The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Diana and Actaeon
Martínez del Mazo, Juan Bautista (Copy after: Titian (Tiziano Vecellio))
Close Continuar a ficha de la obra

Martínez del Mazo, Juan Bautista (Copy after: Titian (Tiziano Vecellio))

Diana and Actaeon

XVII century. Oil on canvas. Not on display

While out hunting, Actaeon intruded on the place where Diana was bathing, surrounded by her nymphs. This chance encounter sealed his fate as he was transformed into a deer and devoured by his own hounds. In the present work Velázquez’s son-in-law Martínez del Mazo copied one of the most famous of Titian’s so-called poesie. The subject led to that painting and its pair, Diana and Callisto, being generally known as “the baths”.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Diana and Callisto
Oil on canvas, Ca. 1650
Diana and Actaeon
Lithographic aquatint on wove paper, 1829 - 1832
Diana y Acteón
Lithographic aquatint on wove paper, 1829 - 1832
Diana y Acteón
Phototype on card, 1900 - 1905
Diana y Acteón
Phototype on card, 1900 - 1905
Inventory number
P000423
Author
Martínez del Mazo, Juan Bautista (Copy after: Titian (Tiziano Vecellio))
Title
Diana and Actaeon
Date
XVII century
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 96 cm; Width: 107 cm
Provenance
Royal Collection (Palacio del Buen Retiro, Madrid, pieza de besamanos, 1772, ¿nº 116?; Buen Retiro, 1746, nº 199; Real Academia de BBAA de San Fernando, Madrid, 1796 a 1827, nº 64)

Bibliography +

Beroqui, Pedro, Tiziano en el Museo del Prado, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, 35, 1927, pp. 112-114.

Fry, R., The Bridgewater Titians, The Burlington Magazine, 62/63, 1933.

Beroqui, Pedro, Tiziano en el Museo del Prado., Hauser y Menet, Madrid, 1946, pp. 144.

Salas, Xavier de, Museo del Prado. Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 709.

Bermejo de la Rica, A., La Mitologia en el Museo del Prado, Editora Nacional, Madrid, 1974, pp. 56.

Wethey, Harold E., The paintings of Titian, Phaidon, Londres, 1975.

López Torrijos, Rosa, La mitología en la pintura española del siglo XVII, Editorial de la Universidad Complutense, Madrid, 1982, pp. 895,1193.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 711.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Carreño, Rizi, Herrera y la pintura madrileña de su tiempo, Ministerio de Cultura. Banco Herrero, Madrid, 1986, pp. 328-329.

Muller, Jeffrey M., Rubens: the artist as collector (procedencia/provenance), Princeton University Press, Princeton, 1989.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Inventario general de pinturas (I) La Colección Real, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. nº728.

Alpers, Svetlana, Por la fuerza del arte: Velázquez y otros, Centro de Estudios Europa Hispánicos, 2008.

Le botteghe di Tiziano, Alinari 24 ORE, 2009, pp. 372.

Azanza López, J,J, Severiano Marín y la restauración pictórica en los Reales Sitios durante el reinado isabelino, Reales Sitios, año LII Tercer trimeste n.203, 2015, pp. 59-77 [75].

Falomir, Miguel, 'Las copias de Tiziano en la coleccion real española siglos XVI y XVII' En:, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2021, pp. 64-75 [74 f.6].

Other inventories +

Inv. Carlos III, Buen Retiro, 1772. Núm. ¿116?.
Pieza de Besamanos [...] {14389-14390} 274-116 / El baño de Diana con sus ninfas quando descubre el embarazo de Calisto y la otra quando fue registrada de Anteo vara y quarta de largo y una de caida = Ticiano

Inv. Testamentaría Carlos III, Buen Retiro, 1794. Núm. 199.
Otra [pintura]: borron de Ticiano para el Quadro grande de Anteon y Diana: de vª. y mª. qtª. de alto y una y quarta de ancho con marco dorado...4000

Academia, Sala Reservada, 1827. Núm. 64.
Diana en el baño y Acteon convertido en ciervo. / [Autor] Ticiano / [Alto] 3 [pies] 5 [pulgs.] / [Ancho] 3 [pies] 6 [pulgs.]

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 728.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 728.
Tiziano / 728. diana y acteon. / Indignada Diana contra Acteon por haberla sorprendido bañandose con sus ninfas un dia que iba cazando, transformo en ciervo al indiscreto cazador, el cual fue devorado por sus mismos perros. Fondo: baño con porticos, por entre los cuales se ve pais con montañas. (C.L.) / Alto 3 pies, 5 pulg; ancho 3 pies, 10 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 482.

Catálogo Museo del Prado, 1942-1996. Núm. 423.

Displayed objects +

Bow/Arrow

Mirror

Update date: 04-11-2021 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Martínez del Mazo, Juan Bautista

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up