 1,86 1/2 ancho 1,45 1/2 // F.do r.do y sin marco y colg.do en id.id. / Nº 1 / S.S.

Catálogo Museo de la Trinidad, 1865. Núm. 723.
ESCUELA MADRILEÑA. [...] D. JUAN ALFARO Y GAMEZ. [...] 723. La Asuncion de Nuestra Señora. / Lienzo.-Al. 1,85.-An. 1,46.-Fig. m. n. / Firmado, D. Juan Alfaro, Picturae studiosus, F.ª 1668. / Los santos Apóstoles y las Marías contemplan á la Santísima Virgen, que sube al cielo rodeada de ángeles.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Madrid - Iglesia de San Jerónimo El Real (Deposit)

Displayed objects +

Music, Illegible: En manos de los ángeles cantores, a ambos lados del registro superior, aparecen varias partituras. De los que se puede ver el formato, se han representado como libros en vertical, encuadernados, con un número importante de páginas.

Harp, diatonic: Ángel con arpa en el coro del ángulo superior derecho. Se ha trazado la característica forma triangular del arpa sin ofrecer más detalles. Se advierte una parte curva donde debería estar la caja.

Lute: Ángel con laúd en el ángulo superior derecho de la composición. El instrumento tiene caja periforme y mástil corto y ancho. La posición del tañedor es correcta, aunque no se han descrito los detalles. El laúd evoluciona a partir de su ancestro directo, el “ud”, original de Medio Oriente que aparece en Occidente en los siglos IX y X. Floreció en toda Europa desde el medioevo al siglo XVIII.
A mediados del siglo XVII el laúd era uno de los instrumentos más apreciados en Europa para la música doméstica, especialmente en Centro Europa.

Violin: Ángel con violín formando parte del coro en el ángulo superior derecho de la composición. Apenas se aprecia el instrumento ni el tañedor, situado detrás del laudista.

Update date: 25-07-2019 | Registry created on 28-04-2015

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up