The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Water
Ezquerra, Jerónimo Antonio
Close Continuar a ficha de la obra

Ezquerra, Jerónimo Antonio

Alfaro (La Rioja), 1660 - Madrid, 1733

See author's file

Water

Ca. 1700. Oil on canvas. Not on display

This wooded landscape with the ocean in the background is the setting for a group of maritime allegories. In the foreground, a male figure next to some rapids personifies one of the great rivers that exist in Nature, as was the customary representation during the Classical period. Various elements and animals related to water, such as turtles and seashells, are visible beside him. In the background, Neptune, king of the sea, rides a carriage pulled by sea horses and lead by tritons blowing their conch shells. He carries his traditional trident. This completes the symbolic view of all waters, both sweet and salty, from rivers and seas. This painting clearly shows how Ezquerra´s style was influenced by the Venetians, especially in the fluid technique and intense colors, which he learned by studying paintings from that Italian school in the Spanish Royal Collection. The painting belongs to a series of the Four Elements painted for the Buen Retiro palace by various artists. It painted during the first half of the eighteenth century, with the participation of artists such as Antonio Palomino (Allegory of Air, P03186 and Allegory of Fire, P03187) and Nicola Vaccaro (Allegory of Earth, P04963).

Technical data

Related artworks

Fire
Oil on canvas, Ca. 1700
Air
Oil on canvas, Ca. 1700
Inventory number
P000704
Author
Ezquerra, Jerónimo Antonio
Title
Water
Date
Ca. 1700
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 248 cm.; Width: 160 cm.
Series
Serie de pinturas de los “Cuatro elementos” para el Palacio Real del Buen Retiro (Madrid)
Provenance
Royal Collection (Royal Alcázar Palace, Madrid, 1734, n. 706 (1); Furriera del Rey-Casas arzobispales, “alcoba primera”, 1747, n. 323; Royal Palace of El Buen Retiro, Madrid, “cuarto de las Infantas”, 1772, n. 323; El Buen Retiro Palace, 1794, n. 360).

Bibliography +

Inventario Real Sitio del Buen Retiro, Madrid, 1772.

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del Rey, Madrid, 1834, pp. 5.

Ars hispaniae: historia universal del arte hispánico, XVII, Plus Ultra, Madrid, 1965, pp. 64.

Puente, Joaquín de la, Exposicion de Arte Español, Asahi Shimbun, Tokio, 1970.

Salas, Xavier de, Museo del Prado. Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.

López Torrijos, Rosa, La mitología en la pintura española del siglo XVII, II, Editorial de la Universidad Complutense, Madrid, 1982, pp. 1175.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 216-217.

Luna, J.J., Nicola Vaccaro al servicio de la Corte de Madrid (1717-1720), ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE / ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE Y ARQUEOLOGIA, LVIII, 1985, pp. 366.

Piedra, Álvaro, Noticias sobre la vida y la obra de Jerónimo Ezquerra a propósito de un cuadro suyo en el Prado, Boletín del Museo del Prado, VI, 1985, pp. 158.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Carreño, Rizi, Herrera y la pintura madrileña de su tiempo, Ministerio de Cultura. Banco Herrero, Madrid, 1986, pp. 311.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas (I) La Colección Real, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990.

Aterido Fernández, Ángel; Martínez Cuesta, Juan; Pérez Preciado, José Juan, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio. Inventarios Reales, II, Fundación de Apoyo de la Historia, Madrid, 2004, pp. 394.

Inventario. Real Palacio de Madrid. Pinturas de Felipe V, Madrid.

Other inventories +

Inv. Felipe V, Furriera del Rey, 1747. Núm. 323.
Pinturas modernas como entradas y fabricadas en el Reynado del sºr Dn Phelipe 5º que esttà en Gloria [...] en la 1ª Alcoba [...] 323 Ottro [quadro] asi mismo igual al anttezedentte [de ttres varas y ttercia de Caida y dos de ancho] del elemento del Agua original [tachado = "/del elemento/] de dn Geronimo Ezquerra en dos mil rrs vºn

Inv. Carlos III, Buen Retiro, 1772. Núm. 323.
Quarto de las Infantas [...] [14800-14803] 321-322-323-324 / Quatro iguales de los quatro Elementos de tres varas de alto y dos escasas de ancho el del Aire y el Fuego originales de Palomino el de la Tierra de Vacaro y el del Agua de Esquerra

Inv. Testamentaría Carlos III, Buen Retiro, 1794. Núm. 360.
Otra [pintura]: Un Pais, una Marina y el Dios Neptuno, con varios pescados, de tres varas y media quarta de alto y dos dos varas escasas de ancho...600

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 66.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 66.
Ezquerra (geronimo antonio) / 66. Pais / Tiene vista al mar, en el que se ve a neptuno acompañado de tritones y nereidas. / alto 8 pies, 11 pulg; ancho 5 pies, 9 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 727.

Catálogo Museo del Prado, 1910. Núm. 704.

Catálogo Museo del Prado, 1942-1996. Núm. 704.

Inscriptions +

66.
Inscribed in gray. Front, lower left corner

3
Inscribed. Frame, back, right side bar

A
Inscribed with chalk. Stretcher

Exposición de Arte Español / ...
Scrap of paper. Frame, back, right side bar

MP 704/ 2 Enero/ 1929 trabajo - / a cargo de José Ángel/ de Ayala
Scrap of paper. Stretcher

MP/ Nº704/Entrada 20 Dic/ 1928 trabajo limpieza tenue y repasa/do del barniz/ a cargo de José A/ de Ayala
Scrap of paper. Stretcher

N 21
Scrap of paper. Stretcher

M.N.PRADO / M000898
Inscribed in golden colour. Stretcher

ezquerra
Inscribed. Stretcher

Ezquerra
Inscribed. Frame, back

M.N.PRADO / 00704
On metallic tablet. Stretcher

N 704
Scrap of paper. Frame, back, right side bar

N 704 (2 veces)
Inscribed with chalk. Frame, back, right side bar

N. 704
Scrap of paper. Frame, back

nº 704
Scrap of paper. Stretcher

Pais de Ezquer/ra
Inscribed with chalk. Stretcher

Restos de etiqueta
Front, lower right corner

Restos de etiqueta
Front, lower left corner

LAOBRANOTIENETRANSCRIPCIONES

There are no temporary exhibitions related to this work

Displayed objects +

Conch Shell: Representadas cuatro caracolas de mar de tamaño grande y morfología torsa, de tubo cónico que se abre en campana. Es una trompa natural. Los tritones soplan con fuerza, inflándose sus carrillos, haciendo sonar su instrumento como mensajero de las profundidades marinas y como parte del cortejo de Posidón/Neptuno. La trompa natural es un aerófono con embocadura de boquilla (Proyecto Iconografía Musical, UCM).
Los antecedentes más remotos se encuentran en caracolas y cuernos prehistóricos. Utilizadas para transmitir información y señales a través del sonido, son también instrumentos ceremoniales para celebrar a los dioses o herramientas de guerra utilizadas para estimular el combate.

Update date: 04-03-2021 | Registry created on 28-04-2015

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up