The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Beheading of Saint John the Baptist and Herod’s Banquet
Strobel el Joven, Bartholomäus
Close Continuar a ficha de la obra

Strobel el Joven, Bartholomäus

Breslavia (hoy Wroclaw), 1591 - Torum

The Beheading of Saint John the Baptist and Herod’s Banquet

1630 - 1633. Oil on canvas, 280 x 952 cm.

This work depicts the martyrdom of Saint John the Baptist due to the perfidy of Salome, who asked for his head after seducing King Herod with her dancing. Strobel, a painter of Polish origin, tells the story on an enormous stage that represents to moment of the martyrdom on the far right, where we can see the saint´s decapitated body. On the other side of the large column, the figure of Salome shows a platter with John´s head to Herod, who is terrified. The rest of the painting to the left shows the banquet, which the painter depicts with innumerable figures, in the manner of a court celebration. The left end of the painting includes various portraits of contemporaneous figures, including Emperor Fernando II and Imperial General Wallenstein. The figures´ strong expressionism and the singularity of this highly horizontal composition are this work´s salient characteristics. As is a taste for precisely rendered details, sumptuousness, and a use of light that was customary in the works of this artist. In 1746, this work was in Queen Isabel Farnesio´s collection at La Granja Palace.

Technical data

Inventory number
P01940
Author
Strobel el Joven, Bartholomäus
Title
The Beheading of Saint John the Baptist and Herod’s Banquet
Date
1630 - 1633
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 280 cm.; Width: 952 cm.
Provenance
Royal Collection (Collection of the Bishop of Wroclaw, Palace of Nysa, Poland, 1630-1633?; Collection of Isabel Farnesio, Royal Palace of La Granja de San Ildefonso, Segovia, “salón donde comían sus majestades”, 1746, n. 761; La Granja Palace, “cuarta pieza de azulejos”, 1766, n. 761; Royal Palace of Aranjuez, Madrid, “pieza de cenar”, 1794, n. 761; Aranjuez Palace, “sala de corte del rey”, 1818, n. 761)

Bibliography +

Palacio del Real Sitio de San Ildefonso. La Granja. 1746, Inventario general Pinturas, Muebles y otras alhajas de la Reina Nuestra Señora que tiene en el Palacio del Real Sitio de San Ildefonso, Madrid, 1746, pp. 65.

Inventario del Real Palacio de Aranjuez. 1818, Madrid, 1818.

Pariset,F.G, Peintures de Jeques de Bellange LES BEAUX-ARTS.SOCIETE D EDITION ET, 1936, pp. 235.

Bousquet, J., ¿Quien es el autor de la degollación de San Juan Bautista del Prado? FUNDACION LAZARO GALDIANO, 1959, pp. 349.

Sánchez Mazas, R. Sánchez Cantón, F.J., Europaischen allegori. Prado Nr.1940 ein Meisterwerk des Manierismus, Munich F.Bruckmann, 1961.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Madrid Museo del Prado, 1972, pp. 839.

Steingraber, Erich, Deutsche und niederlandische malerei zwischen Renaissance und Barock, Munich Bruckmann, 1973, pp. 61-62.

Museo Nacional del Prado., Museo del Prado : catálogo de las pinturas /, Madrid Museo del Prado,, 1985, pp. 830.

Seghers, L., Los enigmas de un cuadro del Museo del Prado FUNDACION LAZARO GALDIANO, 1987, pp. 348-356.

Ossowski, Z., La degollación de San Juan Bautista y el banquete de Herodes del Museo del Prado MUSEO DEL PRADO, 1989, pp. 13-23.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Madrid Museo del PradoEspasa Calpe, 1990, pp. n.1641.

Tylicki,J, Adoracja Chrystusa ukrzyzowanego. Bartolomieja Strobla w Toruniu proba interpretacji, Torún, 1991, pp. 249-261.

Szczepinska-Tramer, J., EL Festín de Herodes: Notas sobre el cuadro de Bartholomäus Strobel FUNDACION LAZARO GALDIANO, 1991, pp. 2-15.

Destot, Marcel, Peintures des Écoles du Nord. La collection du Musée de Grenoble, Paris Réunion des Musées Nationaux, 1994, pp. 208-209.

Aterido, Angel, Colecciones de Pintura de Felipe V e Isabel Farnesio : Inventarios Reales, Madrid : Fundacion de Apoyo de la Historia, 2004, pp. 471.

Ribas, Rosa, Misterio en el Prado. El enigma del ''cuadro del ascensor''., 2006.

Other inventories +

Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 761.
Una Pintura en Lienzo, de distintas manos, que reptª la Cena de Herodes en el Gran Banquete que tubo, y la degollacion del Bauptª poblado de distintas Figuras. Tiene diez pies de alto, y treinta y quatro y meº de ancho. Marco dorado liso con seis Targetas ... 1

Inv. Testamentaría Isabel Farnesio, La Granja, 1766. Núm. 761.
Quarta Pieza de Azulejos [...] 761 / Ôtro quadro con marco dorado, y quatro targetas à las esquinas, y dos en medio, de once pies de alto, y treinta y cinco de largo, representa el Banquete de Herodes, degollacion del Bautista, y Herodias, que presenta la Caveza à Herodes, vale treinta mil reales

Inv. Testamentaría Carlos III, Aranjuez, 1794. Núm. 761.
Pieza de Cenar [...] {43} 761 / Un quadro de 34 pies y quarto de alrgo y 10 de alto; El vanquete de Herodes y la degollación del Bautista; de diferentes manos ... 50000

Inv. Fernando VII, Aranjuez, 1814-1818. Núm. 761.
Sala de Corte del Rey [...] {20640} 761 / La degollacion de san Juan Bautista con trages a la antigua treinta y quatro pies de largo diez de alto de varios autores

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 1641.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1641.
Escuela flamenca / 1641. la Degollación de san Juan Bautista. / Ocupa la parte principal de este inmenso cuadro el banquete de Herodes Antipas, al cual llega Salome con la cabeza del Bautista que acaba de cortar el verdugo. Todos los personages de este cuadro tienen el carácter de retratos de la época del pintor. Esta ejecutado por dos autores diversos. El ultimo termino y el grupo de la derecha son de otra mano que el resto del cuadro. Muchas interpretaciones se han dado de esta obra, suponiendo algunos que representa el arresto y muerte del príncipe Carlos, hijo de Felipe 2º, con otras varias sátiras sobre este hecho histórico. Lo único positivo es que en ella se encuentran los retratos de muchos príncipes contemporáneos de Felipe 3º. / Alto 10 pies; ancho 34 pies, 4 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 1882a.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 011B (On Display)

Update date: 29-01-2016 | Registry created on 28-04-2015

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up