The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Sciences and the Arts
Stalbent, Adriaen van
Close Continuar a ficha de la obra

Stalbent, Adriaen van

Antwerp, 1580 - Antwerp, 1662

See author's file

The Sciences and the Arts

Ca. 1650. Oil on panel

A group of scholars discuss various questions in a room. Some are sitting around tables while others contemplate some of the many paintings and art objects scattered around the room. Depictions of dilettantes or aficionados in collectors´ galleries or rooms ornamented with art objects constituted a customary genre among seventeenth-century Flemish painters, glorifying the practice of collecting as a cultured and sophisticated activity. While the artist´s esthetic is in keeping with the straightforward representations of the Francken family, Stalbent displays more intellectual ambition by offering a message with political content, here. The two central figures contemplate a painting recalling the destruction of artworks by Protestants in the late sixteenth century. A Painting on the wall in the background shows Minerva and Fame saving Painting from the attack of another figure who represents Ignorance. These are allusions to how Science and the Arts were protected in the Catholic Low Countries but not in the Protestant North.

Technical data

Related artworks

El geógrafo y el naturalista
Oil on panel, Early Finales del siglo XVI - XVII century
Inventory number
P001405
Author
Stalbent, Adriaen van
Title
The Sciences and the Arts
Date
Ca. 1650
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
Height: 89.9 cm.; Width: 117 cm.; Base/bottom: 0.9 cm.
Provenance
Royal Collection (Elizabeth of Farnese Collection, La Granja de San Ildefonso Palace, Segovia, “pieza donde está la cama de repuesto”, 1746, n. 25; La Granja Palace, “pieza de la tribuna”, 1766, n. 25; Royal Palace of Aranjuez, Madrid, “pieza de música”, 1794, n. 25; Aranjuez Palace, “Consejo de Estado”, 1818, n. 25)

Bibliography +

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Díaz Padrón, Matías, Museo del Prado: catálogo de pinturas. Escuela flamenca, Museo del Prado; Patrimonio Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 381.

Vlieghe, Hans, Recesión a Matías Díaz Padrón. Museo del Prado. Catálogo de pinturas, I. Escuela flamenca, siglo XVII., The Art bulletin, 1979.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 653.

Ertz, Klaus, Josse de Momper Der Jungere. 1564-1635. Die Gemalde Mit Krit, Luca, Freren, 1986, pp. 62.

Filipczak, Zirka Zaremba, Picturing Art in Antwerp 1550-1700, Priceton University Press, Princeton, 1987, pp. 68-70.

Harting, Ursula, Frans Francken Der Jungere (1581-1642). Die Gemalde Mit Krit, Luca Verlag, Freren, 1989, pp. 217.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. nº1402.

Díaz Padrón, Matías; Royo-Villanova, Mercedes, David Teniers, Jan Brueghel y los gabinetes de pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1992, pp. 195-201.

Díaz Padrón, Matías, El siglo de Rubens en el Museo del Prado: catálogo razonado, II, Prensa Ibérica, Barcelona, 1996, pp. 1298.

Benito Olmos, Aurora, Arte y música en el Museo del Prado, Fundación Argentaria Visor, Madrid, 1997, pp. 152.

Honig, Elizabeth Alice, Painting & the Market in Early Modern Antwerp, Yale University Press, Yale, 1998, pp. 186/ lám.91.

El bodegón, Galaxia GutenbergCírculo de Lectores, Madrid, 2000, pp. lám.14.

Stoichita, Victor I., La invención del cuadro: arte, artífices y artificios en los orígenes de la pintura europea, Ediciones del Serbal, Barcelona, 2000, pp. 124/ lám.61.

Aterido Fernández, Ángel; Martínez Cuesta, Juan; Pérez Preciado, José Juan, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio. Inventarios Reales, II, Fundación de Apoyo de la Historia, Madrid, 2004, pp. 471.

Salort Pons, Salvador, 'Coleccionismo y patronazgo de los marqueses de Castel Rodrigo, Livio Odescalchi y Savo Mellini: el mercado artístico madrileño hacia 1680' en In sapientia libertas : escritos en homenaje al profesor Alf..., Museo Nacional del Prado: Fundac, Madrid, 2007, pp. 541-555.

Le grand atelier :chemins de l´art en Europe (V--XVIIIe siec..., Europalia international: Fonds M, Bruselas, 2007, pp. 330.

Marcaida, J. R., Las Ciencias y las Artes, de Adriaen van Stalbemt. Portraying Technology in Gallery Paintings, History and Technology, 25, 4, History And Technology 25, No., 2009, pp. 391-397.

360º ciencia descoberta, Fundaçâo Calouste Gulbenkian, Lisboa, 2013, pp. 38, 123 n.20. VI.

Bake-ituna = Tratado de Paz = Traité de Paix = Peace Treaty, Fundación Donostia/San Sebastián 2016 Fundazioa,, San Sebastián, 2016, pp. F.5.I, 646.

Other inventories +

Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 25.
Otra Pintura origl en Tabla (estilo Flamenco) que reptª vna Academia de diferentes ciencias. tiene vara y dos dedos de alto; otra y tercia de ancho. Marco dorado de dos ordenes de Talla ... 1

Inv. Testamentaría Isabel Farnesio, La Granja, 1766. Núm. 25.
Pieza de la Tribuna [...] 25 / Ôtra de quatro pies de alto, por cinco escasos de largo, marco con dos ordenes de talla, representa una sala con dos mesas, que parece estudio de antiguedades, y ciencias, vale cinco mil rrs

Inv. Testamentaría Carlos III, Aranjuez, 1794. Núm. 25.
Pieza de musica [...] {178} 25 / Una tabla de 4 pies y 1/4 de largo y tres y quarto de alto. Academia de diferentes Ciencias. Bruegel ... 15000

Inv. Fernando VII, Aranjuez, 1814-1818. Núm. 25.
Consejo de Estado [...] {20945} 25 / Tabla, quatro pies y quarto largo tres y medio alto, Academia = Brugul

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 1402.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1402.
J. Brueghel. / 1402. Las Ciencias y las Artes. /Junto a una mesa hacen algunas personas observaciones geográficas y astronómicas. En diversos sitios se ven cuadros, trozos de escultura, medallones, objetos de historia natural, e instrumentos de música. Otras dos personas conferencian sobre lo que anotan representando en un cuadrito donde se figura el paradero de tanta ciencia y estudio, a saber: venir un jumento, subir a un puesto elevado y derribarlo y destruirlo todo. / Las figuras parecen ser de Franck. (tabla) / Alto 3 pies, 3 pulg; ancho 4 pies, 2 pulg, 6 lin

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 1239.

Exhibitions +

Tratado de Paz
San Sebastián
17.06.2016 - 02.10.2016

360º From Myths to Symmetry
Lisboa
28.02.2013 - 02.06.2013

El Gran Taller. Le grand atelier
Bruselas
03.10.2007 - 20.02.2008

Location +

Room 077 (On Display)

Displayed objects +

Table

Painting / Paint

Sculpture

Book

Chair / Armchair

Lute

Violin

Viola / Viol

Window glazed with glass disks

Painting

Map

Orb / Sphere

Tapestry

Compass

Update date: 11-10-2018 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Stalbent, Adriaen van

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up