The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
View of Zaragoza
Martínez del Mazo, Juan Bautista
Close Continuar a ficha de la obra

Martínez del Mazo, Juan Bautista

¿Beteta? (Cuenca), 1611 - Madrid, 1667

View of Zaragoza

1647. Oil on canvas, 181 x 331 cm.

The view is from the riverbank opposite the city, where several groups of people are spread out, enlivening the composition. In the background one can see Saragossa´s main buildings and Felipe IV entering the city. The work was commissioned by Prince Baltasar Carlos, who indicated the exact viewpoint from which it was to be painted, and the artist used it as an opportunity to recreate a magnificent urban landscape. The importance of the river, the sky and the groups of people clearly relates this composition to Flemish models. The Virgin of the Pillar borne by angels was originally depicted in the sky, but it was covered in the nineteenth century because it had almost completely faded. For several decades, the technical quality of this work and the manner in which the son-in-law and disciple of Velázquez had assimilated his master´s style led many to think it was a collaborative work. The foreground with its group of figures was attributed to Velázquez while Mazo was thought to have painted the urban scene. Now, however, the entire work is attributed to the latter.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P00889
Author
Martínez del Mazo, Juan Bautista
Title
View of Zaragoza
Date
1647
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 181 cm.; Width: 331 cm.
Provenance
Royal Collection (New Royal Palace, Madrid, “paso del cuarto del señor infante don Luis”, 1772, n. 426; New Royal Palace, Madrid, “pieza de trucos", 1794, s.n.; Royal Palace, Madrid, “pieza de trucos”, 1814-1818, s.n.).

Bibliography +

Uztarroz, Juan Francisco Andrés de, Obelisco histórico i honorario que la Imperial Ciudad de Zaragoza erigió a la inmortal memoria del sereníssimo señor Don Baltasar Carlso de Austria, Príncipe de las Españas, Zaragoza, 1646.

Inventario. Palacio de Madrid. I. Pinturas., Madrid, 1686.

Inventario Real Palacio de Madrid., Madrid, 1734.

Inventario Palacio Nuevo., Madrid, 1794.

Inventario. Real Palacio de Madrid., Madrid, 1814.

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del R, [s.n, Madrid, 1834, pp. 6.

Cruzada Villaamil, Gregorio, Anales de la vida y de las obras de Diego de Silva Velazquez, Libreria de Miguel Guijarro, Madrid, 1885, pp. 152.

Justi, Carl (1832-1912), Diego Velázquez : und sein jahrhundert, Max Cohen & sohn, 1888.

Lefort, Paul, La Peinture Espagnole, LibrairiesImprimeries Reunies, Paris, 1893, pp. lám. 66.

Beruete, Aureliano de1845-1912, Velazquez / A. de Beruete ; préface de Léon Bonnat ; illustr, Librairie Renouard, Henri Laurents, ed., Paris, 1898, pp. 89.

Picon, Jacinto Octavio, Vida y obras de Don Diego Velázquez, Librería de Fernando Fé, Madrid, 1899, pp. 101.

Justi, C, Velázquez, Leben und Werk, 1903, pp. 535-538.

Beruete y Moret, Aureliano de1876-1922, La Paleta de Velazquez. Coferencia Leida. . . En la Inaugura, Suc.De M.Minuesa de los Rios, Madrid, 1922, pp. 31.

Comba, Juan, La indumentaria del reinado de Felipe IV en los cuadros de Velázquez del Museo del Prado., ARTE ESPAÑOL / REVISTA ESPAÑOLA DE ARTE, 6, 1922/23, pp. 89.

Justi, Carl1832-1912, Diego Velazquez Und Sein Jahrhundert. Vol. I, Verlag Friedrich Cohen, Bonn, 1923, pp. 376.

Mayer, August L.1885-1944, Historia de la Pintura Española, EspasaCalpe, Madrid, 1928, pp. 388.

Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del arte hispánico, Salvat, Barcelona, 1945, pp. 103.

Palomino de Castro y Velasco, Acisclo Antonio1653-1726, El Museo Pictorico y Escala Optica. Vol. I y II, Aguilar, Madrid, 1947, pp. 862.

Justi, Carl, Velázquez y su siglo, Espasa-Calpe, Madrid, 1953, pp. 543.

Pantorba, Bernardino de (1896-1990), La vida y la obra de Velázquez : estudio biográfico y crític, [Blass]: Compañía Bibliográfica Española, Madrid, 1955, pp. 163.

Pantorba, Bernardino de (1896-1990), Sobre la Vista de Zaragoza del Museo del Prado. Separata., Instituto Fernando del Catolico, Zaragoza, 1957, pp. 119-125.

Sánchez Cantón, F. J., Un crítico adverso a Velázquez, GOYA: REVISTA DE ARTE, 1960, pp. 131.

Gómez de la Serna, Ramón, Don Diego Velázquez., GOYA: REVISTA DE ARTE, 1960, pp. 149.

Lorente, M., La vista de Zaragoza por Velázquez y Mazo., ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE, 33, 1960, pp. 183.

Lopez Rey, Jose, Velázquez: a catalogue raisonné of his oeuvre, Faber and Faber, Londres, 1963, pp. 174/lám. 213.

Camón Aznar, José1898-1979, Velázquez, Espasa-Calpe, Madrid, 1964, pp. 107.

Bottineau, Yves, Tout L'Oeuvre Peint de Velazquez, Flammarion, Paris, 1969.

Asturias, Miguel Angel, La obra pictórica completa de Velázquez, Noguer, Barcelona.Madrid, 1970.

Ponz, Antonio, Viage de España., VI, Madrid, 1972, pp. 50.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

Gudiol, José1904-1985, Velázquez: 1599-1660, historia de su vida, catálogo de su ob, Ediciones Polígrafa, Barcelona, 1973.

Bardi, P.M, La obra pictórica completa de Velázquez, Barcelona, 1973, pp. 102.

Iribas de Miguel, Jesus, Dos Horas con Velazquez en el Museo del Prado, [s.n], Madrid, 1978, pp. 110.

Encina, Juan del, A la dolorosa muerte del príncipe Don Juan, de gloriosa memoria, hijo de los muy católicos reyes de España. Don Fernando el Quinto, y de Doña Ysabel, la tercera deste nombre. Tragedia trobada por Juan del Enzina citado según edición de 1516 en Obras Completas II, Madrid, 1978, pp. 219.

Chiericati, C., Velazquez, Editorial Marin, Barcelona, 1979, pp. 68.

Potter, George Richard, Historia del mundo moderno, Ramon SopenaCambridge University, Barcelona, 1980, pp. 146.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Velazquez, Capitol, Bolonia, 1980, pp. 43.

Sérullaz, Maurice, Velazquez, Harry N.Abrams, Nueva York, 1981, pp. 22/lám. 24.

Bernis, Carmen, El vestido francés en la España de Felipe IV., ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE / ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE Y ARQUEOLOGIA, 55, 1982, pp. 201/lám. 10.

Menéndez Pidal, Ramón, Historia de España. Vol. XXV. La España de Felipe Iv, EspasaCalpe, Madrid, 1982, pp. lám. 160.

Lopez Rey, J., Velazquez, Compañia Internacional Editora, Barcelona, 1984, pp. 167.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 398-399.

Sérullaz, Maurice, Velazquez, Harry N. Abrams.Inc, Nueva York, 1987, pp. 20/lám. 24.

Goya: nuevas visiones : homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1987, pp. 162/lám. 6.

Beruete, Aureliano de1845-1912, Velázquez, CEPSA, Madrid, 1987, pp. 64/lám. 46.

Fernandez Miranda y Lozana, Fernando, Inventarios Reales. Carlos III. 1789-1790. Vol. I, Patrimonio Nacional, Madrid, 1988, pp. 16.

Menéndez Pidal, Ramón, Historia de España, Espasa-Calpe, Madrid, 1989, pp. 312, 439/lám. 138, 192.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.

Brown, Jonathan1939-, La Edad de Oro de la pintura en España, Nerea, Madrid, 1990, pp. 227/lám. 210.

Ayala Mallory, Nina, Del Greco a Murillo: la pintura española del Siglo de Oro, 1, Alianza, Madrid, 1991, pp. 171 / lám. 147.

Ayala, Nina, Juan Bautista Martínez del Mazo. Retratos y personajes., GOYA: REVISTA DE ARTE, 1991, pp. 272/lám. 16-17.

Buendía, José Rogelio1928-, El Prado. Colecciones de Pintura, Lunwerg Editores, Barcelona, 1994, pp. 117.

Brown, Jonathan1939-, Painting in Spain 1500-1700, Yale University Press, Yale, 1998, pp. 190/lám. 242.

Alcolea Gil, Santiago, Velazquez. La Esencia del Tiempo. Edicion Conmemorativa del, Circulo de Lectores, Barcelona, 1999, pp. 47.

Marías, Fernando1949-, Velazquez. Pintor y Criado del Rey, Nerea, Madrid, 1999, pp. 174/lám. 131.

VAZQUEZ DE LA CUEVA,ANA.ARNALDO ALCUBILLA,JAVIER., LA INGENIERIA CIVIL EN LA PINTURA, CEDEX,CEHOPU,TERRATEST,COLEGIO INGE, Madrid, 2000, pp. 126.

Museo Nacional del Prado, Pintura barroca española: guía, Museo Nacional del PradoAldeasa, Madrid, 2001, pp. 256.

Ansón Navarro, A., Vista de Zaragoza desde el convento de San Lázaro, Zaragoza en la Epoca de Baltasar Gracián, Ayuntamiento, Zaragoza, 2001, pp. 81-87.

Portús, Javier (1961-), La Coleccion de Pintura Española en el Museo del Prado, Edilupa, Madrid, 2003, pp. 134.

Santiago y la Monarquia de España (1504-1788), Sociedad Estatal De, Madrid, 2004.

Alpers, Svetlana, Por la fuerza del arte : Velázquez y otros, Centro de Estudios Europa Hispáni, 2008.

Gehlert, A, O Zaragoza, y quanto perdiste! Elegía de Velázquez a la muerte del príncipe heredero Baltasar Carlos en Zaragoza en 1646, BOLETIN DEL MUSEO E INSTITUTO 'CAMON AZNAR', 105, 2010, pp. 96-156.

Wilson-Bareau, Juliet, 'Manet y España' En: Del realismo al impresionismo, Fundación Amigos Museo del Prado - Galaxia Gutenberg, Madrid, 2014, pp. 57-79 [67].

Mena Marqués, M.B, 'Las clases sociales. La armonía del pueblo' En:, Mena Marques,Manuela B. Goya en Madrid : cartones para tapices 1775-1794, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2014, pp. 132-139 [138 f.3.10].

Kientz, G.K, 'J.B.Martínez del Mazo. Vue de Saragosse' En:, Velázquez, Réunion des musées nationaux-Grand Palais: Louvre..., Paris, 2015, pp. 326-327 n.105.

Other inventories +

Inv. Testamentaría Carlos II, Alcázar de Madrid, 1701-1703. Núm. 853.
Transittos Angosttos Sobre la Casa del thesoro [...] 853 / Yttem Un lienço de Cerca de quattro Varas de largo y dos de altto Con marco negro de la Ciudad y rivera de Zaragoça orijinal de Juan Bauptistta de el Mazo tasada en trescienttos doblones ... 300

Inv. Carlos III, Palacio Nuevo, 1772. Núm. 426.
Paso del quarto del señor Infante don Luis [...] {13199} 426 / Otro quadro que significa la ciudad de Zaragoza con paseos en lo que hay diversidad de figuras de quatro varas de largo y dos de caida original de Juan Bautista del Mazo

Inv. Testamentaría Carlos III, Palacio Nuevo, 1794. Núm. s. n..
Pieza de Trucos [...] {42} Quatro varas y quarta de largo, por dos y media de alto: La Visita de Zaragoza: Juan Bautista del Mazo: en ... 20.000

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. s. n..
Pieza de Trucos [...] {21178} La vista de Zaragoza = Mazo

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 79.
Mazo (Juan Bautista del) / 79. Vista de la ciudad de Zaragoza. / El rio la atraviesa de derecha á izquierda sobre el hay un largo puente arruinado y cortado por el medio; al fondo la ciudad con sus torres y cupulas. En primer / termino varios grupos de figuras pintadas por Velazquez. (C.L.) / alto 6 pies, 6 pulg; ancho 11 pies, 10 pulg

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 788.
788.-Vista de la ciudad de Zaragoza. / Alto 1,81. Ancho 3,31.-Lienzo. / Está tomada desde la orilla opuesta del rio que la baña, y consta que fué en una sala del derruido convento de San Lázaro, por indicación del príncipe Don Baltasar, hecha el año mismo de us muerte. La márgen de acá del Ebro aparece llena de gente de todas edades, sexos y condiciones, formando graciosos grupos, en los cuales se notan, ya galanes y damas sentados junto á la corriente, ya eclesiásticos y militares conversando; á un lado una vendedora de frutas, no léjos de un caballo enjaezado y junto á él jinete...

Exhibitions +

Velázquez
París
25.03.2015 - 13.07.2015

Goya in Madrid
Madrid,
28.11.2014 - 03.05.2015

Location +

Room 016A (On Display)

Expuesto
Update date: 30-06-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Martínez del Mazo, Juan Bautista

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up