The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Holy Family with a Little Bird
Murillo, Bartolomé Esteban
Close Continuar a ficha de la obra

Murillo, Bartolomé Esteban

Sevilla, 1617 - Sevilla, 1682

Miniatura autor

The Holy Family with a Little Bird

Ca. 1650. Oil on canvas, 144 x 188 cm.

A domestic scene filled with tenderness showing the Virgin Mary winding a skein of thread and watching the Christ Child, who leans on Saint Joseph while he plays with a little bird and a dog. The almost leading role of the saint corresponds to the increased worship of his figure during the Counterreformation. The apparently insignificant composition of this painting exalts home life, the family and work. The latter is symbolized by Saint Joseph´s carpenter´s bench and the Virgin´s sewing basket. The strong chiaroscuro lighting of this composition reflects the influence of Italian painters, especially Barocci (Urbino, 1535-1612). This work is listed in various private collections before it became a part of Queen Isabel de Farnesio´s collection in 1746. It was taken to Paris by José I, were it was part of the Napoleonic Museum between 1810 and 1817. It entered the Prado Museum in 1819.

Check the encyclopaedia

Multimedia

Technical data

Related artworks

The Holy Family with a Bird
Lithographic aquatint on wove paper, 1829 - 1932
Inventory number
P00960
Author
Murillo, Bartolomé Esteban
Title
The Holy Family with a Little Bird
Date
Ca. 1650
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 144 cm.; Width: 188 cm.
Provenance
Royal Collection (Collection of Miguel Espinosa, Sevilla; Collection of Gaspar de Molina y Oviedo; acquisition of Isabel Farnesio, 1744; Collection of Isabel Farnesio, Royal Palace of La Granja de San Ildefonso, Segovia, “dormitorio de sus majestades”, 1746, n. 667; Buenavista Palace, Madrid, 1766, n. 667; New Royal Palace, Madrid, “cuarto del infante don Javier”, 1772, n. 667; New Royal Palace, Madrid, “pieza de vestir [2ª]”, 1794, n. 667)

Bibliography +

Palacio del Real Sitio de San Ildefonso. La Granja., Inventario general Pinturas, Muebles y otras alhajas de la Reina Nuestra Señora que tiene en el Palacio del Real Sitio de San Ildefonso, III, Madrid, 1746, pp. 54.

Palacio Nuevo de Madrid, Madrid, 1794.

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del R, [s.n, Madrid, 1834, pp. 3.

Ford, Richard, A Handbook For Travellers in Spain, John Murray, London, 1890, pp. 425.

Terrasse, Charles, Murillo. Biographie Del'Artiste. Analyse des Oeuvres Reprodu, RenouardH.Laurens, Paris, 1930, pp. 12.

Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del arte hispánico, IV, Salvat, Barcelona, 1945, pp. 344.

Lozoya, Marqués de, ¿Un precedente de ''La Sagrada Familia del Pajarito''?, ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE / ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE Y ARQUEOLOGIA, 40, 1967, pp. 83.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

San José en el arte español, Dirección General de Bellas Artes, Comisaría Gener, Madrid, 1972.

The Golden Age of Spanish Painting, Royal Academy of Arts, Londres, 1976.

La peinture espagnole du siècle d'or: de Greco a Velazquez, Association Française d'Action Artistique, Paris, 1976.

Haraszti-Takacs, Marianne, Murillo, Korvina, Budapest, 1977.

Gaya Nuño, Juan Antonio1913-1976, La obra pictórica completa de Murillo, Noguer, Barcelona.Madrid, 1978.

Esteban, Claude, Tout L'Oeuvre Peint de Murillo, Flammarion, Paris, 1980.

Angulo Íñiguez, Diego1901-1986, Murillo, II, Espasa-Calpe, Madrid, 1981, pp. 175.

Bartolomé Esteban Murillo: (1617-1682), Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas, Madrid, 1982, pp. 120.

Bartolome Esteban Murillo 1617-1682, Royal Academy of Arts, Londres, 1982, pp. 158.

Prinz Von Hohenzollern, J.G., Von Greco Bis Goya. Vier Jahrhunderte Spanische Malerei, Haus Der Kunst, Munich, 1982, pp. 196.

Calvo Castellon, Antonio, Los fondos arquitectónicos y el paisaje en la pintura barroc, Diputación Provincial, Departamento de Historia de, Granada, 1982, pp. 247.

Ayala Mallory, Nina, Bartolomé Esteban Murillo, Alianza Editorial, Madrid, 1983, pp. 40/lám. II.

Cossío, Manuel B.1857-1935, Aproximación a la pintura española, Akal, Madrid, 1985, pp. 124/lám. 19.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985.

Triadó, Joan-Ramon, Las claves de la pintura: [cómo identificarla], Ariel, Barcelona, 1986, pp. 62.

Palomino de Castro y Velasco, Acisclo Antonio1653-1726, Vidas, Alianza Editorial, Madrid, 1986, pp. 290.

Valdivieso, Enrique, Historia de la pintura sevillana: siglos XIII al XX, Guadalquivir, Sevilla, 1986, pp. 209-210/lám. 166.

Fernandez Miranda y Lozana, Fernando, Inventarios Reales. Carlos III. 1789-1790. Vol. I, I, Patrimonio Nacional, Madrid, 1988, pp. 22.

Decoin, Didier, L'Enfant de Nazareth, Nouvelle Cite, Paris, 1989, pp. 117.

Gould, Cecil, International Dictionary of Art and Artists. Art, St.James Press, Chicago.Londres, 1990, pp. 440.

Brown, Jonathan1939-, La Edad de Oro de la pintura en España, Nerea, Madrid, 1990, pp. 246/lám. 228.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, I, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.

Alberti, R., Mirar Un Cuadro en el Museo del Prado., R.T.V.E. y Lunwerg Editores, Madrid, 1991, pp. 187.

Valdivieso, Enrique, Murillo Sombras de la Tierra, Luces del Cielo, Silex, Madrid, 1991, pp. 81.

Karge, H., Vision Oder Wirklichkeit. Die Spanische Malerei Der Neuzeit, Klinkhardt & Biermann, Munich, 1991, pp. 175.

Ainaud de Lasarte, Josep M., Tesoros de España. Pabellon de España. Expo'92. Sevilla, Electa España, Sevilla, 1992, pp. 120.

Pérez Sánchez, Alfonso E., De pintura y pintores: la configuración de los modelos visua, Alianza, Madrid, 1993, pp. lam. 295.

Buendía, José Rogelio1928-, El Prado. Colecciones de Pintura, Lunwerg Editores, Barcelona, 1994, pp. 140.

Murillo: pinturas de la coleccion de Isabel de Farnesio en e, Focus, Sevilla, 1996, pp. 68.

Brown, Jonathan1939-, Painting in Spain 1500-1700, Yale University Press, Yale, 1998, pp. 203/lám. 259.

Esplendor de España 1598-1648. De Cervantes a Velazquez, Waanders Editores, Zwolle, 1998, pp. 235.

Arte y saber: la cultura en tiempos de Felipe III y Felipe I, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1999, pp. 320.

Triadó, Joan-Ramon, La Pintura Española. El Siglo de Oro, Carroggio, Barcelona, 1999, pp. 141.

Niños de Murillo, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2001, pp. 128.

Museo Nacional del Prado, Pintura barroca española: guía, Museo Nacional del PradoAldeasa, Madrid, 2001, pp. 170.

Valdivieso, Enrique, Pintura Barroca Sevillana, Guadalquivir Ediciones, Sevilla, 2003, pp. 322.

Roettgen, Steffi, Anton Raphael Mengs, 1728-1779, II, Hirmer Verlag, Munchen, 2003, pp. 244.

Portús, Javier (1961-), La Coleccion de Pintura Española en el Museo del Prado, Edilupa, Madrid, 2003, pp. 160.

Aterido, Angel, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio: inventarios reales, II, Fundación de Apoyo de la Historia, Madrid, 2004, pp. 434.

López Fanjul,M. Pérez Preciado,J.J., Los números y marcas de colección en los cuadros del Museo del Prado, Boletín del Museo del Prado, 23, 2005, pp. 84-110.

Black, Charlene Villaseñor, Creating the cult of St. Joseph : art and gender in the Spa..., Princeton University Press, Princeton, Nj, 2006, pp. lám. 4.

Enciclopedia del Museo del Prado, VI, T.F. Editores: Fundación Amigos, Madrid, 2006, pp. 1944.

El joven Murillo, Museo de Bellas Artes de Bilbao :, 2009, pp. 286-289.

Valdivieso, Enrique, Murillo : catálogo razonado de pinturas, El Viso, 2010, pp. nº47 p.89,296.

Mena, Manuela, 'Taller de Bartolomé Esteban Murillo. San José sentado con el Niño' En:, Dibujos españoles en la Kunsthalle de Hamburgo, Museo Nacional del Prado Meadows Museum, Southern Methodist Univ. Hamburger Kunsthalle, Madrid, 2014, pp. 226.

Other inventories +

Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 667.
Otra Pintura en Lienzo, de mano del Murillo que reptª Ntrâ. Srª llevando el Niño, con un Pajarito en la mano enseñandole a un Perro blanco, y Sn Jph. con la mano derecha abrazando el Niño, y con la otra señalando a el Perro. Tiene cinco pies de alto; seis y una quarta de ancho. Marco dorado con dos ordenes de Talla, y ocho targetas ... 1

Inv. Testamentaría Isabel Farnesio, Buenavista, 1766. Núm. 667.
Otra Pintura de Jhs Maria, y Joseph de dos varas, y media de largo, y siete quartas de ancho, con marco dorado, y tallado tasada en trescientos y sesentta Rs

Inv. Carlos III, Palacio Nuevo, 1772. Núm. 667.
Quarto del Infante Don Xavier [...] [13109] 667 / Reina Madre = Otro [quadro] que representa a Jesus María y Joseph de dos varas y media de largo y dos de caida original de Murillo

Inv. Testamentaría Carlos III, Palacio Nuevo, 1794. Núm. 667.
Pieza de bestir [...] [108] 667 / Dos varas y quarta de largo y dos escasas de alto: Sn. Josef. la Virgen y el Niño con un Pajaro en la mano. Murillo: en ... 12000

Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, 1834. Núm. 4.
INVENTARIO GENERAL DE LOS CUADROS DE S.M. EXISTENTES EN LA GALERÍA DEL REAL MUSEO [...] SALÓN 1º [...] [Fol. 407r] Cuatro. La Sacra Familia / de Murillo / Lº / 100.500

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 43.
Murillo. / 43. Sacra Familia. / San José sentado tiene al niño cariñosamente asido, este con un gilguerillo en la mano, juega con un perrito que está acechando el momento de cogerlo, y la Virgen suspende su labor para contemplar aquella inocente escena. (C.L.) / Alto 5 pies, 2 pulg; ancho 6 pies, 9 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 854.
854.-Sacra Familia, llamada del PAJARITO. / Alto 1,44. Ancho 1,88.-Lienzo. / En un aposento reducido y sin ornato, en cuyo fondo se ven los útiles del oficio de carpintero, con que ganaba la vida el descendiente de David, encargado por el cielo de los años pueriles de Jesus y de los juveniles de María, está la Santa Familia reunida: el niño Dios, apoyado en el muslo derecho de su padre putativo, jugando con un perrillo de lanas, á quien enseña un jilguerillo, levantándole en alto para que no lo coja; San José, sentado, abrazando al Niño y sonriendo con dulce abandono, mientras así descansa...

Exhibitions +

Golden Age of Spanish Painting with Velázquez
Kobe
13.06.2018 - 14.10.2018

Golden Age of Spanish Paintings with Velazquez
Kobe
13.06.2018 - 14.10.2018

Golden Age of Spanish Painting with Velázquez
Tokio
20.02.2018 - 27.05.2018

Golden Age of Spanish Paintings with Velazquez
Tokio
20.02.2018 - 27.05.2018

Velázquez- Murillo en la encrucijada de Sevilla
Sevilla
04.11.2016 - 28.02.2017

El joven Murillo
Sevilla
19.02.2010 - 30.05.2010

El joven Murillo
Bilbao
19.10.2009 - 17.01.2010

La cultura española de Cervantes a Velazquez, 1598-1648
Valladolid
10.03.1999 - 30.07.1999

La cultura española de Cervantes a Velazquez, 1598-1648
Amsterdam
21.11.1998 - 07.03.1999

Los Murillos del Museo del Prado
Sevilla
20.05.1996 - 21.07.1996

Tesoros del arte español
Sevilla
20.04.1992 - 12.10.1992

Location +

Room 017 (On Display)

Expuesto
Update date: 29-08-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Murillo, Bartolomé Esteban

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up