The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Virgin and Child
Cano, Alonso
Close Continuar a ficha de la obra

Cano, Alonso

Granada, 1601 - Granada, 1667

Miniatura autor

The Virgin and Child

1645 - 1652. Oil on canvas, 162 x 107 cm.

With its very straightforward composition, this painting has the serenity and restfulness that characterize many of Alonso Cano´s religious works. The painter´s skill at assimilating the most varied influences is evident here: the composition is based on a well-known religious print by Dürer, while the palette bears a certain resemblance to Titian´s, and the Virgin is quite close to Rafael´s models. The beauty and delicacy Cano brings to the scene, as well as the lyricism of its placement in the landscape, are very characteristic of his work, and they made him one of the most appreciated artists in this genre.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P00627
Author
Cano, Alonso
Title
The Virgin and Child
Date
1645 - 1652
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 162 cm.; Width: 107 cm.
Provenance
Royal Collection (Collection of Prince of Asturias, Casita del Príncipe, El Escorial-Madrid, 1779, n. 59; Casita del Príncipe, El Escorial-Madrid, ca. 1787, n. 59; Royal Palace, Madrid, “antecámara de la princesa y reina de Etruria”, 1814-1818, n. 59)

Bibliography +

Lefort, P., Les Musees de Madrid. Le Prado, San Fernando, L'Armeria, Gazette des BeauxArts, Paris, 1896, pp. 156.

Trens, Manuel, María: iconografía de la Virgen en el arte español, Plus-Ultra, Madrid, 1946, pp. 361/lám. 221.

Gómez-Moreno, M. Elena, Pinturas inéditas de Alonso Cano, ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE / ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE Y ARQUEOLOGIA, XXI, 1948, pp. 241-247.

Alonso Cano: estudio y catálogo de la exposición, Dirección General de Bellas Artes, Madrid, 1954.

Wethey, Harold, Alonso Cano: painter, sculptor, architect, Princeton University, New Jersey, 1955.

Wethey, Harold, Alonso Cano, pintor, Instituto Diego Velázquez, Madrid, 1958, pp. 20/lám. 23.

Camon Aznar, José, Los estilos de Alonso Cano, GOYA: REVISTA DE ARTE, 1968, pp. 6.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Cajide, I., Exposicion de Pintura Española Desde el Renacimiento Hasta N, 21 Century Hyogo Project, Hyogo, 1976.

Calvo Castellon, Antonio, Los fondos arquitectónicos y el paisaje en la pintura barroc, Diputación Provincial, Departamento de Historia de, Granada, 1982, pp. 197/lám. 15.

Wethey, Harold, Alonso Cano: pintor, escultor y arquitecto, Alianza Editorial, Madrid, 1983, pp. 129/lám. 47.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 115.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.

Ayala Mallory, Nina, Del Greco a Murillo: la pintura española del Siglo de Oro, 1, Alianza, Madrid, 1991, pp. 124/lám. 106.

Jiménez, Mª Teresa, Un programa iconográfico perdido recuperado. Pinturas de la Iglesia nueva de Guadalupe de Juan García de Miranda, Espacio, Tiempo y Forma: Revista de la Facultad de Geografía e Historia, 5, 1992, pp. 299/lám. 17.

Urrea, Jesús, Pintores del reinado de Felipe IV, Museo del PradoCaja de Ahorros de Navarra, Madrid, 1994, pp. 66.

La Pintura Española, Electa, Milan, 1995, pp. 336/lám. 403.

Museo Nacional del Prado, Velázquez, Rubens, Lorrain: Malerei am Hof Philipps IV : Mus, Kunst-und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deu, Bonn, 1999, pp. 216.

Museo Nacional del Prado, Pintura barroca española: guía, Museo Nacional del PradoAldeasa, Madrid, 2001, pp. 130.

Alonso Cano: espiritualidad y modernidad artística : [IV Cen, Junta de Andalucía, Consejería de CulturaTf Editor, Sevilla, 2001.

Alonso Cano: la modernidad del siglo de oro español, Fundación Santander Central Hispano]Consejería de, Madrid, 2002, pp. 174.

Portús, Javier (1961-), La Coleccion de Pintura Española en el Museo del Prado, Edilupa, Madrid, 2003, pp. 108.

López Fanjul,M. Pérez Preciado,J.J., Los números y marcas de colección en los cuadros del Museo del Prado, Boletín del Museo del Prado col 1, 23, 2005, pp. 84-110.

Weniger, Matthias, Greco, Velazquez, Goya : Spanische Malereiaus Deutschen Sam..., Prestel, 2005, pp. 184.

Matilla, José Manuel, Durero: obras maestras de la Albertina, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2005, pp. 66 / lám. 24.

Black, Charlene Villaseñor, Creating the cult of St. Joseph : art and gender in the Spa..., Princeton University Press, 2006, pp. 103 / lám. 61.

Silva,P., El siglo de Durero : problemas historiográficos. En torno a las realciones entre Durero y España, 2008, pp. 181-209.

Rodriguez Simón, L. León, M.A García-Maíquez, J, Dos versiones de 'La Virgen con el Niño' de Alonso Cano del Museo del Prado. Comparación y estudio técnico, Boletín del Museo del Prado., Tomo XXXI n.49, 2013, pp. 54-63 f.2 f.3b, f.5,f.6d,f.7f.8].

Other inventories +

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. 59.
Antecámara de la Princesa y Reina de Etruria / {21938} 59 / Dos varas y tercia de alto vara y tercia de ancho, Nuestra Señora sentada con el Niño en el regazo = Alonso Cano

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 307.
Cano. / 307. La Virgen adorando á su divino hijo tendido en su regazo. / La aureola de estrellas rodea la cabeza de nuestra señora (C.L.) / alto 5 pies, 9 pulg, 6 lin; ancho 3 pies, 10 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 670.
670.-La Vírgen adorando á su divino Hijo. / Alto 1,62. Ancho 1,07.Lienzo. / Está la santa Madre sentada en el campo, regocijándose tranquilamente en contemplar á Jesus niño, desnudo, tendido sobre un paño blanco en su regazo, y sostenido por la espalda en su brazo izquierdo. Tiene la mano derecha puesta sobre la rodillita del Niño. Su rizoso y abundante cabello cae suelto sobre sus hombros y su pecho, y una corona de estrellas rodea su cabeza. El niño Dios tiene también por nimbo en resplandor blanquecino. Viste la Madre una túnica carminosa y un manto azul. El fondo es una campiña bañada...

Exhibitions +

Desde El Greco hasta Goya - Budapest
Budapest
26.01.2006 - 14.05.2006

El arte de Alonso Cano: Espiritualidad y modernidad
Madrid
04.04.2002 - 26.05.2002

El arte de Alonso Cano: Espiritualidad y modernidad
Granada
14.12.2001 - 19.03.2002

Velázquez, Rubens, Claudio de Lorena y la pintura en la corte de Felipe IV
Bonn
07.10.1999 - 23.01.2000

Pintores del reinado de Felipe IV
Toledo
03.11.1995 - 03.12.1995

Pintores del reinado de Felipe IV
Sevilla
28.09.1995 - 29.10.1995

Pintores del reinado de Felipe IV
Murcia
02.06.1995 - 02.07.1995

Pintores del reinado de Felipe IV
Valencia
28.04.1995 - 28.05.1995

Pintores del reinado de Felipe IV
Zaragoza
24.03.1995 - 23.04.1995

Pintores del reinado de Felipe IV
Pamplona
17.02.1995 - 19.03.1995

Pintores del reinado de Felipe IV
Vitoria
13.01.1995 - 12.02.1995

Pintores del reinado de Felipe IV
Santander
02.12.1994 - 08.01.1995

Pintores del reinado de Felipe IV
León
28.10.1994 - 27.11.1994

Pintores del reinado de Felipe IV
Vigo
22.09.1994 - 23.10.1994

Location +

Room 017A (On Display)

Update date: 13-04-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Cano, Alonso

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up