The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The dead Christ supported by an Angel
Messina, Antonello de
Close Continuar a ficha de la obra

Messina, Antonello de

Messina, 1430 - Messina, 1479

The dead Christ supported by an Angel

1475 - 1476. Mixed method on panel, 74 x 51 cm.

Antonello was trained in Naples, the Italian city most influenced by Flemish painting. He later worked in Sicily and mainland Italy. In 1475 he traveled to Venice and, while this work was painted on his return to Messina, the city visible in the background, it would not be understandable without reference to Giovanni Bellini. Bellini painted versions of the Pietà that gave Antonello a compositional reference (the placement of Christ in the foreground), as well as an iconographical one (the inclusion of angels). Antonello´s painting is technically virtuoso, combining a meticulous calligraphy of northern origin —visible in the landscape and in Christ´s hair— with a monumental treatment of the anatomy and a concern for volume and perspective that are clearly southern.

Check the encyclopaedia

Technical data

Inventory number
P03092
Author
Messina, Antonello de
Title
The dead Christ supported by an Angel
Date
1475 - 1476
Technique
Mixed method
Support
Panel
Dimension
High/Height: 74 cm.; Width: 51 cm.
Provenance
Matías Yañez Rivada, Monforte de Lemos (Lugo), 1881; acquired by Rosa de Mendiluce in 1881, from whom it passed to his grandson Juan Miguel Albisu. Acquired by the Prado Museum in 1965.

Bibliography +

Sánchez Cantón, Francisco Javier (1891-1971)), Fuentes literarias para la historia del arte español /, Madrid Junta para ampliación de estudios e investigacione, 1934, pp. 157.

Heinemann, Fritz, Giovanni Bellini e i Belliniani, Venecia Neri Pozza Editore, 1959, pp. 7.

Salas, Xavier de, Un tableau d'Antonello de Messine au Musée du Prado LES BEAUX-ARTS.SOCIETE D EDITION ET, 1967, pp. 125-138.

Arte Veneta. Alfieri,, 1967, pp. 263-266.

L'Oeil : revue d'art. Sedo,, 1968, pp. 9-10, 34.

Angulo, Diego, Exposición de las principales adquisiciones... DPTO. Hº ARTE DIEGO VELAZQUEZ, 1969, pp. 311.

Museo Nacional del Prado, Principales adquisiciones de los últimos diez años: [1958-19, Madrid Museo del Prado, 1969, pp. 13-15.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Diez años de adquisiciones para el Museo del Prado FUNDACION LAZARO GALDIANO, 1969, pp. 368.

Huse, Norbert, Studien Zu Giovanni Bellini, Berlin.Nueva York Walter de Gryler, 1972, pp. 27 / lám. 18.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Madrid Museo del Prado, 1972.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: pintura italiana anterior a 1600, Madrid Gredos, 1979, pp. 52-54.

Previtali, Giovanni, Da Antonello da Messina a Jacopo da Antonello. 2. Il ''Cristo deposto'' del Museo del Prado, 1980, pp. 45-57.

Sciascia, Leonardo, L'Opera Completa Di Antonello Da Messina, Milan Rizzoli, 1981.

Tramontana, S., Antonello Da Messina, Roma De Luca Editore, 1982, pp. 46, 186-189.

Museo Nacional del Prado., Museo del Prado : catálogo de las pinturas /, Madrid Museo del Prado,, 1985, pp. 420.

Bertelli, C., Storia Dell'Arte Italiana. Vol. I, Milan ElectaBruno Mondadori, 1986, pp. 371.

Sricchia Santoro, Fiorella, Antonello et L'Europe, Milan Jaca Book, 1986, pp. 140 / lám.41.

Brown, David Alan., Andrea Solario., Milan Electa,, 1987, pp. 28 / lám. 6.

Franchi, Elisabetta, Storia Dell'Arte Italiana, Milan ElectaMondadori, 1988, pp. 34, nº42.

La Pittura nel VenetoIl Quattrocento, Milan Electa, 1990, pp. 444 / lám. 514.

Doce artistas de vanguardia en el Museo del Prado:Saura, Bar, Madrid Mondadori, 1990, pp. 194.

Held, Heinz-Georg, Engel. Geschichte Eines Bildmotivs, Koln Dumont, 1995, pp. 38.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Madrid Museo del PradoEspasa Calpe, 1996.

Réau, Louis, Iconografía del arte cristiano: iconografía de la Biblia: Nuevo Testamento, T. I, vol. 2, Barcelona Ediciones el Serbal, 1996, pp. pp. 544-5.

García Márquez, Rafael, La iconografía emblemática de la Sangre de Cristo MUSEO E INSTITUTO DE HUMANIDADES CA, 1997, pp. 85 / lám.9.

Museo Nacional del Prado, Pintura italiana del Renacimiento: guía, Madrid Museo del PradoAldeasa, 1999, pp. 36.

Enciclopedia del Museo del Prado, Madrid : T.F. Editores : Fundación Amigos, 2006, pp. 876.

Sáez González, M, Sobre la procedencia del Cristo muerto de Antonello da Messina : Museo del Prado., 2009, pp. 26-32.

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (desde 1856). Núm. 1877.
1877 / Autor, Anónimo Veneciano (Atribº a Cima de Corregliano) / Asunto, "Cristo muerto, sostenido por un ángel" Antonello de Messina / Tabla, 74 x 51 cms. / Número del Catálogo, 3092 [Nota en margen izquierdo] Adquirido por pts 2.700.000 / a D. Juan Miguel Albisu, / de Bilbao, en 12 junio de / 1965.

Catálogo Museo del Prado, 1972. Núm. 3092.

Catálogo Museo del Prado, 1985. Núm. 3092.

Exhibitions +

Exposición didáctica: el Museo del Prado en San Salvador
San Salvador, El Salvador
23.10.2015 - 29.11.2015

Exposición didáctica: el Museo del Prado en Guatemala
Ciudad de Guatemala, Guatemala
21.07.2015 - 30.08.2015

Exposición didáctica: el Museo del Prado en Honduras
Tegucigalpa. Honduras.
05.05.2015 - 28.06.2015

Exposición didáctica: El Museo del Prado en Santo Domingo
Santo Domingo, República Dominicana
07.07.2011 - 11.10.2011

Location +

Room 056B (On Display)

Update date: 04-12-2015 | Registry created on 28-04-2015

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up