The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Siege of Gravelines
Snayers, Peter
Close Continuar a ficha de la obra

Snayers, Peter

Antwerp (Belgium), 1592 - Brussels (Belgium), 1667

See author's file

The Siege of Gravelines

1652. Oil on canvas Room 080

Snayers specialised in panoramic views of military actions. Here he offers a topographical presentation of the siege of Gravelines (France) by the Spanish troops in 1652. On the right Snayers shows the rain falling on the area and also includes a map which functions to emphasise the illusion of depth in the scene.

Technical data

Related artworks

Night-time Attack on Lille
Oil on canvas, 1650
Toma de Ypres
Oil on canvas, Ca. 1649
Sitio de Bar-le-Duc
Oil on canvas, XVII century
Toma de Saint-Venant
Oil on canvas, XVII century
Toma de Breda
Oil on canvas, 1650
Socorro de Saint-Omer
Oil on canvas, Ca. 1650
The Siege of Aire-sur-la-Lys
Oil on canvas, 1653
Inventory number
P001738
Author
Snayers, Peter
Title
The Siege of Gravelines
Date
1652
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 188 cm.; Width: 260 cm.
Provenance
Royal Collection (colección Isabel Farnesio, Palacio de La Granja de San Ildefonso, Segovia, antecámara del rey, 1746, nº 589; La Granja, pieza de comer su majestad, 1766, nº 589; Palacio de Aranjuez, Madrid, cuarto del príncipe-pieza de comer, 1794, nº 589).

Bibliography +

Inventario: Palacio del Real Sitio de San Ildefonso. La Granja. Inventario general de Pinturas, Muebles y alhajas de la Reina Nuestra Señora que tiene el Palacio del Real Sitio de San Ildefonso, VII, Madrid, 1746, pp. 44, nº589.

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del Rey Fernado VII, Madrid, 1834, pp. 67, nº409.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 637-638.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, I, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. nº1368.

Sutton, Peter C., The Age of Rubens, Museum of Fine Arts, Boston, 1993, pp. 236, nº9.

Díaz Padrón, Matías, El siglo de Rubens en el Museo del Prado: catálogo razonado, II, Prensa Ibérica, Barcelona, 1995, pp. 1224.

Aterido Fernández, Ángel; Martínez Cuesta, Juan; Pérez Preciado, José Juan, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio. Inventarios Reales, II, Fundación de Apoyo de la Historia, Madrid, 2004, pp. 467.

Luna, J. J., Guerra y pintura en las colecciones del Museo del Prado. S. XVI a Goya, Arte en tiempos de guerra Jornadas de Arte (14º.2008.Madrid), 2009.

Picouet, Pierre, Les Tercios Espagnols 1600-1660, LRT Éditions, 2010.

Weisel, P, 'Aerial perspective as a modern strategy of warfare, media, mapping and painting' En:, Mapping spaces. Networks of Knowledge in 17th Century Lands., Center for Art and Media Karlsruhe - Hirmer, 2014, pp. 440-459 [444,450 Lám.453.2].

Gehring, Ulrike, 'Painted topographies.A transdiciplinary approach to science and technology in seventeenth-century landscape painting' En:, Mapping spaces. Networks of Knowledge in 17th Century Lands., Center for Art and Media Karlsruhe - Hirmer, 2014, pp. 22-93 [60 Lám.59.1].

Sennewald, Roland, Pieter Snayers , 1592-1667: battle painter of the 17th century, Zeuchaus Verlag,, Berlin, 2018, pp. 394-401 [394-399].

Other inventories +

Inv. Isabel Farnesio, La Granja, 1746. Núm. 589.
584-585-586-587-588-589 / Seis Payses origles en Lienzo, de maº de Pedro Pablo Enavers, que reptªn [...] Y el 6º La Plaza de Gravelingue, que la Tropa Marcha a ella con Faginas; por otra parte se vè el ataque de las Trincheras. Tienen â dos varas y quarta de alto, y tres y quàtro dedos de ancho. Marcos dorados lisos ... 6

Inv. Testamentaría Isabel Farnesio, La Granja, 1766. Núm. 589.
Pieza de comer S.M. [...] 584, 585, 586, 587, 588, 589 / Ôtros seis paises de las Batallas de Flandes de diez pies de largo, y siete de alto, marcos dorados lisos valen diez y ocho mil reales

Inv. Testamentaría Carlos III, Aranjuez, 1794. Núm. 589.
Quarto del Principe N. S. [...] Pieza de Comer [...] [444] 589 / Otro [quadro] de la misma medida que el anterior. La Plaza de Trabelingue que la tropa marcha acia él con fagina y por otra se ve el ataque. Ydem [P. Snayers] ... 10000

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1368.
P. Snayers. / 1368. El Sitio de Gravelinga. /Viene a ser un plano de la plaza y los alrededores. / en un rincon esta el mapa topografico del terreno. En primer termino el ejercito, y los generales dando disposiciones y multitud de soldados trayendo fagina para las obras del sitio que ya se ha comenzado. / Alto 6 pies, 9 pulg; ancho 9 pies, 4 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 1666.
El Sitio de Gravelinga. Así este cuadro como los siguientes, que con él forman serie (hasta el número 1675 inclusive), más que composiciones pictóricas, son descripciones topográficas en que tiene tanta importancia como el arte el dibujo militar. Col. de Isabel Farnesio, San lldef. Estos cuadros debieron venir á España bajo los reinados de Felipe IV y Carlos II. Todos están firmados. Alto, 1,88; ancho, 2,60.—T.

Exhibitions +

Mapping Spaces. The Influence of Early Modern Science on 17th Century Landscape Painting
Karlsruhe
12.04.2014 - 13.07.2014

Lepanto. Cy Twombly
Madrid
26.06.2008 - 28.09.2008

Location +

Room 080 (On Display)

Update date: 03-05-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Snayers, Peter

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up