The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Adam
Dürer
Close Continuar a ficha de la obra

Dürer

Nüremberg, 1471 - Nüremberg, 1528

Miniatura autor

Adam

1507. Oil on panel, 209 x 81 cm.

Dürer made this panel and its companion, Eve (P02178) upon returning from his second trip to Italy in 1505. Both works constitute an effort to synthesize what he had learned there, in search of a balance between Italian and Germanic approaches that would permit the ideal perfection of the human body. Thus, the choice of a biblical subject here is mere pretext. Dürer´s knowledge of the classical nude is prodigious, while the exactitude of his lines reveals the hand of a unique engraver rooted in the northern tradition. The growing Italian influence is visible in the monumental grandeur of his figures, while his Germanic orientation is clear in the colors, the precise details and a naturalist taste that is expressionist in nature. All this is further enlivened by his brilliant draftsman´s mind. This was a present from Queen Christine of Sweden to Felipe IV.

Check the encyclopaedia

Multimedia

Technical data

Related artworks

Eve
Oil on panel, 1507
Inventory number
P02177
Author
Dürer
Title
Adam
Date
1507
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
High/Height: 209 cm.; Width: 81 cm.
Provenance
Royal Collection (Real Alcázar, Madrid, Bóvedas (que laman) del Tiziano, 1686, s.n.; Real Alcázar, Bobedas del tiçiano, 1701-1703, nº500; Real Alcázar, Pinturas que se llevaron a la armeria, 1734, nº46; Palacio Nuevo, Madrid, Primera sala de la Furriera, 1747, nº127; Palacio del Buen Retiro, Madrid, 1772, nº127; Palacio del Buen Retiro, 1794, nº1067; Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid, Pinturas que posee la Real Academia de San Fernando, 1796-1813, nº75; Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Sala Reservada, 1827, nº75; Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, Madrid, Sala Reservada, 1834, nº8)

Bibliography +

Sánchez Cantón, Francisco Javier y Beroqui, Pedro, Inventarios Reales en 12 Volumenes y Un Indice (Fotocopias) (procedencia/provenanace), 1923.

Tormo, Elías, Los Dureros de Cristina de Suecia, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, 44, 1936, pp. 80-88/ lám.13.

Panofsky, Erwin, The life and art of Albretch Dürer, Princeton University Press, Princeton, 1955, pp. 139, lám. 164.

Bottineau, Yves, L'Alcázar de Madrid et l'inventaire de 1686. Aspects de la cour d'Espagne au XVIIe siècle (procedencia/provenance), Bulletin Hispanique, LX, 1958.

Brion, Marcel, Albrecht Dürer. His life and work, Thames and Hudson, Londres, 1960.

Steck, Max, Dürer. I. Albrecht Dürer als Kunsttheoretiker: die geistes-und problemgeschichtliche Stellung seiner Proportionslehre im Kunstraum der Renaissance, Bibliophile drucke von Josef Stocker, Zurich, 1969.

Anzelewsky, Fedja, Albrecht Durer. Das Malerische Werk, Deutscher Verlag Fur Kunstwissensch, Berlín, 1971, pp. 208.

Dieterich, Antón, Wissenschaft und Kunst in Dürer. Spanien dreifacher Beitrag zum Julbiläumsjahr, Die Presse, 1971.

Levey, Michael, Essays on Durer, Manchester University Press, Manchester, 1973.

Fernández Bayton, Gloria, Inventarios reales: testamentaria del Rey Carlos II: 1701-1703 (procedencia/provenance), Museo del Prado: Patronato Nacional de Museos, Madrid, 1975.

Strieder, Peter, Durer, Albin Michel, París, 1982, pp. 168.

Anes, Gonzalo, Las colecciones reales y la fundación del Museo del Prado, Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 199.

Sarabia, Adolfo, 'El desnudo en Alberto Durero' en El Desnudo en el Museo del Prado, Círculo de lectores, Barcelona, 1998, pp. 69-91.

Schoen, Christian, Albrecht Dürer, Adam Und Eva: Die Gemälde, Ihre Geschite Und Rezeption Bei Lucas Cranach D. A. Und Hans Baldung Grien., Reimer, Berlín, 2001.

Portús, Javier, La sala reservada y el desnudo en el Museo del Prado, Museo Nacional del Prado Turner, Madrid, 2002, pp. 76-77.

Aterido Fernández, Ángel, Martínez Cuesta, Juan y Pérez Preciado, José Juan, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio: inventarios reales (procedencia/provenance), Fundación de Apoyo de la Historia del Arte Hispánico, Madrid, 2004.

Matilla, José Manuel, Durero: obras maestras de la Albertina, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2005, pp. 228.

Silva, P., El siglo de Durero: problemas historiográficos. En torno a las relaciones entre Durero y España, Madrid, 2008, pp. 181-209.

Castri, Serenella, Genesi: il mistero delle origini, Skira, Milán, 2008, pp. 32-45.

Ibáñez Barberán, Gema, El nacimiento de una pintura: de lo visile a lo invisible, Consorci de Museus de la Comunita, Valencia, 2010, pp. 14-29.

Borchert, Till-Holger, Van Eyck to Durer: early netherlandish painting and Central Europe, 1430-1530, From Van Eyck to Dürer, early netherlandish painting and central europe 1430-1530., Lannoo, Tielt, 2010, pp. 82-93.

V.V.A.A., Durer, l'Italia e l'Europa, Silvana Editoriale, Milán, 2012.

Hess, D. and Eser, T, The early Dürer, Thames & Hudson, Londres, 2012, pp. 182-193; 381, 373, 507.

Portús, Javier, Displaying the Nude is Spain 1550-1834. The Sala Reservada' En:, Splendor, Myth, and Vision : Nudes from the Prado, Clark Art Institute ; Museo Nacional del Prado,, 2016, pp. 50-66 [58,60, 62].

Other inventories +

Inv. Felipe IV, Alcázar de Madrid, 1686. Núm. s. n..
Bóvedas (que llaman) del Tiziano [...] {878-879} Dos Pinturas en tabla de a Dos varas y media de alto y tres quartas de ancho, la vna de Adán, y la otra de Eva, de mano de Alberto Durero.

Inv. Testamentaría Carlos II, Alcázar de Madrid, 1701-1703. Núm. 500.
Bobedas del tiçiano [...] 500 / Yttem dos Pintturas en tabla de a dos Uaras y media de altto y tres quarttas de ancho la Vna de Adan y la Ottra de Eva de mano de Alberto Durero Con marcos negros tasadas a quinienttos doblones Cada Vna ....1.000

Inv. Alcázar, Madrid, 1734. Núm. 46.
Pinturas que se llevaron a la armeria [...] 46 / Dos quadros de Adan y Eva de a dos varas y media de alto y vna de ancho de Alberto Durero con marcos negros

Inv. Felipe V, Palacio Nuevo, 1747. Núm. 127.
Pinturas existentes antiguas [...] en la 1ª sala de estte oficio [...] 127 / Ottra en tabla de Adan de mas de dos varas y mª de Caida y vara de ancho original de Aluertto Duro en 5 mil reales.

Inv. Carlos III, Buen Retiro, 1772. Núm. 127.
Quarto del Infante don Luis - de las apeadas [...] 127-128 / Dos tablas la una de Adan con una manzana en la mano y la otra de Eva dos varas y media de alto vara de ancho originales de Alberto

Inv. Testamentaría Carlos III, Buen Retiro, 1794. Núm. 1067.
1067 / Otra en tabla de Alberto Durero con Adan: de dos varas y mª. de alto y vara de ancho ... 4000

Pinturas que posee la Real Academia de San Fernando. Núm. 75.
Pinturas que posee la Real Academia de San Fernando, 1796-1813 [...] 75 / Adan de Alberto Durero donativo del Rei N.S.

Academia, Sala Reservada, 1827. Núm. 75.
Adan en tabla. / [Autor] Durero / [Alto] 7 [pies] 6 [pulgs.] / [Ancho] 3 [pies]

Inv. Testamentaría Fernando VII, Real Museo, Sala Reservada, 1834. Núm. 8.
Sala Reservada [...] Ocho. Adam: Tiene en la mano izqda un ramo con una manzana. Alverto Durero Escla Fa T. 20.320

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 1069.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1069.
Alberto Durero / 1069. Adan teniendo en la mano la manzana que le dio Eva. (Figura de cuerpo entero) / Cuadro compañero al num. 956. (Tabla.) / Alto 7 pies, 6 pulg; Ancho 2 pies, 11 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1873-1907. Núm. 1314.

Catálogo Museo del Prado, 1910. Núm. 2177.

Catálogo Museo del Prado, 1942-1996. Núm. 2177.

Exhibitions +

Durero. Obras Maestras de la Albertina.
Madrid
08.03.2005 - 29.05.2005

Location +

Room 055B (On Display)

Expuesto
Update date: 19-09-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Dürer

Prado Shop

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up